BBC opent nieuwskanaal op Line

De BBC is al enige tijd aan het experimenteren met chat-platformen als WeChat, Mxit en Whatsapp, maar deze kanalen werden alleen bij grote evenementen in enkele landen gebruikt. Tot nu dan. Deze week heeft de BBC een internationaal nieuwskanaal geopend op chat-platform Line. Persinnovatie.nl sprak met Trushar Barot, apps editor bij het Britse nieuwsbedrijf.

Door: Sean van der Steen

Smartphones hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het apparaat is haast niet meer weg te denken uit ons bestaan. Een kans voor uitgevers, en dat heeft de BBC begrepen. In Zuid-Afrika, Nigeria en India heeft het nieuwsbedrijf geëxperimenteerd met verschillende platformen. Nu is het de beurt aan Line, een van oorsprong Japans chat-platform met op het moment van schrijven rond de 400 miljoen gebruikers. Gebruikers van Line kunnen het laatste nieuws van de BBC volgen door de gebruiker @BBCNews toe te voegen als ‘vriend’.

Proof of concept

Trushar Barot, apps editor bij de BBC, was verantwoordelijk voor de pilot in India, die plaatsvond in april en mei van dit jaar. "De pilot was een proof of concept," vertelt Barot, "niemand had eerder zoiets gedaan op deze schaal." India kent ongeveer 16 miljoen WhatsApp gebruikers en is daarmee marktleider – een van de redenen dat de pilot in India plaatsvond. "Line is geëvolueerd uit de andere experimenten", vertelt Barot. "We hebben Line gekozen voor een wereldwijd nieuwskanaal omdat het snel groeit, eenvoudig is om op te publiceren én omdat uit ons onderzoek bleek dat Line gebruikers doorgaans een groter data-abonnement hebben – wat handig is voor nieuwsvideo’s."

Dat het kanaal op Line nu is gelanceerd, betekent niet dat de BBC WhatsApp en andere platformen links laat liggen, aldus Barot. "Het is ons plan om verder te experimenteren met platformen zoals WhatsApp, bijvoorbeeld voor grote verhalen of evenementen. Maar we zijn nog niet klaar om WhatsApp op te schalen – vooral omdat WhatsApp vrij beperkt is voor uitgevers." Barot doelt op het ontbreken van een API, een application programming interface. Zo’n interface maakt het mogelijk dat programma’s met elkaar kunnen communiceren.

‘WhatsApp is vrij beperkt voor uitgevers’

Voor de pilot van de BBC in India was het ontbreken van een API een behoorlijk probleem, vertelt Barot. "Alles wat wij deden, deden we op de manier waarop een normale WhatsApp-gebruiker de app zou gebruiken. Dit was het eerste BBC-project waarbij het hele gebeuren zich afspeelde op één enkele mobiele telefoon. Dat was zeker een uitdaging." Het was nog net mogelijk, aldus Barot, om e-mails met de nieuwsberichten te sturen naar de mobiele telefoon en die teksten vervolgens te knippen en plakken in WhatsApp.

Barot: "We probeerden uit te vogelen hoe arbeidsintensief dergelijke projecten zouden zijn. Bij deze opkomende technologie en nieuwe platforms gaat het allemaal om de mogelijkheid om snel te testen en te evalueren." De BBC vindt het belangrijk om te experimenteren op nieuwe platformen, vertelt Barot. "De feedback die we krijgen is niet alleen van toepassing op dat specifieke platform, maar gaat ook op voor toekomstige platformen. Het is een beetje alsof je een kweekvijver hebt binnen je organisatie – en dat is vrij nieuw voor ons. Tot nu toe is het waardevol gebleken."

‘Uitdaging voor elke nieuwsorganisatie’

Barot mag niet delen hoeveel ‘abonnees’ het WhatsApp kanaal in India had. Er is volgens Barot wel ‘veel potentieel’. "Dit kun je inzetten bij grote gebeurtenissen als verkiezingen, maar ook hoofdartikelen en sportevenementen. Nieuwsconsumenten verwachten steeds meer dat het nieuws hen in hapklare brokken wordt voorgeschoteld. Dat kan op hun smartphones, maar ook op hun horloges of op een compleet andere manier. Door hier mee te experimenteren, denken we na over hoe de consumenten hun nieuws in de toekomst willen ontvangen."

Dat is geen simpele taak, ook niet bij een grote organisatie als de BBC, zegt Barot. "We hebben geen extra budget hiervoor, geen extra werknemers. We denken dus constant na over hoe we nieuwe platformen kunnen integreren in de bestaande workflow." Dat maakt het ook interessant, vindt Barot: "Hoe kun je innoveren en experimenteren terwijl je er geen budget voor hebt? Dat proberen we uit te zoeken. Dit is een uitdaging voor elke nieuwsorganisatie, groot of klein."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*