‘Blendle: de iTunes van de journalistiek’

Met de ontwikkeling van de Blendle app is het mogelijk om in plaats van een heel magazine, losse artikelen te kopen van onder meer De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Opzij, de Telegraaf en Quote. Het bijzondere aan Blendle is dat het ook een sociaal netwerk is.

Zo kun je als gebruiker in een timeline zien welke artikelen aangeraden worden door je vrienden of bekende Nederlanders. De HTML5-app is beschikbaar voor PC, tablet en smartphone.

Het betalingssysteem is te vergelijken met mobiele telefonie, waarbij je kunt kiezen tussen een prepaidkaart of een abonnementsvorm. Voor het uitvoeren van het project Blendle stelt Het Stimuleringsfonds voor de Pers een subsidie van maximaal €75.000 beschikbaar.

Het project is gestart op 15 december 2012 en heeft een looptijd van 1 jaar. Marten Blankesteijn, de bedenker van Blendle, vertelt meer over de applicatie.

Wat is Blendle?

"Met Blendle kun je je eigen tijdschrift samenstellen op basis van wat je zelf wilt en op basis van wat mensen die je kent of bewondert je aanraden om te lezen. Je bent niet meer afhankelijk van een compleet pakketje wat je moet kopen bij de supermarkt voor vijf euro en waarbij een redactie heeft bepaald wat je krijgt voor dat geld. Met Blendle bepaal jij waar je die euro’s aan uitgeeft en die artikelen kunnen dus uit verschillende tijdschriften komen."

Wat is er vernieuwend aan Blendle ten opzichte van andere initiatieven als Yournalist of Elinea ?

"Het vernieuwende is dat het een soort sociaal netwerk is. Wat Elinea doet is tegen mensen zeggen: dit is het hele menu en kies zelf maar wat je wilt. Wil je een abonnement op De Verhalen van Vrij Nederland? Dat kan. Daar geloof ik niet in. Ten eerste kent 99% van de Nederlanders die rubriek niet, dus waarom zou je er dan een abonnement op nemen? Ten tweede is het nog niet specifiek genoeg: waarom zou een Ajax-fan zich abonneren op de sportsectie van NRC Handelsblad? Dan krijgt-ie er alsnog honkbal en wielrennen bij. En ten derde is het veel fijner wanneer iemand anders een voorselectie voor je maakt. Frits Wester leest – denk ik – elke dag een hoop kranten. Als hij simpel kan aangeven welke stukken hij geweldig vond, dan ga ik die lezen. Hoef ik meteen niet meer elke dag door al die kranten te bladeren.

"En die andere club, Yournalist, zit heel erg op het zelflerend systeem. Een Ajax-fan klikt steeds op artikelen over Ajax, en dus krijgt hij steeds meer artikelen over Ajax voorgeschoteld. Het eerste probleem daarmee is dat je de dag na een wedstrijd van Ajax 50 wedstrijdverslagen van die wedstrijd krijgt, want elke krant heeft daar wel iets over getikt. Maar waarom zou je 50 wedstrijdverslagen willen lezen? Ik wil alleen het beste stuk. En probleem nummer twee is dat je niet meer wordt verrast. Er staan ook regelmatig stukken in tijdschriften waarvan je niet wist dat je die onderwerpen leuk zou vinden. Bij Blendle blijf je – als je leuke mensen volgt – verrast worden. Alexander Klöpping leest andere bladen dan Bas Heijne of Diederik Samsom. Als zij en nog honderden andere mensen die jij interessant vindt vertellen waarom ze bepaalde stukken geweldig vonden, dan kom je veel meer mooie verhalen tegen dan wanneer je alles zelf uit moet gaan zoeken."

Zitten mensen nog wel te wachten op weer een nieuw sociaal netwerk?

"Blendle werkt heel nauw samen met Twitter en Facebook, die zijn misschien zelfs belangrijker dan de Blendle-timeline zelf. Alle verhalen die mensen aanbevelen via Blendle verschijnen – als zij dat willen – ook op hun Facebook- en/of Twitter-account. Je kunt dus ook alleen mensen blijven volgen via deze netwerken en op het Blendle-linkje klikken om het artikel ook te kunnen lezen tegen betaling."

Zijn mensen bereid om te betalen voor artikelen?

"Er staan elke dag briljante verhalen in onze kranten en tijdschriften, en ik wil dolgraag betalen als ik daar op een handige manier bij zou kunnen – zonder al het oude papier eromheen. Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft een onderzoek laten doen door PWC over digitaal verdienen en dat staat bol van cijfers waarin mensen zeggen: laat ons alsjeblieft zelf kiezen wat we willen lezen, dan betalen we wel.

"Tien jaar geleden wist iedereen zeker dat niemand ooit nog zou gaan betalen voor muziek, want illegaal downloaden was gratis. Spotify en iTunes hebben bewezen dat als je goed nadenkt over wat gebruikers echt willen, dat je ze weer kunt laten betalen.

"Elke dag staat mijn Twitter-timeline vol met mensen die vertellen dat ze net een heel goed stuk in een of andere krant gelezen hebben, maar voor mij is er geen enkele simpele manier om dat artikel snel te kunnen lezen, en daardoor geef ik niets uit aan kranten en tijdschriften. Maar ik denk dat ik met Blendle tientallen euro’s per maand uit zou gaan geven, net zoals ik opeens weer 120 euro per jaar uitgeef aan muziek omdat Spotify het weer leuk gemaakt heeft."

Wat is de meerwaarde van Blendle voor de Nederlandse journalistiek?

"Veel titels hebben een omzetgrafiek die veel weg heeft van een zwarte piste. Uitgeverijen kunnen weinig anders doen dan elk jaar weer honderden journalisten ontslaan. Een nieuwe manier om geld te verdienen is dus hard nodig. Met Blendle hopen we een nieuwe inkomstenbron aan te boren voor tijdschriften, kranten en dus ook voor journalisten. Ik ken niemand van mijn leeftijd met een abonnement op een krant of tijdschrift, maar ik ken een hoop mensen van mijn leeftijd die Blendle willen gebruiken."

Dit project valt of staat met de actieve deelname van autoriteitsfiguren. Zijn daar mensen voor benaderd?

"Er zijn een hoop mensen met heel veel volgers die hier op zitten te wachten, ja. Op Twitter doen zij toch al niks anders dan informatie delen. Nu kunnen zij alleen nog maar verwijzen naar gratis content, maar ik heb een hoop populaire Twitteraars gesproken, en zij kunnen niet wachten tot het er is. Ik weet bijvoorbeeld van Alexander Klöpping dat hij graag wil dat de stukken die hij schrijft voor de Volkskrant ook online te lezen zijn. Blendle zou er voor kunnen zorgen dat dit mogelijk is terwijl de Volkskrant er ook nog wat aan verdient."

Blendle gaat samenwerken met een aantal uitgevers. Moeten daar niet nog meer bijkomen?

"Zeker, en daar zijn we ook druk mee bezig. Zo was ik laatst bij de Weekbladpers Media die onder andere Vrij Nederland en Opzij uitgeven en die gaan ook meedoen. Dankzij het Stimuleringsfonds kunnen we de mooie plaatjes nu tot leven wekken, en we verwachten dat we de laatste twijfelaars over de streep kunnen trekken wanneer ze het echt kunnen uitproberen."

Is al bekend wanneer Blendle beschikbaar is?

"We zijn nu nog aan het programmeren, dus we hebben nog een paar maandjes nodig en dan zijn we er. Dan gaan we natuurlijk eerst nog testen, in een besloten omgeving waarin uitgevers en populaire Twitteraars kunnen vertellen of het werkt zoals het zou moeten werken. Zodra het antwoord ja is gaan we live."

Reageer

Geef een reactie

*