12 teams starten in nieuwe editie The Challenge

In januari start een nieuwe ronde van The Challenge, waarin jonge journalisten een vernieuwend journalistiek idee gaan uitwerken onder begeleiding van experts. Uit alle inzendingen zijn twaalf teams geselecteerd om deel te nemen aan de masterclasses.

In wekelijkse masterclasses leren de teams de basis van onder meer business modellen, ondernemerschap en pitchen. Tijdens de masterclasses vallen er teams af, tot er uiteindelijk zes teams overblijven die zich het beste hebben ontwikkeld. Deze zes pitchen hun idee tijdens de finale voor het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De beste drie teams winnen een startsubsidie van € 20.000. De finale is op woensdagavond 16 maart en voor iedereen toegankelijk. Houd svdj.nl in de gaten voor meer info.

De onderstaande twaalf ideeën zijn geselecteerd voor deelname aan The Challenge. Bij de selectie van de ideeën is gelet op journalistiek en innovatief karakter en de haalbaarheid.

Anti-viral: Bescherming tegen onzin

Een firewall tegen onzin. Dat is wat het team van Anti-viral wil realiseren. Deze browser add-on moet waarschuwingen bieden bij onder meer foutief nieuws, nepwetenschap en gesponsorde content. De input wordt geleverd door een team journalisten dat de meest bekeken content analyseert.

De Beelddenker

Het team van De Beelddenker wil een app ontwikkelen die het nieuws op een begrijpelijke manier brengt voor laaggeletterden. Gebruik van beelden, iconen, korte zinnen en veel uitleg moet het makkelijker maken voor laaggeletterden om het nieuws te volgen en tegelijkertijd oefening bieden in leesvaardigheid.

Het effectief benutten van verloren kennis

Dit team wil nieuws met een maatschappelijke relevantie op een wetenschappelijke manier brengen door gebruik te maken van de expertise van studenten, docenten en onderzoekers. Dit wordt gebracht in tekst, maar bijvoorbeeld ook met videopitches van experts.

Sensorische journalistiek

Dit team wil de ervaringen van een journalist niet alleen laten uitdrukken in een geschreven artikel, maar ook door het vastleggen van bio-metrische data tijdens het journalistieke proces. Hoe ziet de hartslag van een oorlogsverslaggever eruit? Wat is het kippenvelmoment van een journalist?

Mappening

Hebben landen als Australië ook te maken met grote vluchtelingenstromen? Zijn er andere wereldsteden met dezelfde toeristenoverlast als Amsterdam? Door buitenlandse jonge journalisten internationale duiding te bieden wil Mappening een platform worden waarop Nederlandse nieuwsonderwerpen vergeleken kunnen worden met buitenlandse onderwerpen.

The News Frontier

Dit journalistencollectief ontwikkelt korte newsgames. Vaak kost het veel tijd om volwaardige newsgames te ontwikkelen maar door zich te richten op kleine newsgames wil dit team het makkelijker maken om deze interactieve vertelvorm toe te passen.

The Playwall

The Playwall is een betaalmuur waar je geen geld betaalt maar deelneemt aan een spelletje om toegang te krijgen tot content. Met de spelletjes wordt waardevolle data verzameld, die media zelf kunnen gebruiken of kunnen doorverkopen.

TMI

‘Too Much Information’ wil jongeren weer warm maken voor nieuws door te vloggen over maatschappelijke thema’s. Met gebruik van de juiste toon wil TMI het gat vullen tussen het jeugdjournaal en het achtuurjournaal.

Unframed

Het plan van Unframed bestaat uit een site en app waarmee gebruikers op anonieme wijze nieuwswaardige foto’s naar buiten kunnen brengen. De technologie verwijderd alle persoonlijke data waardoor de foto’s niet te herleiden zijn naar de maker.

Vör

Vör is een app voor Apple TV met een intelligent systeem dat nieuwsfragmenten aanbiedt op basis van de interesses van de gebruiker. Door feedback van de gebruiker leert de app steeds betere suggesties te geven.

Yournews

Op Yournews komen media van verschillende bronnen samen (nieuwsartikelen, documentaires, games) , die vervolgens gerangschikt worden door bekende mensen uit verschillende disciplines. Door met je social media account in te loggen zie je ook wat je vrienden kijken, liken en aanbevelen.

Zwoggen

Zwoggen is een online videoplatform voor Zwolse jongeren. Jongeren stellen ’s ochtends een vraag voor de camera, waarna het Zwoggen-team die dag op zoek gaat naar het antwoord, waarbij ook het journalistieke proces in beeld wordt gebracht.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*