Blog ‘Muziek in de journalistiek’ #15

Quint Kik is onderzoeker bij het Stimuleringsfonds en verwoed muziekliefhebber. Om niet geheel te verdrinken in de cijfers van zijn huidige onderzoek naar de waakhond in de regio, blogt hij in zijn vrije tijd wekelijks over ‘lofzangen’ op de pers. Deze week ‘Yesterday’s news is tomorrow’s fish ‘n’ chip paper’ in de ogen van zowel Elvis Costello als de Rolling Stones.

Afgelopen week hield het Stimuleringsfonds voor de Pers het congres "Open de Kassa!". Nu blijkt dat mensen bereid zijn te betalen voor digitale muziek, rijst de vraag wanneer uitgevers eindelijk hun kassa opengooien en online inkomsten genereren met content uit kranten en tijdschriften.

Patstelling uitgevers en startups

Op het programma prijkten onder meer de ervaringen van Sanoma met een online tijdschriftenschap en het pionierswerk van DNP met een abonnement op je favoriete journalist. De tweede helft stond in het teken van innovatieve startups die met cofinanciering van het Fonds tot stand kwamen. Zo mochten Yournalist en Blendle hun digitale verdienmodellen toelichten.

De patstelling tussen de eerste en de tweede helft van het congres werd mooi verwoord door de directeur van het Stimuleringsfonds: "Eerst hoorde ik uitgevers zeggen dat zij niet van plan zijn hun kranten en tijdschriften te ontleden in losse artikelen, om vervolgens van de startups te horen dat zij de kranten en tijdschriften juist willen terugbrengen tot artikelen om die verder te verkopen."

Uitgevers zouden er goed aan doen een voorbeeld te nemen aan artiesten als Elvis Costello of de Rolling Stones door zo nu en dan te durven zichzelf opnieuw uit te vinden. Costello maakte in 35 jaar 26 reguliere studio albums en laveerde hierbij van new wave, via pop, soul en country tot aan klassiek.

Wees niet de krant van gisteren

Lang niet ieder album was een succes, maar hij slaagt er nog altijd in critici en publiek te intrigeren. Dat geldt misschien nog wel meer voor de Stones, die in hun vijftigjarige bestaan genres als rhythm & blues, pop, psychedelica, country en zelfs disco bestreken en meer dan 20 studio albums afleverden, waarvan bijna de helft te boek staat als klassieker.

Beide stonden ten tijde van hun vijfde album op een keerpunt in hun carriere, beide kozen ervoor het over een geheel andere boeg te gooien en kwamen met iets eclectisch voor de dag. Tussen de soul van Get Happy!! en country-eerbetoon Almost Blue toverde Costello de stylistisch gevarieerde uitblinker Trust (1981) uit zijn hoed. De Stones creĆ«erden met Between the Buttons (1967) op hun eigen unieke wijze het psychedelische alterego van de Beatles’ Revolver.

Met de komst van Yournalist en Blendle zouden uitgevers er goed aan doen eindelijk eens een knoop door te hakken. In plaats van rustig te bezien of een verdienmodel a la Spotify (‘all you can read’) of toch het iTunes-model (afrekenen per artikel) zaligmakend is, zouden zij er beter aan doen een voorbeeld te nemen aan Elvis, Mick & Keith: durf te innoveren, open die kassa en wees niet de krant van gisteren (of erger: een gebroken plaat).

Kijk en luister

Te vinden op Between the Buttons respectievelijk Trust

Reageer

Geef een reactie

*