All the news that’s fit to ….

De eerste week van November 2011 bracht een vertegenwoordiging van directie en bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers een bezoek aan Canada en de VS. Doel van de missie was ons een beeld te vormen van de journalistieke stand van zaken in beide landen. Of meer in het bijzonder: worden daar zaken bedacht die we in Nederland in ons voordeel kunnen gebruiken? Of zijn het zaken die ons aan het denken zetten, wellicht theorieën bevestigen.

Om in zo kort mogelijke tijd ‘zaken te doen’ splitste het gezelschap zich op. Een deel begon de reis in Miami (Knight Foundation, PHMobile) om via St. Petersburg (Poynter Institute) naar Washington te reizen. Het andere deel van het gezelschap reisde via Toronto (Toronto Star en Globe&Mail) via Boston (Boston Globe en Nieman Foundation) en via Torrington (Journal Register) eveneens naar Washington (J-Lab, Pew).

De conclusie was, dat de problemen die de ‘journalistiek’ in beide landen hebben, in essentie weinig afwijken van de Europese. Er zijn ook geen tekenen dat aan de andere kant van de Grote Oceaan goud is aangeboord. Er zijn hoopgevende signalen, dat zeker. Het Digital First-programma van John Paton (nee, geen Wegener) is zo’n voorbeeld, andere zijn de Texas Tribune, Propublica en the Huffington Post. Maar dergelijke voorbeelden zijn er in Europa ook. Niet voor niets is de Nieman Foundation begonnen met publicaties over en onderzoek naar bedrijven als Schibsted, Sanoma en Zeitung online; kennelijk vanuit de gedachte dat Amerikanen ook van Europa kunnen leren.

Het was soms moeilijk om afspraken te maken. Met de Daily bijvoorbeeld; de eerste speciaal voor Ipad gemaakte ‘krant’ van Rupert Murdoch. Later begrepen we, dat er twijfels zijn over het succes ervan. Met Patch bijvoorbeeld; een lappendeken van hyperlocal sites die – zo wordt beweerd – zich vertild hebben aan het businessmodel en uiteindelijk te weinig adverteerders aan zich bindt om rendabel te draaien.

We bezochten uitgevers die gewend waren de toon te zetten en nu – net als ‘bij ons’ – allerlei modellen uitproberen om de overstap van papier naar digitaal te maken. Soms door diversificatie, soms door het opdrijven van de prijs van de papieren krant (zo vraagt de Boston Globe nu 800 dollar voor een jaarabonnement). Dat alles toch meestal met als uitgangspunt dat het papier nog altijd het geld moet verdienen om te kunnen investeren in digitale avonturen. Burgerjournalistiek is wel in korte tijd behoorlijk ingesleten. Als ‘burgers’ al niet bewust op pad zijn voor nieuwsorganisaties, dan zijn ze toch tenminste wel betrokken bij netwerken van tipgevers, of bij netwerken van gebruikers die reageren op verhalen.

Canadezen, zo lijkt het, stellen zich ten opzichte van Amerikanen wat timide op. Alsof het logisch is dat echte innovatie bij de zuiderburen ontstaat en er wordt zelfs zonder spoor van irritatie vastgesteld dat Amerikaanse mediabedrijven Canada soms ‘gebruiken’ als proefgebied als het gaat om vernieuwingen in de media of daarbij behorende marketing-experimenten. Dat ietwat behoudende karakter stelt hen ook in staat om langer ‘te oogsten’ op de papieren krant. Canadezen zijn domweg wat minder snel geneigd tot veranderingen.

We hebben veel geleerd. Ook over de wijze waarop het Stimuleringsfonds voor de Pers kan meebewegen met de ontwikkelingen binnen het medialandschap. We kregen nuttige en leerzame tips over de wijze waarop en de onderwerpen waarnaar in de VS onderzoek wordt gedaan; maar ook over de wijze waarop kansrijke initiatieven kunnen worden gesteund. Al met al een korte, maar nuttige en leerzame reis.

* The Globe and Mail wil nog zeker 17 jaar papier drukken.
* Toronto Star: papier niet te snel opgeven.
* Knight Foundation: van journalistiek naar communicatie.
* Nieman Lab: nationale kranten blijven, probleem zit in de regio.
* Poynter Institute: Nieuwsorganisaties proberen te veel tegelijk uit.
* Journal Register: journalisten krijgen ninja-trainingen.
* PHDMobi: Smartphone beantwoordt behoefte aan intimiteit.
* J-lab: media moeten meer samenwerken.
* Pew Research: Tabletgebruikers besteden meer tijd aan nieuws.

Reageer

Geef een reactie

*