Blog ‘Muziek in de journalistiek’ #8

Quint Kik is onderzoeker bij het Stimuleringsfonds en verwoed muziekliefhebber. Om niet geheel te verdrinken in de cijfers van zijn huidige onderzoek naar de kwaliteit van de nieuwsvoorziening in de regio, blogt hij in zijn vrije tijd wekelijks over ‘lofzangen’ op de pers. Deze week: Two Tribes van Frankie Goes to Hollywood.

Afgelopen week was Poetin op staatsbezoek in Nederland. De opvolger van de in 2000 afgetreden Boris Jeltsin laat zich bij voorkeur op grote hoogte fotograferen; begrijpelijk, als je zijn bepaald niet imposante postuur afgezet ziet tegen dat van onze eigen premier.

Als je sommigen mag geloven figureerde zijn voorganger heel wat prominenter in een van de meest markante videoclips uit de jaren tachtig: ‘Two Tribes’ van Frankie Goes to Hollywood.

PR-strategie van een journalist

‘Frankie’ kwam voort uit de punk scene van Liverpool, een stad die behalve The Beatles ook Gerry & The Pacemakers voortbracht. Het record dat de Pacemakers vestigden door bij aanvang van hun carrière drie no. 1 hits achter elkaar te scoren, werd door Frankie in 1984 geëvenaard met het voor die tijd taboedoorbrekende drieluik Relax (sex), Two Tribes (oorlog) en The Power of Love (religie). Met dank aan het vernuft van producer Trevor Horn en de ‘New Musical Epress-journalist turned svengali‘ Paul Morley.

Paul Morley had zes jaar lang de uitwassen van postpunk beschreven voor het Britse muziekblad New Musical Express en was zo langzamerhand toe aan een carrièreswitch. In Horn’s recente productie van ABC’s The Lexicon of Love had hij de toekomst van de popmuziek ontwaard. Horn zag op zijn beurt in Morley zijn persoonlijke Malcolm McLaren, die hij nodig had om de naam van zijn platenlabel Zang Tumb Tuum te vestigen. Morley kreeg van Horn carte blanche om een baanbrekende pr-strategie te bedenken.

De band in de rol van journalisten

Met Frankie Goes to Hollywood was het meteen raak: de hoes en video bij de eerste hit Relax legde het er zo duimendik bovenop dat de Engelse media moord en brand schreeuwden vanwege de seksueel getinte inhoud. Een ban van de BBC ten spijt groeide het uit tot een van de best verkochte Britse platen aller tijden.

Voor het vervolg Two Tribes (oorlog) ging Morley in overdrive. Een steeds verder ontaardende worstelpartij tussen Amerika en Rusland, aan de zijlijn opgejut door een keur aan wereldleiders en met een sleutelrol voor de band in de rol van journalisten die het spektakel verlekkerd verslaan. Net als Morley zelf passeert Frankie in de video de grens van objectieve verslaggever naar actieve participant. Met wederom een ban van de BBC tot gevolg.

Naast de karakteristieke bombast van Horn’s productie – het Wagneriaanse intro en dito brug van Two Tribes, die afgewisseld worden met een niet aflatende spervuur van basloop en kickdrum, met daaroverheen een kakelende doomsday prophet in de persoon van frontman Holly Johnson – maakte de verontrustende video het nummer pas echt onsterfelijk. Let overigens op die vermeende Jeltsin-lookalike, waarmee ‘Reagan’ de strijd om wereldhegemonie aanbindt: dat moet Konstantin Tsjernenko voorstellen. Met net geen dertien maanden het kortst zittende staatshoofd ooit van de voormalige Sovjet Unie. Een tijd die niemand zich nog kan heugen.

Kijk en luister

Te vinden op Welcome to the Pleasuredome. Voor wie er maar niet genoeg van krijgt, is er de ZTT-box set met behalve een dvd met de Destructo mix van Two Tribes ook nog een briljant essay van Paul Morley over de gouden jaren (1983-’85) van het label.

Reageer

Geef een reactie

*