10 trends die nieuwsorganisaties juist niét moeten volgen

Je ziet ze geregeld voorbijkomen; lijstje met trends en tips op het gebied van social media of bijvoorbeeld online video, gericht aan uitgevers die willen en moeten vernieuwen. Maar naast de do’s, zijn er net zo goed don’ts. Journalism.co.uk publiceerde een lijst met tien trends die je als nieuwsorganisatie nu juist niet moet volgen.

10. Zet niet zomaar in op video

Zet niet in op video, alleen omdat het kan en online relatief goedkoop is. Blijf kwaliteit nastreven.

9. Leun niet teveel op nieuwe technologieën

Verwacht niet dat nieuwe technologieën alle problemen zullen oplossen. De echte vernieuwing moet vanuit de redactie komen.

8. De (nieuwe) werkwijzen die je ziet in de VS zijn niet zaligmakend

Er bestaan grote verschillen tussen Europa en de Verenigde Staten. Zelfs binnen Europa zijn er per land grote verschillen op het gebied van media. Innovatie uit de VS is dan ook niet een-op-een over te nemen in Europa.

7. Het uitbesteden van innovatieve projecten is niet altijd goed

Als innovatie niet tot stand komt op de eigen werkvloer, staat de redactie er te ver vanaf.

6. De nieuwsvloer herinrichten met oog op online

Je kan wel een webambasadeur op de redactie zetten, maar de werkwijze verandert daar niet veel door. Het internet is geen plugin die je even aanzet, het probleem zit hem vaak in het ontbreken van een sterk redactioneel plan, of journalisten die zich verzetten tegen vernieuwing.

5. Zoek niet naar dat ene, perfecte format

Het succes van content hangt voornamelijk af van kwaliteit en context. De technieken van tegenwoordig bieden tal van mogelijkheden voor verschillende vormen van publiceren, denk dus niet dat er maar één ideale vorm is.

4. De schuld ligt niet bij de jonge generaties

Teruglopende lezersaantallen zijn niet de schuld van jonge generaties die niet meer lezen, het probleem ligt op de nieuwsvloer. Daar moet samengewerkt worden en talent moet zich kunnen ontplooien om te innoveren.

3. De paywall is niet dé oplossing

Laat lezers betalen voor de toegankelijkheid van nieuws op alle mogelijke apparaten, niet voor de content, die staat ook al in de krant.

2. Denk niet als krant, maar als merk

Zie jezelf als merk en handel daarnaar. Dus blijf jezelf verbeter in alle opzichten en vecht ervoor je content te verkopen. Journalisten zijn daarbij de beste ambassadeurs.

1. Staar je niet blind op nieuwe trends

Online journalisten moeten zich niet blindstaren op wat de volgende social media trend gaat worden, ze kunnen hun tijd wel beter besteden. Laat ze vernieuwen en anders zijn.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*