10 tips om je hyperlocal tot een succes te maken

Tijdens de Dag van de lokale journalistiek was de hyperlocal hot topic. Maar het gaat niet goed. Uit nieuwe onderzoeksresultaten blijkt dat er steeds minder van deze hyperlokale initiatieven zijn. Waar moet je als hyperlocal eigenlijk op letten wil je succesvol zijn? Tien tips die gedurende de dag voorbij kwamen in workshops, presentaties en discussies.

"Learn this chord and start a band", aldus het advies aan iedereen die voor zichzelf wil beginnen met een website over lokaal nieuws. Aan het woord is Piet Bakker, lector crossmediale journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Samen met Marco van Kerkhoven deed hij in 2013 onderzoek naar hyperlokale journalistiek in Nederland. Tijdens de Dag van de Lokale Journalistiek werden nieuwe onderzoeksresultaten voor het voetlicht gebracht over de stand van hyperlocals in Nederland. De resultaten laten een groot verloop zien: in vergelijking met twee jaar geleden is het aantal actieve online hyperlocals met een derde afgenomen. De naar punk verwijzende do-it-yourself mentaliteit die Bakker bepleit is echter nog maar het begin; een eigen nieuwssite heb je zo online, het voornaamste probleem is het in de lucht houden ervan, stelt hij.

Tips om dat goed te doen waren er genoeg tijdens de dag. Onze eigen onderzoeker Quint Kik verzamelde de tien beste.

1. Maak het nieuws persoonlijk

Nieuws dat dichtbij komt (anders gezegd: je directe omgeving raakt) is relevanter en daardoor aantrekkelijker voor je publiek. Probeer lokale verhalen aantrekkelijk te maken door ze minder op plichtmatig huiswerk te laten lijken.

2. Stel je eigen nieuwsgierigheid centraal

Probeer wat vaker agendabepalend te zijn, in plaats van -volgend. Belangrijk voor lokaal nieuws is dat het afkomstig is van een journalist die al rondlopend door zijn woonplaats op ideeën wordt gebracht door wat hij om zich heen ziet en daar vragen bij stelt.

3. Verloochen nooit je identiteit

Wees glashelder over de afzender van stukken op je website. Wanneer je ook content van derden (overheid, bedrijfsleven, verenigingen) plaatst, laat dit dan duidelijk blijken naar je lezer door dit er expliciet bij te vermelden.

4. Je lokale gerichtheid is je belangrijkste bestaansgrond

Streef naar een realistische / pragmatische actieradius wat betreft het gebied waarover je nieuws brengt en laat dit afhangen van de hoeveelheid nieuws die je publiceert. Als je drie artikelen per week plaatst, kun je niet claimen heel Zuidoost-Brabant te beslaan. Landelijk en wereldnieuws brengen is prima, mits je er een lokale draai aan geeft.

5. Steek veel tijd in het promoten van je artikelen

Op dit punt is écht werk aan de winkel: veel lokale media worden online en mobiel nauwelijks of niet gevonden. Probeer een deel van de moeite die je steekt in het vertellen van dat ene belangwekkende verhaal, te steken in het vinden van je potentiële publiek. Haak niet te snel af als het niet meteen iets oplevert, het gaat erom dat mensen je op de langere termijn weten te vinden.

6. Bouw en onderhoud je netwerk

Uit eigen onderzoek van het Stimuleringsfonds en Windesheim blijkt dat bronnen sporadisch worden aangewend en eenzijdig worden opgevoerd. In plaats van alleen die wethouder aan het woord te laten over zijn nieuwe plan, zou je op zoek kunnen gaan naar die deskundige (burger) die je iets over ‘de achterkant’ van dit nieuwsfeit kan vertellen.

7. Dossierkennis is essentieel

Richt je in eerste instantie op het proces (dossierkennis) en niet op de persoon.

8. Zoek nieuwe inkomstenbronnen

Bedenk zoveel mogelijk manieren naast journalistieke waarop je als media-onderneming óók geld kunt verdienen.

9. Netwerkborrel als hoofdactiviteit

Denk na over pragmatische, minder arbeidsintensieve vormen van onderzoeksjournalistiek en maak een hoofdactiviteit van het bezoeken van allerlei netwerkborrels!

10. Combineer!

En boven alles: beperk je niet tot één oplossing, maar combineer meerdere inzichten tegelijkertijd.

Reageer

Geef een reactie

*