Apps V Select en NRC Reader ‘kunnen elkaar versterken’

Begin februari lanceerde de Volkskrant de app V Select, die elke avond tien artikelen biedt uit de krant van de volgende dag. Vorig jaar begon NRC Handelsblad al met NRC Reader, ook een app met een selectie artikelen uit de krant. Persinnovatie.nl spreekt Laurens Verhagen, chef digitaal van de Volkskrant en Wieland van Dijk, chef online van NRC.nl.

Door: Dorien Vrieling

Eerste week

Er moesten wat aanloopproblemen overwonnen worden in de eerste week van V Select, vertelt Laurens Verhagen. De selectie van artikelen kost redactioneel meer tijd dan verwacht. Bij de functionaliteit om artikelen uit de app met anderen te delen traden bugs op en sommige gebruikers hadden problemen met inloggen. In online recensies moppert een enkeling dat de app er saai uitziet of wel erg veel op NRC Reader lijkt. “Saai is een kwestie van smaak, ik ben het er niet mee eens,” zegt Verhagen. “En ja, de app lijkt wel op NRC Reader. Dat is een compliment, want die app ziet er supermooi uit. Bovendien, hoeveel kun je afwijken? Je wilt een app als deze toch vrij kaal en eenvoudig houden.”

Wieland Van Dijk vindt de vormgeving van beide apps tamelijk verschillend. “V Select zit dichter bij een traditionele krantenopmaak, het lijkt meer op een krantenpagina.” Verder vindt hij dat bij V Select tot nu toe niet altijd duidelijk is waar een artikel over gaat. “Een kop kan in de krant of op de website heel logisch zijn, doordat de foto erbij verheldert waar het over gaat. In het overzicht van de app valt die context weg, en dan is een kop soms onbegrijpelijk.”

Waar V Select ’s avonds een selectie uit de krant van de volgende dag toont, biedt NRC Reader een bloemlezing uit NRC Handelsblad en nrc.next van de vorige dag. Een ander belangrijk verschil tussen beide apps is het moment van ‘verschijning’. Elke avond om 22.00 uur is er een nieuwe V Select, waar NRC Reader ’s ochtends om 06.00 uur verschijnt. Daar heeft V Select een voordeel mee, denkt Verhagen: “Alleen al marketingtechnisch is het fijn: vandaag de krant van morgen! En de ochtend is bij veel mensen al overvol met ochtendkranten, nieuwssites en broodtrommels die gevuld moeten. Als je je ‘s avonds zit te vervelen tijdens Pauw en Witteman, lijkt mij dat een lekker moment om de app te lezen.”

Doelgroep

Voor abonnees van de Volkskrant is V Select gratis. “We hebben de app nadrukkelijk bedoeld voor onze huidige abonnees,” zegt Verhagen. “Het is een extraatje voor hen. We horen vaak dat mensen overdag niet aan de krant toe komen, daar spelen we hiermee op in.” Niet-abonnees kunnen de app kopen, en natuurlijk zou het fijn zijn als de Volkskrant er nieuwe lezers door trekt. “Maar het doel is niet direct om er geld mee te verdienen. We hopen vooral dat mensen er langer abonnee door blijven.” Verhagen zag de app al voorbij komen in een lijst met populaire apps op iTunes, maar waarschijnlijk zijn nog lang niet alle abonnees op de hoogte van het bestaan van V Select. Er is nog niet veel reclame voor de app gemaakt, maar dat gaat de komende weken gebeuren.

NRC wilde met haar Reader juist een nieuwe doelgroep aanboren. Mensen die bereid zijn te betalen voor kwaliteitsjournalistiek, maar die geen behoefte hebben aan het volledige pakket dat een krant biedt. Of dat vooral jonge mensen zijn? Van Dijk: “Mijn gevoel zegt van wel, maar dat weet ik niet.” Volgens zijn collega Ward Wijndelts, business development manager bij NRC, zijn beide doelgroepen hoogopgeleide, geïnteresseerde mensen, maar is de doelgroep voor de app ‘naar een ander platform vertrokken’. “Ze hebben steeds minder met ‘papier’ en steeds meer met het scherm, dus is het de taak van NRC om de lezer naar dat nieuwe platform te volgen, en te zoeken naar innovatieve manieren waarop we genoeg geld kunnen verdienen met digitale verspreiding van onze stukken. De vraag is nu: hoe verleiden we de doelgroep tot het betalen voor onze prachtige stukken? Het antwoord op die vraag blijft zoeken.”

Concurrenten

Concurrenten? Ach welnee, zeggen Verhagen en Van Dijk. Laat duizend bloemen bloeien. Van Dijk: “We hebben een gezamenlijk belang, NRC en de Volkskrant staan allebei voor kwaliteitsjournalistiek. Het is nodig om te blijven innoveren, ik ben alleen maar blij dat we daarin samen optrekken.” Verhagen: “Ik denk eerder dat we elkaar versterken. Hoe meer mensen eraan gewend raken om zo de krant te lezen en te betalen voor digitale artikelen, hoe beter. NRC en de Volkskrant bestaan toch ook naast elkaar, we gaan uit van de kracht van ons eigen product.”

Lees meer

Meer informatie over V Select
Meer informatie over NRC Reader

Reageer

Geef een reactie

*