New York Times vraagt nonprofits om financiële steun

money-230265

The New York Times gaat fondsen werven bij nonprofits, om zo intensieve journalistieke projecten te kunnen (blijven) financieren.

“Het afgelopen jaar hebben veel filantropische organisaties ons gevraagd hoe ze onze journalistiek kunnen ondersteunen”, aldus de hoofdredactie in een persbericht. “Deze ontwikkeling is een van de meest interessante in de mediasector.”

De krant ziet veel mogelijkheden qua extern gefinancierde projecten. “Ondanks dat de zaken goed gaan en onze redactie groot is, biedt steun van buitenaf ons extra mogelijkheden om impact te genereren met onze journalistiek.”

De Times heeft al enige ervaring met sponsoring door nonprofits: het Pulitzer Center on Crisis Reporting maakte de recente productie ‘Fractured Lands’ mogelijk, over de geopolitieke verschuivingen in de Arabische wereld sinds de Irak-oorlog. De krant bezweert dat bij dit project de redactionele onafhankelijkheid niet is aangetast.

Glad ijs

Eerder in de week kondigde The Guardian al aan dat het een nonprofit-arm had opgericht: TheGuardian.org. De officiële status van nonprofit maakt het aantrekkelijker en makkelijker voor particulieren en bedrijven om de Britse krant te sponsoren. Zowel de Times als de Guardian lijken geïnspireerd door het succes van ProPublica, een journalistieke non-profit die leeft van geldschieters en donoren en sterk groeit.

Op de website van het journalistieke opleidingsinstituut Poynter wordt de beslissing van de Times geanalyseerd, inclusief de risico’s die het aannemen van donorgeld kent. Volgens enkele analisten kan het ethisch glad ijs vormen.

In Nederland is het onder meer mogelijk om te doneren aan De Correspondent en De Groene Amsterdammer. Lees ons stuk over hoe journalistieke organisaties steeds vrijmoediger worden in het vragen om financiële steun.

Deel dit artikel:

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en antropoloog. Hij schrijft over van alles, maar het meest over media.

Reageer