The Flipside van The Huffington Post moet bubbels doorbreken

Nieuws |

Het idee van The Flipside is simpel, meldt The Huffington Post op haar website. De uitgever volgt links van veertien uitgevers, variërend van mainstream media naar uitgevers die zich in uithoeken van het politieke spectrum bevinden. Aangezien media over één onderwerp heel verschillend kunnen publiceren, is het Flipside’s ultieme doel om gebruikers diverse kanten van het verhaal te laten lezen.
Op een kaart wordt weergegeven hoe de uitgevers zich ten opzichte van elkaar bevinden. Ze worden gesorteerd op mate van betrouwbaarheid en conservativiteit. Die matrix wordt gevormd door partner Snopes.com, waardoor The Huffington Post bij dat proces niet is betrokken. Dat zorgt ervoor dat The Huffington Post lager scoort op het gebied van betrouwbaarheid dan bijvoorbeeld The New York Times en The Washington Post. De website kreeg van Snopes.com dezelfde score als Fox News.
Voorlopig linkt The Huffington Post naar de nieuwe tool via social media, maar in de toekomst zal The Flipside ook in de artikelen worden verwerkt.
The Huffington Post is niet de enige die zich bezighoudt met het doorbreken van bubbels. The Guardian heeft een soortgelijk project: Burst Your Bubble.
Lees ook: Is de filter bubble gewoon een makkelijk antwoord op moeilijke vragen?

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.