Challenge-winnaar Newpaper start in september

Journalisten van de toekomst die samenwerken aan een nieuwe, multimediale manier van verhalen vertellen. Newpaper won met dat idee The Challenge en ontving twintigduizend euro startsubsidie. Uitgever Sanoma heeft inmiddels laten weten geïnteresseerd te zijn. En ook studenten journalistiek van verschillende hogescholen zijn enthousiast. In september moet de eerste multimediaproductie klaar zijn.

Door: Olga Oost

Samen met het Journalistiek Onderzoekbureau (JOB) en LocalFocus won Newpaper in maart The Challenge: Reinventing Journalism, een wedstrijd van het Stimuleringsfonds waarbij studenten en net-afgestudeerden innovatieve ideeën voor de journalistiek konden indienen. De drie winnaars ontvingen ieder twintigduizend euro.

Interesse van Sanoma

Newpaper startte The Challenge met een team van drie, Maarten van Dun, Carlijn Teeven en Coen van de Ven. Na The Challenge trok Teeven zich terug uit het project. Van de Ven: "Na het winnen van The Challenge nam het plan serieuze vormen aan. Carlijn vond het leuk om mee te denken over het idee, maar zij zag het minder zitten om een bedrijf op te richten."

Hoewel Van Dun en Van de Ven op dit moment nog vooral bezig zijn met het afronden van hun collegejaar, hebben ze al een aantal verkennende gesprekken met mogelijke partners gevoerd. Van de Ven: "We merken dat er veel good will is. Van verschillende kanten hebben we hulp aangeboden gekregen. Zo heeft de Universiteit van Utrecht een bureau dat starters ondersteunt. Zij hebben al aangegeven dat ze ons willen helpen. De Hogeschool Utrecht heeft bovendien medewerking toegezegd." Binnenkort schuiven Van de Ven en Van Dun aan bij Sanoma om te kijken of er een samenwerking mogelijk is.

Lezer bepaalt route in verhaal

In september starten Van de Ven en Van Dun met een pilot. Van de Ven: "Met ongeveer vijf studenten journalistiek en een aantal – eveneens nog studerende – ontwerpers willen we dan de eerste multimediale productie opzetten. We maken een groot achtergrondverhaal, dat aansluit op de persoonlijke interesse. De lezer bepaalt zelf de route in het verhaal, en kan daarbij kiezen voor geschreven verhalen, video’s of audio. We hebben nog geen concrete ideeën over producties, hoewel het ons leuk lijkt om een pilot te maken over bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen."

Op dit moment wordt er nog maar weinig geëxperimenteerd met nieuwe vertelvormen, meent Van de Ven. "Alleen het Financieele Dagblad is hiermee aan het uitproberen, maar zij benutten de mogelijkheden van het internet veel te weinig. Alle verschillende vormen van het FD zijn inmiddels online te vinden, maar met het kopiëren van verhalen ben je er nog niet. Wij willen verschillende vertelvormen combineren, en de lezer zelf laten bepalen waar hij heen gaat. In de Verenigde Staten gebruiken kranten sporadisch wel een nieuwe vertelvorm. We nemen een voorbeeld aan een productie die The Guardian onlangs maakte."

Alleen de beste studenten

Wanneer het project eenmaal loopt, is het de bedoeling dat er zo’n 25 studenten aan meewerken. Van de Ven: "We zijn op zoek naar nieuwsjagers met verschillende specialisaties, zodat we uiteindelijk een mix hebben van mensen met allerlei verschillende kennisgebieden." Dat hoeven overigens niet allemaal studenten journalistiek te zijn. "Ook studenten met een ontwerpachtergrond, zoals die van Creative Media Design aan de Hogeschool Utrecht, zijn welkom." Van de Ven en Van Dun studeren beide in Utrecht, maar ook dat is geen vereiste. "Alle studenten zijn welkom, zolang je maar erg goed bent."

Dat is overigens en belangrijk aspect van het project, vertelt Van de Ven. Newpaper wil enkel met de beste studenten werken. Hoe het kaf van het koren gescheiden gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Van de Ven: "We kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de selectieprocedure die de NOS hanteert bij de toelating van hun leerschool, of we kunnen hulp vragen van recruiters van BNN." Uiteindelijk hopen Van de Ven en Van Dun een nieuwe vertelvorm te ontwikkelen, waarbij de nieuwsconsument een grote rol heeft in de informatie die hij tot zich neemt. Van de Ven: "Misschien wordt deze nieuwe vertelvorm wel heel gangbaar, en zijn wij de eerste die het in Nederland hebben geïntroduceerd."

Lees meer

Bekijk de projectpagina van Newpaper
Lees het interview met Newpaper na het winnen van The Challenge

The Challenge

In september 2013 start een nieuwe ronde van The Challenge: Reinventing Journalism voor studenten en net-afgestudeerden. Meer informatie hierover volgt. Houd de site in de gaten of volg The Challenge op Facebook.

Reageer

Geef een reactie

*