5 verrassende prognoses voor 2015

Niemanlab vroeg 65 (!) journalisten, auteurs en experts naar hun verwachtingen voor de media in 2015. Hieronder niet de meest voor de hand liggende, maar een paar verrassende voorspellingen voor 2015.

1. ‘Het jaar waarin je wordt gehackt’

Een beangstigende voorspelling: 2015, het jaar waarin je wordt gehackt. Deze voorspelling komt van Katie Park, redacteur bij The Washington Post. Park: ‘wanneer redacties aarzelen om technologie te omarmen, heeft dat meer gevolgen dan een daling in pageviews: we brengen onze bronnen in gevaar en we doen afbreuk aan de integriteit van onze informatie.’

"It’s long past time for newsrooms to start caring about the security of their communications. The hackers, phishers, and whistleblowers of the world aren’t going to wait for us to figure out encryption. The longer we wait, the more stories we miss, the more information we endanger, and the harder it is for us to adopt secure practices." Lees verder

Zie je het niet zo zitten om gehackt te worden? Slecht nieuws: als kwaadwillenden je écht willen hacken, zal ze dat hoogstwaarschijnlijk lukken ook. Je kunt wel je best doen om je sporen uit te wissen.

2. ‘Buzzfeed neemt een ombudsman aan’

In 2015 gaat de Amerikaanse nieuws- en entertainmentwebsite Buzzfeed een ombudsman aannemen. Althans, dat denkt auteur Robin Sloan, bekend van Mr. Penumbra’s 24-Hour Bookstore. Deze ombudsman geeft volgens Sloan de lezers een kijkje in de keuken van Buzzfeed, beantwoordt kritische vragen van lezers en zal bovenal de verslaggevers en redacteuren scherp houden.

"BuzzFeed’s first-ever public editor will be smart. She will be hilarious. She will deploy gifs as nimbly as anybody else on staff." Lees verder

3. ‘Terugkeer van de abonnementen’

2015 gaat het jaar zijn van de online abonnementen. Althans, voor zover dat nog niet het geval was. Dat denkt auteur Maria Bustillos. Lezers zijn het zat, aldus Bustillos, dat een bedrijf als Facebook – dat overigens toch voornamelijk bestaat uit babyfoto’s van je vrienden – invloed heeft op het nieuws. De conclusie: online mediabedrijven die inzetten op nieuws cureren en een verdienmodel met abonnementen kunnen hun hart ophalen in 2015.

"As a reader, I am very eager to pay for better managed, better edited, better looking publications. I do not care to rely on Pinterest, or Facebook, or even Google to learn what I need to know. So it is a great relief to see signs that readers, editors, and publishers are taking back the reins." Lees verder

4. ‘Freelancen: het begin van het einde’

Freelancen is vanaf 2015 niet meer ‘in’, meent Reyhan Harmanci, adjunct-hoofdredacteur van kwartaalmagazine Modern Farmer. Harmanci hekelt het huidige freelancen en ziet nadelen voor alle partijen: facturen die maanden te laat worden betaald, eindeloze doorverwijzingen en de kwaliteit van het nieuws.

"It’s a broken system, based on bad economics. It’s like the Abilene paradox of employment. All parties know they hate it, but they still get on board anyways. The good news, though, is that its stranglehold on the publishing economy might be loosening." Lees verder

Harmanci baseert die bewering op de ervaringen van The Atlantic en blog Gawker, mediabedrijven die inzetten op een talentvolle, hardwerkende staf. Freelancen zal altijd blijven bestaan voor diegenen die graag zo werken, maar: "In 2015, though, I think that competition for editorial talent will grow even stiffer, and throwing freelance crumbs at writers who are looking for a full meal just won’t cut it."

5. ‘De opkomst van digitaal India’

2015 zal het jaar zijn van digitaal India, denkt Trushar Barot, apps editor bij de BBC. India heeft zo’n 1,2 miljard inwoners en een groeiend aantal van hen heeft de beschikking over een smartphone – én behoefte aan nieuws. Barot merkt op dat een flink aantal mediabedrijven inzet op deze groeimarkt, zoals Quartz, Buzzfeed en The Huffington Post.

De BBC heeft ook zijn oog laten vallen op India. Bijvoorbeeld de experimenten met chat-apps Line en Whatsapp die Barot eerder op Persinnovatie.nl besprak.

"It has many problems still to overcome, but if you want a tip for the biggest media story of 2015, I’d suggest it’s not going to be a new tech startup or the latest billionaire takeover of a media institution — it’s something altogether bigger. It’s India." Lees verder

En uiteraard: volgend jaar rond dit tijdstip gaan we eens kijken wat er terecht is gekomen van deze voorspellingen.

Reageer

Geef een reactie

*