Aantal journalistieke projecten Kickstarter snel gegroeid

Via crowdfundingplatform Kickstarter worden steeds meer journalistieke projecten gefinancierd, blijkt uit Amerikaans onderzoek. In zes jaar tijd zijn er via de site ruim 650 journalistieke projecten bekostigd.

Uit het onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center blijkt dat het aantal journalistieke projecten sinds de oprichting het meest is gestegen, in verhouding met andersoortige projecten. Kickstarter richt zich op allerlei projecten, van muziek tot technologie en van games tot film. In april 2009 werden er 17 journalistieke projecten gefinancierd, in de eerste 9 maanden van 2015 waren dat er 173. De ruim 650 projecten die in totaal gefinancierd zijn ontvingen samen een bedrag van bijna 6,3 miljoen dollar.

Tijdschriften het populairst

Twintig procent van de projecten bevatte het idee om een tijdschrift te maken. Deze projecten waren vaak bedacht door kleine groepen of door instituties zoals universiteiten. Bij eenmansprojecten was vaak het idee om een boek te schrijven. Van alle mediavormen waar ideeën voor waren bedacht, staat de krant bijna onderaan. Minder dan twee procent van alle journalistieke projecten op Kickstarter bevatte het idee om een krant te maken.

Bijna de helft van de journalistieke projecten werd opgezet door één persoon: 43 procent van de projecten betreft een eenmansproject. Daarnaast werd 29 procent gemaakt door kleine groepjes, 22 procent door mediaorganisaties en 7 procent door instituties. De mediaorganisaties gebruikten Kickstarter vooral voor het uitbreiden van huidige projecten. Een deel van het project bestond dan al, maar er was niet genoeg geld om het project uit te breiden. Dit laatste gold voor de helft van alle projecten op Kickstarter. De andere helft betrof nieuwe ideeën: start-ups.

Grotere investering dan vraag

In plannen voor een website werd het meeste geld geïnvesteerd. Deze groep projecten haalde 26 procent van de totale 6.3 miljoen dollar binnen. Gemiddeld kwamen er 54 donateurs op één project af en werd er zo’n 3.700 dollar geïnvesteerd. Opvallend is dat er uiteindelijk veel meer geld is gedoneerd dan er daadwerkelijk gevraagd werd. Van de 6.3 miljoen dollar die binnenkwam, is er 1.4 miljoen dollar meer binnengekomen dan er gevraagd werd.

Over Merel Driessen

Merel Diressen is student journalistiek en erg nieuwsgierig naar wat de toekomst haar te bieden heeft.

Reageer

Geef een reactie

*