All you can read via telefoonrekening

Onbeperkt artikelen lezen uit kranten en tijdschriften voor een vast bedrag per maand, die dienst gaat [digified] met subsidie van het Stimuleringsfonds aanbieden. Nieuw is het niet, eLinea doet het immers ook al, toch schuilt er een vernieuwend verdienmodel achter dit project. Persinnovatie.nl sprak met Michael Croll, operationeel directeur van Sirimedia.

Door: Sean van der Steen

Sirimedia ontvangt in de zevende persinnovatieronde een subsidie van €61.650 om het project [digified] uit te voeren; een online applicatie waarmee abonnees onbeperkt tijdschriften en uiteindelijk ook kranten kunnen lezen. Via de telecomaanbieders wil Sirimedia een grote doelgroep bereiken – denk aan een combinatie van lezen en bellen via één abonnement – en tegelijkertijd een marketingslag slaan.

Telecomaanbieders

Michael Croll, COO van Sirimedia, is momenteel druk aan het overleggen met uitgevers en telecomaanbieders. "Voor ons zou het een hele stap zijn om in eerste instantie een goed werkende applicatie te maken waarmee je alle magazines kan aanbieden met een all you can read-abonnement. En het zou natuurlijk ideaal zijn wanneer je dit doet in combinatie met een telecomaanbieder, dan vergroot je je marketingsveld met een factor honderd."

Ook van belang is de deelname van uitgevers aan het project. Volgens Croll hebben die er wel oren naar; er is contact met Hearst, G + J, New Skool Media, Weekbladpers Groep en de ANWB. Een aantal uitgevers heeft al toegezegd. Dat is ook niet zo vreemd, meent Croll, aangezien veel uitgevers nog steeds op zoek zijn naar digitale verdienmodellen.

Een tweede eLinea?

Een vergelijking met al bestaande diensten als Blendle en eLinea lijkt hier wel op zijn plaats. Blendle heeft momenteel geen all you can read-model; gebruikers van de dienst betalen per artikel, een wezenlijk verschil. Onbeperkt lezen kan wel al via eLinea. Toch verschillen de diensten en dat zit hem in zowel de samenwerking met telecomaanbieders als de mogelijkheid om aankopen te doen, direct vanuit een magazine.

[digified] is van plan handig in te spelen op de online koopzucht van de lezers. "Het is de bedoeling dat de lezer direct in de tijdschriften aankopen kan doen", vertelt Croll. "Je moet je voorstellen dat je bijvoorbeeld in de Elsevier een recensie van een boek leest. Dan kun je dat proberen te onthouden voor de volgende keer dat je in een boekenwinkel bent, of je kunt direct dat boek kopen in het tijdschrift.

Het doen van zo’n aankoop moet zo eenvoudig mogelijk zijn, vertelt Croll. "Bij voorkeur werken we met bestaande retail websites, zoals Bol.com. In het tijdschrift verschijnt dan een pop-up en dan kun je inloggen met je bestaande klantgegevens. Heb je die niet, dan kun je je daar registreren. Maar we willen dat de lezer het tijdschrift niet verlaat."

Aankopen via telefoonrekening

Via affiliate fees verdienen zowel de uitgevers als Sirimedia aan deze aankopen. Bij een samenwerking met telecomaanbieders heeft Croll het plan om dergelijke aankopen via de telefoonrekening van de gebruiker aan te schaffen. "Dat je zegt: ‘dat boek wil ik wel kopen, zet het maar op m’n telefoonrekening’. Die telecomaanbieder gaat dan eigenlijk een beetje de rol van een creditcardmaatschappij overnemen. Dit is niet iets dat we meteen kunnen gaan aanbieden, maar we zouden dit wel zo snel mogelijk willen doen als een telecomaanbieder wil meewerken. Er zijn weinig redenen om het op termijn niet te doen."

10.000 abonnees

Sirimedia heeft, afhankelijk van de samenwerkingsverbanden, rond de 10.000 abonnees nodig om rendabel te zijn. Onderzoeksbureau Mare-Research vroeg 198 respondenten of ze een abonnement zouden nemen op [digified]. 18 procent gaf aan dat ‘waarschijnlijk’ of ‘vrijwel zeker’ te zullen doen. Het grootste deel van de respondenten, 40 procent, antwoordde daar ‘misschien’ op.

Bèta in begin 2015

Zowel in binnen- en buitenland wordt gewerkt aan de opzet van het platform. Croll: "We hebben een productieteam in Thailand; van daaruit wordt veel ontwikkeld. Met dat team produceren we nu al digitale interactieve magazines. In Nederland gaan vier of vijf mensen met [digified] aan de slag." Sirimedia wil eerst met een bèta van [digified] werken, zodat de gebruikersgroep kan groeien en eventuele bugs opgelost kunnen worden. Naar verwachting zal de bèta begin 2015 live gaan.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*