Branded journalism: ‘Kansen voor journalisten’

Branded journalism, oftewel journalisten die in opdracht van bedrijven verhalen schrijven, is de laatste tijd een veelbesproken – en veel bekritiseerd – fenomeen. Het Stimuleringsfonds organiseert er een speciale themabijeenkomst voor op 3 juli, waar journalist Ebele Wybenga zijn boek over branded journalism presenteert. Op Persinnovatie.nl alvast een voorproefje.

Door: Sean van der Steen

De onafhankelijkheid van de journalistiek is heilig; dat begrijpt iedere journalist. Het is daarom niet moeilijk te begrijpen dat branded journalism – verhalen schrijven in opdracht van een bedrijf – een potentieel mijnenveld is voor journalisten. Ebele Wybenga schreef een boek over het fenomeen.

‘Weerzinwekkend’

"De onafhankelijkheid van de pers is natuurlijk iets om in de gaten te houden," zegt Wybenga, "maar ondertussen zijn er ook een hoop journalisten die hier kansen zien, om hun onafhankelijke werk aan te vullen met werk voor commerciële partijen. Dat is een soort subsidiëring die de journalistiek mogelijk maakt. Maar je moet natuurlijk wel opletten dat er geen belangenverstrengeling is."

De reactie van menig journalist of media ethicus op branded journalism – van ‘oppassen’ tot ‘weerzinwekkend’ – was te verwachten: branded journalism heeft een slechte naam dankzij eerdere ervaringen met bijvoorbeeld advertorials. Immers, een journalist die wordt ingehuurd om een verhaal te schrijven voor het blaadje van willekeurig bedrijf, zal niet snel geneigd zijn om datzelfde bedrijf kritisch onder de loep te nemen.

‘Het is zeker geen alternatief voor de journalistiek’

Wybenga ziet echter een nieuwe markt voor journalisten die het de laatste tijd toch al niet zo breed hebben, en in het proces kunnen de journalisten met hun werkwijzen de pr-industrie eerlijker maken. "Maar je zult er toch vrije, onafhankelijke journalistiek naast moeten hebben – het is zeker geen alternatief."

Wybenga noemt in zijn boek voorbeelden van bedrijven die op een succesvolle – maar ook op een minder succesvolle – manier aan branded journalism doen. Daar zitten dan de grote jongens bij zoals Google met hun uitgave Think Quarterly, maar Wybenga denkt dat ook kleinere bedrijven baat kunnen hebben bij branded journalism. "Het gaat de totale vraag naar werk voor journalisten niet oplossen, maar het gaat niet alleen om de grote spelers. In Amsterdam had je bijvoorbeeld een uitgave van een kledingwinkel, daar stonden interessante, journalistiek gemaakte verhalen in."

Maar in dat blaadje zul je geen verhalen aantreffen over de arbeidsomstandigheden in de textielfabrieken van Bangladesh – en zijn we weer terug bij af. "Nee, dat klopt. Dat is ook heel belangrijk, dat je dat niet gaat verwarren. Je hebt de maatschappelijke functie van de journalistiek – om dingen aan te kaarten die bepaalde partijen liever niet in het daglicht hebben – en die functie wordt niet door branded journalism vervuld."

Aegon en het Financieel Dagblad

Niet zelden doen bedrijven alsof dat wel het geval is. Bijvoorbeeld Aegon, dat een bijlage van het Financieel Dagblad financierde. Wybenga: "Dan zegt Aegon: dit is honderd procent onafhankelijke journalistiek. Ik zeg: dat geloof ik niet en dat kan je ook niet beweren." Juist deze voorbeelden zetten kwaad bloed bij Wybenga. "ik geloof niet dat de redacteuren van het FD in die bijlage met genoeg vrijheid over de pensioenproducten van Aegon zouden schrijven."

Wybenga vervolgt: "Mij gaat het erom: wie maakt het, en hoe wordt het gemaakt." Als het antwoord op de eerste ‘journalisten’ is en het antwoord op de tweede ‘middels journalistieke principes’, is Wybenga tevreden. "Als je het als bedrijf hebt over je eigen producten, laat dat natuurlijk heel weinig journalistieke vrijheid toe. Maar als je het hebt over iets anders, iets dat jouw doelgroep interessant vindt maar niet direct in verbinding staat met je eigen bedrijf, kun je veel meer je eigen verhaal maken. Een verhaal dat niet veel verschilt van het gemiddelde verhaal in een glossy."

‘Het moet duidelijk zijn wie het stuk heeft geschreven’

Naast een uitgebreide uitleg van het fenomeen en talloze voorbeelden van branded journalism noemt Wybenga in zijn boek enkele richtlijnen voor journalisten en bedrijven. "De afzender, het merk, moet er bijvoorbeeld duidelijk bijstaan. En de naam van de auteur, wat de lezer duidelijk maakt dat hij of zij achter de inhoud staat en er kritische vragen over kan beantwoorden. Dat maakt het verschijnsel transparanter." Ook voor de reputatie van de journalist is dat belangrijk. "Als hij of zij zich niet kan vereenzelvigen met de inhoud van zo’n stuk, gaat de naam er ook niet bij."

Journalistieke onafhankelijkheid blijft een heikel punt. Wybenga is van mening dat dit bij kranten net zo goed speelt als bij branded journalism. "De vrijheid van een journalist is erg afhankelijk van voor wie je schrijft. Een dwingende hoofdredacteur is in dat opzicht net als een merk dat jou opdracht geeft om een verhaal te schrijven. Commerciële of politieke invloeden op onafhankelijke media zijn vaak onzichtbaar maar wel aanwezig. Alles wat je leest is gekleurd."

‘Orwell had niet helemaal gelijk’

De inmiddels gevleugelde quote van George Orwell – "Journalism is printing what someone else does not want printed: everything else is public relations" – lijkt een krachtig weerwoord tegen de ontwikkeling van branded journalism. "Maar dan zou je alle lifestyle tijdschriften, alle entertainment en alle luchtige dingen niet onder journalistiek scharen. Het is een schitterende quote, maar ik ben het er in die zin niet mee eens. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich bezig houden met verhalen van een beperkt maatschappelijk belang die je toch echt journalist kunt noemen." Maar, zo geeft Wybenga toe: "Er is een zekere mate van spanning, en mijn boek draait daar in hoge mate om."

Reageer

26 comments

http://rockyhandsomereview.in/

http://rockyhandsomereview.in/rocky-handsome-trailer-talk-john-abraham/

http://rockyhandsomereview.in/rocky-handsome-images-posters-wallpapers-whatsapp-facebook/

http://rockyhandsomereview.in/rocky-handsome-rehnuma-song/

http://rockyhandsomereview.in/watch-rocky-handsome-trailer/

http://sarainodureview.in/

http://sarainodureview.in/allu-arjun-sarainodu-first-look-posters-release-date/

http://sarainodu.in/

http://sarainodu.in/sarrainodu-sarainodu-teaser-review-audience-reactions/

http://sarainodu.in/2016-sarainodu-wiki-story-cast-crew-first-look-teaser-trailer-release-date-stills-review-rating-collections/

http://sarainodu.in/report-sarainodu-censor-review/

http://sarainodu.in/watch-sarainodu-teaser-allu-arjun/

http://sarainodu.in/sarrainodu-release-date/

http://certifiedtricks.net/

http://certifiedtricks.net/different-tier-link-building-for-beginners/

http://certifiedtricks.net/how-to-get-traffic-with-reddit/

http://certifiedtricks.net/4-ways-to-download-and-save-youtube-videos/

http://certifiedtricks.net/run-android-on-pc-bluestacks-alternatives/

http://certifiedtricks.net/how-to-get-whatsapp-free-for-lifetime/

http://certifiedtricks.net/micro-niche-blogging/

http://certifiedtricks.net/keyword-research-for-blogging/

http://certifiedtricks.net/your-facebook-account-has-3-passwords-do-you-know/

http://certifiedtricks.net/trace-location-with-address-of-any-mobile-new-working-method/

http://certifiedtricks.net/download-facebook-data-in-pc-and-access-offline/

http://certifiedtricks.net/moto-g-first-generation-lollipop-update-for-asian-countries/

http://certifiedtricks.net/run-command-list-for-windows-10/

http://certifiedtricks.net/windows-10-microsoft-offers-free-upgradation/

The characters: Joy, Unhappiness, Dread, Disgust, and Anger are certainly lovable wights. They are really liked by lots of children around the globe and not merely little ones, their parents adore them as well. On account of their cuteness, They are really used Nearly in each and every Inside Out Video games. I’m able to say, that the directors on the film, Pete Docter and Ronnie de Calmer, are geniuses, as they have built a movie, which, I feel is going to be considered one of the favored cartoon films of all time.

http://insideoutgames77.com/inside-out-riley-tooth-problems/

http://insideoutgames77.com/inside-out-laboratory-cleaning/

http://insideoutgames77.com/inside-out-disgust-dental-care/

http://insideoutgames77.com/inside-out-hidden-objects-2/

http://insideoutgames77.com/inside-out-riley-real-house-makeover/

Agen Togel Online Aman dan Terpercaya!!!

POIN4D adaLah Bandar Togel Online aman dan Terpercaya.
Ayo Bergabung Bersama kami, Dan Nikmati Bonus Dan Promo nya!!!

Bonus New member 10.000
Bonus Free SPIN JP Maks 500.000
Bonus Referal 2%
Dan Masi Banyak Bonus Lain nya

Anda Bisa Hubungi Kami Disini.
-Livechat : http://www.poin4d.com
-Pin BBM : D1A279B6/7B83E334(Full)
-Skype : Poin.4D
-Line : +85598291698

togel online

Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I’m happy to find a lot of useful information here in the post, we need work out more strategies in this regard, thanks for sharing
http://dominoqiu.pw
http://dominoqiu.pw/register.php
http://dominoqiu.pw/referral.php
http://dominoqiu.pw/jackpot.php
http://dominoqiu.pw/mobile.php
http://dominoqiu.pw/contact.php
http://dominoqiu.pw/news.php?id=1670
http://dominoqiu.pw/news.php?id=1677
http://dominoqiu.pw/news.php?id=3930

Geef een reactie

*