Barneveldse Krant: het geheim zit in lokaliteit

Nu het Friesch Dagblad min of meer is overgenomen door NDC, is de taart die de Nederlandse krantenwereld heet eindelijk verdeeld onder de grote uitgevers. Of toch niet helemaal? Het laatste, zelfstandige lokale dagblad van Nederland bestaat. En wel in Barneveld. Persinnovatie.nl ging op bezoek.

Door: Sean van der Steen

Op een bedrijventerrein vlak buiten het centrum van het Gelderse Barneveld, toont een bescheiden en bekroond zuiltje de naam van de drukker en uitgever die nu ruim 140 jaar zetelt in Barneveld. Hun stokpaardje is de Barneveldse Krant, een dagblad dat zich sinds jaar en dag richt op lokaal nieuws. Dat maakt de krant uniek in Nederland. Maar wat is het geheim van de smid?

‘Niet altijd het onderste uit de kan halen’

BDU heeft twee hoofdactiviteiten en twee algemeen directeuren. Henk van Esch is heer en meester over de persen bij BDUprint en Ton Roskam gaat over de uitgeverij, BDUmedia. Beide heren zijn in 1977 begonnen bij de Koninklijke BDU en zijn dus goed op de hoogte van de ontwikkelingen door de jaren heen. Het gezamenlijke doel is uiteraard om de zaak zo lang en zo goed mogelijk gezond te houden. Op een manier waarbij BDU niet altijd het onderste uit de kan haalt, zo zei de vorige algemeen directeur graag, maar daardoor ook niet gauw het deksel op haar neus krijgt.

Van Esch verduidelijkt: “Wij denken dagelijks aan continuïteit op de langere termijn en dat het liefst zelfstandig. Wij doen niet aan korte termijnwinsten en vlug verdienen, wel willen we de zaak zo lang mogelijk goed en gezond houden.” En dat betekent soms tegen de stroom in roeien, vertelt Van Esch. “We investeren vaak anticyclisch: op het moment dat het in de bedrijfstak minder of slecht gaat, dan investeren we, zodat wanneer de markt weer aantrekt, we er klaar voor zijn. Tot nu toe is dat steeds gelukt.”

Nieuwe drukpers

De jongste investering van BDU is een nieuwe drukpers, die draait sinds maart 2013. Uniek aan deze pers is dat hij tabloid-kranten kan drukken in losse katernen in plaats van in elkaar. “Dat heeft als voordeel dat je meer redactionele voorpagina’s in beeld kunt brengen en meer commerciële achterpagina’s”, aldus Van Esch. In september gaat deze techniek toegepast worden op de Barneveldse Krant, voegt Roskam toe. “We zijn dan een van de eersten op tabloidformaat die daar gebruik van gaan maken.”

In september gaat er nog meer veranderen voor het dagblad, vertelt Roskam. “Dit voorjaar zijn er gesprekken gevoerd met groepen abonnees, gewoon met een kop koffie en een plak cake, en dan maar discussiëren: wat vind je van de krant, wat moet er veranderen. Qua inhoud gaan we keihard door in de lokaliteit als primaire berichtgeving. We hebben zelfs even gedacht om het landelijke en internationale nieuws eruit te gooien, maar dat doen we niet. De lezer wil dat je blijft verrassen – er moet van alles in de krant staan.”

 

Redactie Barneveldse Krant. Foto: Sean van der Steen

Redactie Barneveldse Krant. Foto: Sean van der Steen

Twee reorganisaties in drie jaar tijd

De Barneveldse Krant kent een opvallend stabiele oplage door de jaren heen (momenteel rond de 10.000), maar toch reorganiseerde het bedrijf twee keer in vier jaar tijd; de laatste in 2012. In die periode is het aantal journalisten bij BDU gehalveerd. Dat is deels te danken aan een nieuwe aanpak, vertelt Roskam, waarbij redactieleden alleen nog verhalen uitzetten bij freelancers en zelf niet meer schrijven.

De freelancers bij de Barneveldse Krant schrijven vooral over lokaal nieuws en dat kan met recht de formule van de Barneveldse Krant genoemd worden. Roskam: “De Barneveldse Krant is het grootste lokale dagblad van Nederland – dat kan ik gerust zeggen want lokale kranten bestaan niet meer – en wij richten ons nog steeds op lokaliteit. Dat is een niche die wij altijd al hebben vastgehouden.”

Nieuws uit de achtertuin

Zijn die Barnevelders dan zo anders, dat ze zo geïnteresseerd zijn in het nieuws uit hun achtertuin? Roskam en Van Esch denken dat Barneveld niet zo uniek is. Roskam: “Het zal deels te maken hebben met de historie van Barneveld met de Barneveldse Krant, maar ook is het zo dat er in de rest van de Nederlandse krantenwereld alleen maar schaalvergroting heeft plaatsgevonden. We hebben nooit de intentie gehad om in Nederland een aantal dorpen aan elkaar te rijgen: dan verlies je de aansluiting met de lokaliteit. Al vallen de Twin Towers drie keer om, wij blijven elke dag openen met lokaal nieuws.” De krant elke dag vullen met lokaal nieuws is wel een uitdaging, zo geven beide heren toe. “Maar dat is het werk van vakmensen die aanvoelen waar de lezers behoefte aan hebben”, aldus Roskam.

‘We kunnen experimenteren, dat willen uitgevers’

De Barneveldse Krant mag dan het stokpaardje zijn van BDU, maar ook in de drukkerij gaat het werk gewoon door. Daar kunnen andere kranten ook profijt van hebben, bijvoorbeeld dankzij de mogelijkheden die de nieuwe drukpers biedt. Van Esch noemt voorbeelden als lijmen in plaats van hechten, maar ook een geheel nieuw soort ‘uitvouw-krant’. “We kunnen experimenteren en dat is wat uitgevers nu ook willen. Iedereen is op zoek naar verdienmodellen en dat moet iedere uitgever vooral zelf doen – maar wij kunnen er vanuit de techniek in ieder geval positief aan bijdragen.”

En de toekomst voor BDU – gezien de afname van print en de opkomst van digitaal? Van Esch: “Wij zien het zo dat papier gezelschap heeft gekregen. En dat moet je niet afstoten of bevechten, maar integreren en interactief maken.” Roskam voegt toe: “Over 10 jaar kan het best zo zijn dat digitaal de overhand heeft en dat papier nog meer een niche-product is. Dat is voor de drukkerij jammer, maar ik denk niet dat wij gaan meemaken dat er geen papier meer is. Van Esch: “Dat papier afneemt dat is zeker, maar dat wil niet zeggen dat wij in die afnemende markt niet kunnen innoveren en groeien.”

Reageer

Geef een reactie

*