Blendle wordt gebruiksvriendelijker voor uitgevers

Bijna alle Nederlandse journalistieke uitgevers hebben zich inmiddels aangesloten bij Blendle, het platform dat zich richt op de verkoop van losse artikelen. Zij zaten echter nog wel met vragen, bijvoorbeeld over artikelprijzen en hun vaste abonnees. Het onderzoek dat Blendle uitvoert om deze vragen te beantwoorden is inmiddels voor de helft klaar.

Door Jolien Scholte

Van het onderzoek, waarvoor 100.000 euro subsidie bij het Stimuleringsfonds werd aangevraagd in samenwerking met Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer, zijn drie componenten inmiddels klaar. "We liggen goed op schema", stelt Marten Blankesteijn, mede-oprichter van start-up Blendle.

Drie componenten

Allereerst is het nu mogelijk voor uitgevers om artikelen uit Blendle op hun eigen site te embedden. "Dat vinden uitgevers heel leuk", meent Blankesteijn, "want dan worden de lezers dus niet weggetrokken naar Blendle, maar blijven ze gewoon op de site van de uitgever."

Daarnaast hebben Blankesteijn en zijn team een dashboard gemaakt waarop uitgevers kunnen zien welk artikel hoe vaak verkocht is. "Dat is wel een cruciale tool. We hadden zo’n dashboard al voor onszelf, maar we hebben het nu gemakkelijk toegankelijk gemaakt voor de uitgevers." Het gaat om geanonimiseerde data, en uitgevers zien alleen de verkoop van hun eigen artikelen.

Als laatste is er nu de mogelijkheid om de abonnee-databases van de uitgevers over te hevelen naar Blendle. Abonnees van een blad hebben dan gratis toegang tot de artikelen uit dat blad in Blendle. Daardoor verliezen de uitgevers minder snel abonnees aan het platform, denkt Blankesteijn. "En ze kunnen door Blendle ook nieuwe abonnees krijgen. Ik lees bijvoorbeeld de laatste tijd opeens heel veel uit NRC Next, terwijl ik die krant nooit in handen heb gehad. Je ziet dat op Blendle gewoon voorbijkomen. Op een gegeven moment is het dan goedkoper om een abonnement te nemen."

Wachtlijst

Door deze drie verbeteringen is Blendle een stuk gebruiksvriendelijker geworden voor uitgevers. Blankesteijn: "We zijn in de gelukkige situatie dat bijna alle uitgevers zich al hebben aangesloten. Alleen Het Financieele Dagblad doet nog niet mee, dus misschien ga ik deze laatste updates toch ook nog even aan hen laten zien."

Voor mensen die gebruik willen maken van Blendle lijkt het vooralsnog een stuk moeilijker om toegang tot het platform te krijgen. De wachtlijst op de site telt al meer dan 12.000 mensen. "Dat komt omdat we nu nog aan het testen zijn met honderd mensen", legt Blankesteijn uit. "Dat zijn testers die we zelf leuk en waardevol vinden, bijvoorbeeld Sylvia Witteman en Nico Dijkshoorn. De tips die zij geven voeren wij door, en dan nodigen we weer nieuwe mensen uit om te testen." Over twee maanden denkt Blankesteijn iedereen toe te hebben gelaten tot de site, en echt te kunnen beginnen.

Ideale prijs voor los artikel

Het feit dat er nu nog maar met honderd mensen getest wordt betekent wel dat het belangrijkste deel van het onderzoek, namelijk uitzoeken wat de ideale prijs is voor een artikel, nog niet uitgevoerd kan worden. "Daar heb je tienduizenden mensen voor nodig wil je daar iets nuttigs over zeggen." Wanneer Blendle zoveel gebruikers heeft gaat er getest worden met de prijs: hetzelfde artikel wordt bij verschillende mensen aangeboden voor verschillende prijzen, waardoor gekeken kan worden welke artikelprijs voor uitgevers het meeste oplevert.

"Maar daar komen nog veel meer factoren bij kijken", verzekert Blankesteijn. "Is een artikel van twee weken oud bijvoorbeeld juist meer of minder waard? Minder omdat het al ‘oud’ is, of willen mensen er juist meer voor betalen omdat ze het nergens anders meer kunnen vinden? Maar ook: zijn artikelen van Vrij Nederland meer of minder waard dan artikelen van de Volkskrant? Kun je meer geld vragen voor politiek nieuws of voor sportnieuws?" De tool om dit alles te onderzoeken is inmiddels wel af, de data komen dus nog.

‘Troebele glazen bol’

De grote lijn van wat er uiteindelijk uit het onderzoek komt zal Blendle met alle uitgevers delen. De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland, die de subsidieaanvraag met Blendle indienden, hebben daarin geen voorkeurspositie. "Die eisen ze ook niet. Wat zij hebben gedaan is hun nek uitgestoken en hun handtekening gezet onder de subsidieaanvraag, omdat ze dit onderzoek belangrijk vonden. Daar zijn we natuurlijk wel heel blij mee."

Wat de ideale prijs is voor een artikel wordt onderzocht, maar hoeveel losse artikelen er verkocht gaan worden, dat blijft ook voor Blendle gissen. Volgens Blankesteijn is het een markt die wereldwijd nog niet opengebroken is, waardoor je niet weet wat je kunt verwachten. "We hebben nu honderd testgebruikers die enthousiast zijn, dat is alles wat we weten. Misschien zijn er straks 10.000 gebruikers en denkt de rest van Nederland ‘boeiend’, of misschien krijgen we wel 100.000 gebruikers. Dat zal de komende jaren moeten blijken. Daar nu een voorspelling over doen is alsof je in een hele troebele glazen bol kijkt."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*