6 digitale lessen voor docenten journalistiek

14438500383.jpg

Hoe blijf je als docent journalistiek op de hoogte van ontwikkelingen in de digitale wereld? Over dit onderwerp hield het Amerikaanse Poynter Instituut vorige maand een webinar. Hoofdgast van de bijeenkomst was Eric Newton, auteur van een nieuw e-boek over digitale veranderingen in de journalistiek. Tijdens zijn presentatie gaf hij zes tips waarmee docenten zich digitaal kunnen bijscholen.

Door: Bas Bareman

“De belangrijkste boodschap uit mijn boek is dat het digitale tijdperk al wel de journalistiek op zijn kop heeft gezet, maar nog niet het onderwijs. En dat is wel belangrijk. Des te beter opleidingen zich aanpassen, des te beter de kansen voor de journalistiek in de toekomst”, aldus Newton aan het begin van de webinar.

Leraren hoeven volgens hem niet alles van digitaal af te weten, maar moeten wel een attitudeverandering ondergaan in de manier van leren en lesgeven. Samen met Howard Finberg van het Poynter Institute gaf Newton zes waardevolle lessen aan docenten voor het vergroten van hun digitale kennis.

Les 1: School jezelf online bij

Gebruik online onderwijsmethoden om zelf bekend te worden met het digitale tijdperk, zegt Newton. “Het nieuwe aan dit digitale tijdperk is dat mensen zichzelf onderwijzen”, vertelt Newton. Zijn ene zoon leerde zichzelf om te coderen en zijn andere zoon studeerde online gitaarlessen. “Of het nu gaat om coderen of gitaar spelen, de jongere generatie leert het zichzelf. Door de News University, TedTalks over digitale ideeën of via MOOCs [Massive Online Open Courses, red.] zoals die van de University of Texas.”

Het voordeel is volgens Newton dat je digitaal up-to-date raakt en je in aanraking komt met nieuwe software en tips van professoren die de lessen online doceren. Maar het belangrijkste is volgens hem: besteed elke dag een deel van je tijd aan het actualiseren van je kennis over digitale ontwikkelingen. “En doe het niet alleen. Vraag een technisch onderlegd persoon om hulp. Dit is een wereld geworden waarin het nog nooit zo makkelijk is geweest om iets te leren.”

Les 2: Draai de lesmethode om

‘Flipped Class’, oftewel, geef studenten de lesstof als huiswerk en maak het huiswerk gezamenlijk in de klas. “Neem presentaties bijvoorbeeld op als video en laat de studenten er thuis een case bij maken. Door vervolgens gezamenlijk het huiswerk te maken, komen er veel meer vragen dan als studenten alleen thuis zitten. Hetgeen je leert wordt daardoor groter.” Er zijn een paar studies naar het idee van een flipped class gedaan. Daaruit bleek volgens Newton dat studenten meer leren als ze het klassikaal doen dan op de ouderwetse manier. “Door te luisteren en lezen onthouden ze 50 procent”, zegt hij. “Door de lessen thuis zelf te bekijken is de retentie 80 procent.”

Newton geeft een voorbeeld. “Stel je voor dat je les wilt geven over ‘helder schrijven’. In plaats van studenten te doceren geef je ze een opdracht waarbij ze zelf op zoek gaan naar video’s met bruikbare interviews en lessen. Geef als opdracht een ‘digitale jacht’ om 4-5 video’s en artikelen te vinden over ‘helder schrijven’. Vervolgens ga je gezamenlijk in de klas werken aan een algehele definitie voor ‘helder schrijven’. Je voegt de beste links naar video’s en artikelen samen. Vervolgens deel je de klas op en laat je ze verhalen maken over het onderwerp. Laat een aantal erover bloggen, anderen er een gedicht over maken en sommigen maken een video. Dan verspreid je het via social media en kan je er het volgend jaar op voortborduren.

Les 3: Word lid van online onderwijsgroepen

Groucho was een van Marx Brothers en bekend om de uitspraak dat hij niet wilde toebehoren aan een groep die hem als groepslid wilde. Newton vertelt lachend dat Groucho het mis had. Sluit je online aan bij zo veel mogelijk educatieve groepen. Meld je aan bij de Facebookpagina’s van evenementen als Journalism Interactive, International Symposium on Online Journalism en South X South West Edu. Er zijn online veel onderwijsgroepen en sommige professoren zoals Cindy Royal schrijven er reviews over. “En waarom is dit belangrijk? Omdat het een ‘happy bunch’ is die nieuws en technologie belangrijk vinden. Ze worstelen met dezelfde problemen als jij. Ze vertellen wat ze achterwege laten, wat ze toepassen en hoe ze er meerwaarde uithalen. Ze bloggen erover en zijn aanwezig op sociale media, zoals Mindy McAdams die tools en ideeën aanbiedt.”

Het aantal leraren met kennis van technologie op dit gebied is volgens Newton nog laag, maar groot genoeg om te helpen. “Docenten moeten vooral niet denken dat ze een expert op het gebied van nieuwe ontwikkelingen moeten zijn. Dat is onmogelijk. Je weet een aantal dingen, maar veel ook niet. Niemand weet er alles over. Niemand is echt een expert op alle gebieden. Gedraag je als een journalist en rapporteer dagelijks over alle dingen die je tegenkomt. Stel vragen aan de digitaal onderlegde professoren, ze helpen je graag. En blog zelf. Schrijf op wat je tegenkomt en wat je huidige kennisniveau is. Beschrijf wat je tegenkomt en leert.”

Les 4: Gebruik filters

“Ik lees elke dag een krant vol aan nieuwsberichten over digitale veranderingen en de tranformatie van journalistiek. Ik volg niet zozeer RSS-feeds, maar meer wekelijkse samenvattingen zoals nieuwsbrieven”, aldus Newton. Lees specifieke sites over vernieuwing als Benton headlines, Mediashift, Poynter, Niemanlab, de blog van Dan Gillmor tot mainstream artikelen van David Carr en Techcrunch. Maar gebruik filters om de informatiestroom te beperken en niet daarin te verdrinken.

“Babyboomers zijn het gewend om een hele stapel leesvoer te verzamelen en lezen dan alles achter elkaar. Dat is een manier die niet meer werkt. De beste techniek is om de hele dag door iets te snacken. Aan het einde van de dag onthoud je er hoogstens 5 procent van, maar dat geeft niets, morgen weer nieuwe dag.” Hetzelfde geldt volgens hem voor het doorgeven van informatie aan studenten. Vraag ze waar ze hun info vandaan halen. Hoe blijven ze actueel en waar halen ze hun info? Vervolgens combineer je dat met je eigen bronnen en dan gebruik je software als Storify, Spundge of Pinterest om alle highlights bij elkaar te zetten.

Les 5: Experimenteer!

Bij traditionele nieuwsredacties is het moeilijk experimenteren, omdat er altijd iets zinvols uit moet komen. Zo’n perfectionistische houding is goed als je met grammatica bezig bent, maar niet wanneer je het hebt over digitaal nieuws in een digitaal tijdperk. “Dus faal, probeer iets anders, faal opnieuw, probeer iets anders. Net zolang tot je iets goed doet en ga dan op dat pad verder.” Newton haalt de woorden van Thomas Edison aan toen die werd geïnterviewd over zijn zoveelste mislukking bij het maken van een gloeilamp. Edison: “Ik heb niet gefaald. Ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken.” En met die instelling kom je uiteindelijk tot oplossingen, aldus Newton.

Finberg vraagt Newton naar de kritiek, van onder andere traditionele nieuwsmedia, dat iedereen op internet het snelst nieuws wil brengen zonder gedegen journalistiek. Newton reageert laconiek. “Ach, de spanning van ‘right or right now’ gaat al decennia terug. Het is niets nieuws. Als je kijkt naar de geschiedenis van de Amerikaanse media dan zie je dat elke generatie met een nieuwe vorm van media is opgegroeid.” Elke nieuwe vorm was sneller en werd daarom slordiger en onbetrouwbaarder genoemd. De New York Times zei dat bijvoorbeeld bij de opkomst van radio. Iets als eerste – en fout – brengen is volgens Newton een gevaar van het digitale tijdperk, maar niet nieuw.

“Doe dus live nieuwsexperimenten, zoek naar investeerders om nieuwe dingen te doen. Het belangrijkste is om na te denken hoe we dingen anders gaan doen.” Hij geeft als voorbeeld social en mobile media, die steeds belangrijker worden. “Veel consumptie verloopt via social en mobile, maar traditionele media en studenten zijn daar niet op gefocust. Veel redacteuren bij traditionele media zien de overgang van print naar digitaal als die van tien cent naar één mobiele cent. Experimenteer met nieuwe verdienmodellen. Het is nu belangrijker dan ooit.”

Les 6: Verken nieuwe terreinen

In zijn laatste les hamert Newton op het uitwisselen van kennis. “Zoals Joi Ito van het MIT Medialab aangaf, verandert het internet de onderwijscultuur naar een leercultuur. Het gaat om leren, wat inhoudt dat ieder van ons manieren vindt om te zeggen wat we niet weten en dat we leren wat we niet weten. Zoek in de klas naar antwoorden.” Newton noemt het ‘reverse mentoring’: Leer mij nieuwe software en ik leer jou de woordkunst. Vraag hulp aan studenten om zelf iets te leren en geef hen hulp door ze te onderwijzen over schrijven.

Het gaat tegen de normale gang van zaken in, zegt Newton, maar omarm de chaos. Leer nieuwe tools, maak gebruik van DocumentCloud en visuele timelines. “Natuurlijk veranderen tools op den duur, maar de basis ervan blijft hetzelfde. En voor de mensen die niet meewillen? Overtuig ze met de resultaten en werk van daaruit terug naar het begin. Ontketen hun passie.”

Nuttige links op een rijtje

Nuttige links voor te volgen media en personen over innovatie in het onderwijs:

Deel dit artikel:

Reageer