Amerikaanse kranten vinden gouden verdienmodellen

Vier Amerikaanse dagbladen zijn erin geslaagd om het tij van omzetverliezen en dalende abonnees te keren met innovatieve verdienmodellen. Dat blijkt uit een studie van het Pew Research Center dat deze week werd gepubliceerd.

Het Amerikaanse Pew Research Center onderzocht vier dagbladen die de dalende advertentie-inkomsten en abonnee-aantallen om wisten te buigen naar positieve omzetresultaten.

Het instituut volgde de vier in het onderzoek Newspapers turning ideas into dollars, dat afgelopen maandag verscheen. Uit de resultaten blijkt dat de vier kranten opvallend risicovolle keuzes maakten om hun verliesgevende organisaties nieuwe leven in te blazen.

Hoop voor de krantenindustrie

Zo startte The Press Democrat met een Medialab waarin ze lokale bedrijven digitale marketingdiensten aanbieden. The Daily Herald stortte zich op digitale innovaties, zette een paywall op en richtte een e-commerce platform op. The Naples Daily News reorganiseerde zijn verkoopafdeling naar bedrijfstakgerichte verkoopgebieden en The Deseret News koppelde zijn digitale tak los van zijn traditionele medium en bedacht voor beide afdelingen een nieuwe strategie.

De sleutel tot succes is volgens hen het aanpassen van de strategie aan de gemeenschap en doelgroep. Oftewel: zonder een duidelijk besef van de markt waarin je verkeert, red je het niet. Ondanks de successen benadrukken de onderzoekers dat "deze innovaties nog steeds in uitvoering zijn en de dagbladen vatbaar blijven voor economische tegenvallers waarmee de gehele industrie te maken heeft." Wel bieden de verdienmodellen volgens hen hoop voor de toekomst van de krantenindustrie. Hieronder een korte samenvatting van de vier verschillende strategie├źn.

Veranderen van verkoopstrategie

The Naples Daily News (oplage 44.876) ontving tien procent meer advertentie-inkomsten door een forse reorganisatie van de verkoopstrategie. Het oude model waarbij verkopers een specifiek gebied kregen toegewezen om advertenties te verkopen ging op de schop. Vanaf 2009 kreeg elk verkoopteam een eigen bedrijfstak toegewezen, een verandering van een geografische naar een categorie-aanpak. Het gehele marktgebied werd onderverdeeld in bedrijfstakken, zoals gezondsheidszorg, vastgoed en transport. Elk verkoopteam kreeg een eigen deelmarkt toegewezen waardoor de adviseurs zich specialiseerden in de verkoop van advertenties voor hun specifieke markt. Ook werd gestopt met afzonderlijke digitale advertentie- en printadvertentiesverkopers. Voortaan, "everyone could sell everything". De aanpak bleek succesvol en de krant zag de omzet in 2011 en 2012 stijgen met gemiddeld tien procent. Lees meer over de aanpak.

Focus op e-commerce

The Santa Rosa Press Democrat (oplage 53.292) ontwikkelde een Medialab, een digitale marketingafdeling specifiek gericht op het bieden van online marketingdiensten voor lokale bedrijven. Het Lab wordt geleid door zeven consultants en heeft grofweg drie keuzepakketten: de bouw van een website (optie 1), search engine optimalisatie (optie 2) en social media met Facebook, Pinterest, Twitter, Yelp, brand management en reputatiemanagement (optie 3). Het Lab zet naast de diensten vol in op customer service. Er zijn nu 65 klanten aangesloten bij het Lab, die gemiddeld 2-3 diensten afnemen en elk minimaal 1.000 dollar per maand betalen. Afgelopen jaar zorgde het Lab voor 25 procent digitale omzetgroei, inclusief de verkoop van advertenties. Naar verwachting zorgt het Lab in 2013 voor 60 procent meer omzet. Lees meer over de aanpak.

Community en nicheproducten

The Salt Lake City Deseret News (oplage 91.638) reorganiseerde het hele bedrijf dat bestaat uit een krant en een lokaal radio- en televisiestation. Een apart opgerichte digitale afdeling beheert voortaan de websites van de krant, radio en televisie en richt zich verder op het leveren van e-commerce diensten en de verkoop van digital-only advertenties. De digitale omzet groeit sinds 2010 met jaarlijks ruim 40 procent en de dagelijkse en zondagse oplagen groeiden respectievelijk met 33% en 90% gedurende 2012. De uitgever ontsloeg bijna de helft van zijn krantenredactie en maakte er een nicheproduct van, met zes redactionele peilers waaronder familie, geloof en armoedebestrijding. De uitgever heeft daarnaast een communityplatform opgericht waar burgers content kunnen aandragen voor zowel het print als digitale medium. De nu 3.000 actieve participanten schreven in totaal al 14.000 verhalen en daarmee vangen ze het verlies aan productiviteit van de redactie door de ontslaggolf op. Lees meer over de aanpak.

Digitale experimenten

The Columbia Daily Herald (oplage 12.744) wierp zich na dalende advertentie-inkomsten volledig op digitale producten en enkele niche-printproducten, waaronder een betaalmuur, een platform voor online wedstijden, digitale e-commerce, online ticketverkoopdiensten en een lifestyle magazine voor mannen.De digitale omzet groeide van 1 procent in 2011 tot zes procent eind 2012 en ving daarmee de twee procent verlies van de kranteditie. Het dagblad is klein, met 13 redacteuren en 7 verkopers in een gemeenschap van 30.000 mensen.De grootste digitale inkomstenbron is niet de betaalmuur, maar een digitaal platform waarop wedstrijden worden georganiseerd, gesponsord door het bedrijfsleven. Lezers kunnen bijvoorbeeld gokken op de eerste dag dat er sneeuw valt, winnaars van basketballwedstrijden voorspellen en meedoen aan een fotowedstrijd voor moederdag. Het platform zorgde voor een omzet van 124.000 dollar in 2012. Hoewel de omzet stijgt hoopt de uitgever nog steeds de digitale jackpot te ontdekken, een nieuw product dat zorgt voor nog meer omzetgroei. Hij blijft sleutelen aan zijn businessmodel. Lees meer over de aanpak.

Lees het rapport

Lees het gehele rapport en de deelverslagen van de afzonderlijke kranten bij Pew Reserach Center.

Reageer

Geef een reactie

*