Medium trekt gevestigde titels aan, betaalt 200 dollar per artikel

MEDIUM

Online platform Medium verhoogt de kwaliteit van het aanbod door artikelen uit gevestigde media op te nemen. Naar verluid betaalt Medium 200 dollar per artikel.

Het online platform Medium plaatst sinds deze maand ook artikelen uit grote mediatitels achter hun betaalmuur, meldt NiemanLab. Tientallen artikelen uit onder meer The New York Times, The Financial Times, The Atlantic, The Guardian en Bloomberg werden tussen 1 en 24 oktober aangeboden aan Medium-abonnees.

Opvallend is dat in sommige gevallen de artikelen ook gratis via de eigen site van de titel te lezen zijn. NiemanLab schrijft dat een uitgever – die anoniem wenst te blijven en niet in zee ging met Medium – vertelt dat het platform 200 dollar betaalt per doorgeplaatst artikel. Dat is een ander betaalsysteem dan Medium hanteert voor auteurs die publiceren via het platform.

Op het platform Medium hebben gebruikers voor 5 dollar per maand toegang tot artikelen, blogs en essays van een brede groep schrijvers. Auteurs worden betaald op basis van het aantal ‘claps’ dat ze ontvangen voor hun stuk, vergelijkbaar met een ‘like’ op social media.

Voor Medium betekent de deelname van gevestigde titels een opwaardering van de kwaliteit van het aanbod. Deelnemende media verdienen op hun beurt geld aan artikelen die zij zelf soms gratis aanbieden. Bovendien komen ze in contact met nieuwe potentiële abonnees.

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer