The Listening Post Collective brengt nieuws over onderbelichte buurten

lpc

De internationale non-profit-organisatie Internews komt met een project voor lokale nieuwswerving: The Listening Post Collective. De site volgt het voorbeeld van het initiatief The Listening Post, dat na orkaan Katrina een stem gaf aan de bewoners van onderbelichte buurten. Het nieuwe platform geeft redacties advies over hoe ze verhalen en bronnen kunnen vinden die meestal over het hoofd worden gezien.

In de nasleep van Katrina, in het Amerikaanse New Orleans, kwam initiatiefnemer Jesse Hardman met het idee voor de The Listening Post. Veel van de getroffen buurten bleven buiten beeld, zowel bij hulporganisaties als in de media. Hardman begon een samenwerkingsverband met een lokaal radiostation en stuurde vragenlijsten naar de plaatselijke bevolking. De bewoners konden per telefoon of sms reacties en antwoorden insturen. Op basis van de thema’s die zij opwierpen, maakte het radiostation vervolgens reportages.

Nu kunnen andere mediaplatforms Hardmans voorbeeld volgen. De site van The Listening Post Collective biedt een breed spectrum aan richtlijnen en hulpmiddelen voor lokale verhalen die voorbij gaan aan het stereotiep van ‘de buitenwijk’, en voor samenwerking met de mensen uit een ondervertegenwoordigde gemeenschap.

Hardman zegt in een interview met de journalistieke nieuwssite IJnet dat hij op zoek was naar een manier om de nieuwsdialoog uit te breiden naar gemeenschappen buiten de stedelijke centra. “Mobiele telefoons zijn overal, en worden door nog meer mensen gebuikt dan laptops. Het leek de beste methode om informatie te delen en te ontdekken wat er speelt.”

Vier jaar na de oprichting heeft The Listening Post projecten lopen in zeven Amerikaanse staten. Met de nieuwe website hebben nu ook internationale media toegang tot de kennis van het platform.

Deel dit artikel:

Reageer