‘Beeldbepalend Europees journalistiek medium is broodnodig’

Persinnovatie.nl-verslaggevers Moniek Verstegen en Jolien Scholte zijn deze week op het International Journalism Festival in Perugia, Italië, waar de internationale journalistieke top zich verzamelt. Ze doen verslag van vernieuwende, spannende en innovatieve journalistiek.

Het is de eerste keer dat Wolfgang Blau, hoofd Digitale Strategie bij The Guardian, een speech geeft over dit onderwerp. Meestal heeft hij het over zaken als digital-first en online media, zegt hij. "Maar deze vraag spookt al jaren door mijn hoofd: waarom hebben we geen gemeenschappelijke Europese media?"

Door: Jolien Scholte

Er zijn wel initiatieven, zoals Euractiv.com en EuroNews, maar allemaal met een relatief klein publiek, stelt Blau. "We zijn één van de belangrijkste continenten in de wereld. Het feit dat we geen gemeenschappelijke stem hebben middels een groot Europees medium maakt ons kwetsbaar." De media die nu op grote schaal Europa aan het veroveren zijn, Blau noemt Buzzfeed, The Huffington Post en Vice, komen allemaal niet uit Europa.

Het imago van de EU wordt nu vooral bepaald door Engelse kranten, zoals Blau’s werkgever The Guardian, die wereldwijd gelezen wordt. "Maar we weten allemaal dat het Verenigd Koninkrijk het meest eurosceptisch is van heel Europa", stelt Blau. "Dus je moet je afvragen wat voor beeld van de Europese Unie nu naar andere continenten gaat via de media."

Europese identiteit bestaat wél

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat Engelsen zich van alle Europese burgers het minst Europeaan voelen. In de meeste andere landen voelt een meerderheid van de mensen zich echter wél echt Europeaan. Al ligt dat volgens Blau ook aan hoe je de vraag stelt. "Als je aan mensen vraagt: zou je meer nieuws uit de EU willen? zegt de meerderheid nee. Als je vraagt: zou je meer nieuws willen over Europese sport, mode of architectuur? dan zegt de meerderheid ja."

Blau denkt dat het komt doordat mensen niet veel op hebben met Europese instituties, zoals de Europese Commissie. Ze verbinden zich echter wel met de Europese cultuur, waar volgens Blau ook het Europese identiteitsgevoel vandaan komt. "Wat dan wel apart is, is dat wanneer media het nu over ‘Europa’ hebben, ze vrijwel altijd doelen op de Europese politiek en instanties." Jammer, omdat veel mensen daar juist niet veel mee hebben. Voor onderwerpen over de Europese cultuur is volgens Blau wel een publiek.

Meer samenwerking Europese media

Heeft de journalistiek ook nog iets aan zo’n groot Europees medium? Blau denk van wel. "Informatie delen is een groot voordeel." Maar ook op andere manieren kan het Europese medium de vele mediaorganisaties in Europa helpen.

Blau geeft een treffend voorbeeld van hoe dat nu ook al gebeurt, maar nog veel meer kan. "Neem bijvoorbeeld de kwestie over Berlusconi. Hij had de gehele Italiaanse media in zijn zak. Eén van de eerste die zijn misstappen aan het licht bracht was een Franse krant, omdat de Italiaanse het niet konden." Dat soort samenwerkingen moeten veel meer voorkomen, vindt Blau.

Wie moet het doen?

De vraag blijft hoe zo’n groot Europees medium moet worden gerealiseerd. Daar heeft Blau geen direct antwoord op. "Ik wilde dit aan de kaak stellen, maar heb geen kant-en-klare businessmodellen. Ik zeg alleen dat er een grote kans ligt." Bestaande TV-stations kunnen het volgens Blau niet doen, en ook The Guardian zelf heeft in ieder geval geen plannen, zegt hij desgevraagd eerlijk. "Wij focussen ons nu op Australië en de Verenigde Staten. Dat is voor ons een betere markt."

Was deze hele speech dan voor niets? Volgens Blau zeker niet. "Juist als de bestaande spelers aan banden liggen zijn er kansen voor nieuwe, misschien digital-only, initiatieven. Het Nederlandse De Correspondent bijvoorbeeld. Om maar iets te noemen."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*