App brengt homonieuws op basis van locatie

In eerste instantie was het Stimuleringsfonds niet overtuigd van het innovatieve karakter van het voorstel van Stichting Out Media, die een app wilde ontwikkelen voor hun titel Gay&Night. Na een succesvol verweer kon het project dan toch van start gaan met een subsidie van € 21.873. Persinnovatie.nl spreekt met bladmanager Martijn Tulp over de voortgang.

Door: Sean van der Steen

De ontwikkeling van een app hoort vandaag de dag bij de reguliere bedrijfsvoering; zo wees het Stimuleringsfonds de aanvraag van Stichting Out Media af in 2011.

Martijn Tulp, bladmanager van Gay&Night, vertelt dat een app-versie van het blad beter in staat zal zijn om het contact met de doelgroep te onderhouden. "Je ziet de laatste tijd dat homo’s niet alleen maar uitgaan in kroegen of clubs speciaal voor homo’s, ze worden gelukkig al meer geaccepteerd in de samenleving. Maar als blad merken we de gevolgen, omdat wij de lezer bereiken door juist die uitgaansgelegenheden. We raakten een deel van ons publiek kwijt."

Concrete aantallen heeft Tulp niet, maar deze ontwikkeling is volgens Tulp niet alleen maar jammer voor Gay&Night, maar ook voor de gehele doelgroep. "Belangrijke homo-gerelateerde zaken worden wel in de traditionele media genoemd, maar niet in zo’n uitgebreide mate. Het is een niche voor de traditionele media. Deze app zal nieuws gaan bieden uit de homo-scene." Daarnaast zal de app een uitgebreide agenda bieden met homo-vriendelijke evenementen en uitgaansmogelijkheden, waarbij veel aandacht wordt besteed informatie op basis van geolocatie, user generated content. Draagvlak is van groot belang, concludeert Tulp. "In een app kun je meer ingaan op de actualiteit dan in een maandblad, dus zo vergroten we de relevantie van Gay&Night als nieuwsmedium."

Informatie bieden per locatie

Vernieuwend aan de app en doorslaggevend voor het bestuur van het fonds was het aanbieden van informatie via locatiebepaling. Hierbij krijgt de gebruiker op basis van zijn locatie evenementen en nieuws door via de app. "Als ik in Groningen ben, wordt het nieuws uit Amsterdam naar achteren gedrukt. En wanneer het Roze Zaterdag is, komt dat nieuws automatisch dominant naar voren – maar alleen als ik in de betreffende stad ben. We wilden namelijk wel een app die draagvlak heeft, en niet de zoveelste app die met veel bombarie gelanceerd wordt en vervolgens door hooguit honderd mensen wordt gebruikt."

Vanwege de opgelopen vertraging bij de aanvraag was de oorspronkelijke tweede financierder helaas al afgehaakt, vertelt Tulp. Gelukkig vond Gay&Night in de gemeente Amsterdam een vervangende samenwerkingspartner: "Vroeger was Amsterdam de onofficiële gay hoofdstad van Europa," vertelt Tulp, "maar dat is inmiddels dankzij goede ontwikkelingen in het buitenland niet meer zo. De gemeente Amsterdam werkt nu met ons samen om het homovriendelijke uitgaansleven van de stad weer op de kaart te zetten."

‘Half juni de app lanceren’

Maar dat was niet de enige reden voor de gemeente Amsterdam om mee te werken aan dit project. Tulp: "De database van de app bevat veel informatie die bruikbaar is voor de websites van de stad, en er was nog geen goede infrastructuur voor deze informatie." Een dergelijke infrastructuur maken klinkt ook makkelijker dan het is, zegt Tulp. "Het gaat om een heel versplinterde groep: oudere homo’s, jongere homo’s, de zwaar ondervertegenwoordigde transgender-groep, ga zo maar door. Er moet een soort verbindende factor zijn – en dat zijn wij in dit geval."

Het project ging in november 2011 van start, en een eerste openbare versie van de app zit eraan te komen. Tulp: "We hebben eerst heel lang gewerkt aan het functioneel ontwerp. Daarbij stelden we onszelf de vraag: wat moeten we inbouwen zodat de mensen herhaaldelijk de app gaan gebruiken? Tijdens het programmeren en testen van de app bleek dat bepaalde zaken toch complexer waren dan we hadden gedacht. Oorspronkelijk zouden we eind mei willen lanceren, maar er moeten nog wat dingen geperfectioneerd worden. Maar half juni moeten we de iPhone-versie van de app toch wel kunnen vrijgeven."

Advertenties op agenda- en nieuwskant

Daarna is het de beurt aan de Android-versie van de app, vertelt Tulp. "We kwamen er al vrij snel achter dat het niet verstandig was om de twee apps tegelijk te bouwen. We maken nu eerst de iPhone-app af, en daarna starten we met de Android-app – met als voordeel dat alle belangrijke beslissingen dan al zijn gemaakt."

De app heeft net zoals het blad geen winstoogmerk, maar het is wel de bedoeling om advertentieruimte te verkopen in de app, aldus Tulp. "We hebben daar een tweeledig plan voor: het eerste is dat we mensen laten adverteren op zowel de agenda- als de nieuwskant van de app. Het tweede is dat organisaties naar aanloop van een evenement, zoals de Gay Pride, de app tijdelijk ‘over kunnen nemen’ en informatie over het evenement aan onze doelgroep kunnen sturen. Dat is vaak ook interessante informatie voor onze doelgroep."

Reageer

Geef een reactie

*