Betalen voor een reclamevrije nieuwssite

Online advertenties zijn voor de consument niet altijd even fijn, maar voor veel (nieuws)sites toch een noodzakelijke inkomstenbron. Maar stel dat je betrokken lezers vraagt een klein bedrag per maand te betalen, in ruil voor een reclamevrije site, zou dat werken? Google experimenteert hiermee met Google Contributor.

Het idee is simpel. Je betaalt een bedrag van 1 tot 3 dollar per maand (Contributor wordt momenteel getest in de VS), je kunt reclamevrij van je favoriete site genieten en jouw bijdrage compenseert de gemiste advertentie-inkomsten van de uitgever. Op de plaatsen waar normaal gesproken advertenties getoond worden, plaatst Google nu een pixelpatroon met dankwoord van de site. In de Verenigde Staten werken een aantal grote sites – o.a. Mashable en Science Daily ? mee aan het experiment.

Kwart inkomsten verloren door ad-blockers

Steeds meer mensen gebruiken ad-blockers om online advertenties te blokkeren. Volgens het Ierse onderzoeksbureau PageFair zou momenteel een kwart van de internetgebruikers een ad-blocker gebruiken. Een groot gevaar voor de inkomstenstroom van uitgevers dus. Maar ook voor Google zelf, aangezien een groot deel van de online advertentiemarkt via de zoekgigant verloopt. Van de inkomsten die Contributor genereert, gaat een (klein) percentage naar Google, hoeveel is niet bekend. Ook wordt er nagedacht over een reclamevrij YouTube voor betalende gebruikers. Het Contributor-model lijkt een logische stap en vergelijkbaar met het premiummodel van bijvoorbeeld Spotify. Ook in de app-industrie zie je dit concept vaak. Gratis apps zijn er – met advertenties – voor iedereen. Tegen betaling kun je de premium-app zonder ads gebruiken.

Naast de compensatie voor gemiste advertentie-inkomsten is dit experiment van Google zeker ook een interessante ontwikkeling in de aanloop naar een alom geaccepteerde online betaalmethode voor online content. Want de mogelijkheid om een paar euro per maand te betalen om advertenties niet te tonen, kan natuurlijk ook omgedraaid worden en bepaalde (premium) content juist wel tonen. Zoals we dat zien bij De Correspondent, waar je omgerekend voor vijf euro per maand toegang krijgt tot de artikelen achter de poort.

Wachtrij

Uitgevers die interesse hebben in dit model kunnen contact opnemen met Google. Consumenten die mee willen experimenteren moeten daarvoor uitgenodigd worden of achterin de rij aansluiten

Reageer

Geef een reactie

*