Blendle blijft zichzelf verbeteren

Blendle heeft de magische grens van 100.000 gebruikers vorige week overschreden. Een mijlpaal voor de online kiosk die zich richt op de verkoop van losse artikelen, al blijft Blendle volgens oprichter Marten Blankesteijn voor verbetering vatbaar. Een nieuwe app is in de maak, evenals nieuwe functies als een ‘lees later’-knop.

Door: Jolien Scholte

"Toen we bekend maakten dat we 100.000 gebruikers hadden was het drukker op de site dan tijdens de lanceerdag," vertelt oprichter Marten Blankesteijn trots. "De servers stonden echt te roken." Tijdens ons interview wordt een taart binnengebracht om de mijlpaal te vieren. Het aantal gebruikers van de online kiosk voor losse artikelen stijgt sinds de lancering op 28 april gestaag. "Inmiddels zitten we alweer op 105.000."

Het zijn flinke cijfers, maar de vraag is hoeveel van die gebruikers daadwerkelijk actief zijn op het platform. Blendle geeft gratis tweeënhalve euro tegoed weg wanneer iemand zich inschrijft. "Of iemand een actieve gebruiker is meten we dan ook aan of diegene heeft opgewaardeerd of niet," legt Blankesteijn uit. In totaal 20 procent van het aantal gebruikers valt nu onder de noemer actieve gebruiker. Dat is veel, vindt Blankesteijn. "Er zijn wereldwijd heel weinig diensten die aan zo’n hoog conversiepercentage komen."

Zwarte cijfers in 2017

Wat die gebruikers gemiddeld uitgeven zegt volgens de oprichter niet zoveel. "Sommigen geven tientallen euro’s per maand uit, sommigen klikken twee keer ergens op. Een gemiddelde is niet zo relevant." Wel blijkt uit onderzoek van Blendle dat iedere groep aanmelders elke week gemiddeld meer uitgeeft. "Het lijkt behoorlijk verslavend te zijn."

Ondanks de successen schrijft Blendle nog geen zwarte cijfers, al is dat geheel volgens plan volgens Blankesteijn. "Voor de lancering hebben we een aantal scenario’s bedacht voor hoe we er financieel voor zouden komen te staan. We lopen nu voor op het beste scenario." Meer dan 100.000 gebruikers, en zoveel mensen die opwaarderen, dat hadden Blankesteijn en mede-oprichter Alexander Klöpping naar eigen zeggen nooit verwacht. In 2017 verwacht Blankesteijn dat Blendle zwarte cijfers gaat schrijven. "We zijn nu druk bezig om de stappen die daarvoor nodig zijn te maken."

Verlanglijstje van landen

Die stappen zijn vooral op internationaal vlak. "We zijn nu druk bezig om Blendle ook in het buitenland te introduceren. Daar gaat de meeste tijd van mij en Alexander nu in zitten." Om welke landen het precies gaat kan Blankesteijn nog niet zeggen, maar van te voren hebben medewerkers van Blendle uitgebreide analyses gemaakt van de kansen in mogelijke internationale markten, en welke uitgevers Blendle sowieso moet hebben om van start te kunnen gaan. "Op basis daarvan hebben we een verlanglijstje gemaakt, waar we nu druk mee bezig zijn."

Blankesteijn denkt dat buitenlandse uitgevers inmiddels sneller over te halen zijn om mee te doen. "Kijk, in Nederland heeft het twee jaar geduurd, maar ik denk dat het nu sneller kan gaan. We hebben al een werkend product, en de media die meedoen zijn tevreden. In de eerste helft van 2015 willen we de eerste buitenlandse Blendle lanceren."

Blendle heeft het buitenlandse succes ook nodig om rendabel te kunnen zijn. "Nederland is eigenlijk een te kleine markt", stelt Blankesteijn. "Als we de helft van onze mensen zouden ontslaan zouden we in Nederland ook rendabel kunnen zijn, maar dan kunnen we niet groeien en al onze ideeën realiseren. Dus dat gaan we zeker niet doen."

Het werkt

Ongeacht wanneer de zwarte cijfers precies komen: Blendle heeft bewezen dat het werkt. Er zijn titels, een aantal kranten met name, die dit jaar een aardig extraatje gaan verdienen aan Blendle, verzekert Blankesteijn. "Een nieuw verdienmodel kun je het dus zeker noemen, al stelt het in hun enorme totale omzet natuurlijk niet veel voor." Belangrijk is volgens Blankesteijn ook dat is gebleken dat meedoen aan Blendle niet leidt tot opzeggingen van abonnementen. "Daar waren veel uitgevers aan het begin wel bang voor."

Stukken die op Blendle goed verkopen zijn volgens de oprichter lange interviews, analyses, reportages en columns. "Alles wat al gratis op internet staat, op sites als nu.nl, daar kun je geen geld meer voor vragen. Kranten brengen die nieuwsberichten nog wel, voornamelijk om oudere lezers tevreden te stellen, denk ik. Maar de waarde van die artikelen is in Blendle ook verwaarloosbaar."

De missie van Blendle is volgens Blankesteijn om ervoor te zorgen dat betalen voor (online) journalistiek weer normaal wordt. Een kwestie van mindset, volgens hem. "Een paar jaar geleden kon ik me niet voorstellen dat ik ooit nog zou betalen voor muziek, maar nu doe ik dat wel." Het concept van Blendle, plus hun missie, is internationaal niet onopgemerkt gebleven. "Het is dat we niet van congressen houden, anders konden Alexander en in elke week op een congres staan. Thomas, een 22-jarige Belg die bij ons is komen werken, doet dat nu. Naar Zuid-Afrika, naar India, naar Panama."

Applicatie en nieuwe functies

Blendle werkt dus, maar dat betekent volgens de oprichters niet dat het platform klaar is. "We hebben het oorspronkelijk voor onszelf gebouwd, maar er zijn nu zoveel typen mensen die Blendle gebruiken. Er was bijvoorbeeld veel vraag naar een printknop. Voor mij een bizar concept, waarom zou je een artikel willen printen, maar die knop hebben we wel gemaakt."

Ook zijn er twee mensen aangenomen die vanaf begin augustus aan het werk zijn voor de realisatie van een iPhone-app. "Wanneer die klaar is weet ik nog niet, ik wil gewoon dat het goed gebeurt", aldus Blankesteijn. Daarnaast wordt gewerkt aan een ‘lees-later’-knop en willen Blankesteijn en Klöpping ervoor zorgen dat de gebruiker voor dezelfde content nooit meer betaalt dan een krant of tijdschrift in de winkel kost.

Trots maar nog niet tevreden

"Wat ik tot nu toe het leukst vind, is dat het gewoon werkt", stelt Blankesteijn. "Ik geniet als ik door Blendle blader." De oprichter is dan ook heel trots op wat ze met zijn allen tot nu toe hebben neergezet, al zegt hij pas tevreden te zijn wanneer Blendle break-even draait. "Het is lang een speeltuin geweest, waarin we alles hebben gemaakt wat we maar bedachten, maar nu is het tijd om er een enigszins gestroomlijnd en rendabel bedrijf van te maken."

Reageer

Geef een reactie

*