‘Charlie Hebdo illustreert kracht van journalistieke tekeningen’

Het nieuwe initiatief Drawing the Times wil stripjournalisten wereldwijd verenigen op één platform, en het nieuws in strips en tekeningen vangen. Het platform biedt daarnaast bemiddeling aan tussen stripjournalisten en opdrachtgevers, zoals kranten. ‘Strips kunnen meer context bieden bij het nieuws, en saaie onderwerpen aantrekkelijk maken.’

Eva Hilhorst, één van de weinige stripjournalisten in Nederland, vindt het interessant om werk van haar collega stripjournalisten te lezen. “Het probleem is dat je nu heel goed moet zoeken dat te vinden. Het aanbod is heel gefragmenteerd.” Reden voor Hilhorst een plan te bedenken voor een online platform om de stripjournalistiek wereldwijd te verbinden: Drawing the Times. “Daarnaast is het ook een relatief onbekend fenomeen, en hoop ik dat mensen hierdoor beter snappen wat het inhoudt.” Door infographics en dergelijke raken we al steeds meer gewend aan beeldverhalen, maar toch zijn mensen nog wat wantrouwig over stripjournalistiek, vertelt Hilhorst. “Een tekening of strip is voor meerdere interpretaties vatbaar, dat is anders dan tekst. Je moet meer je best doen.”

Periferie van het nieuws

Dat loont volgens Hilhorst wel de moeite, want door te tekenen breng je het nieuws op een andere manier dan met tekst of video. “Stripjournalistiek kan naar mijn idee meer context bieden bij het nieuws. Je kunt veel details verwerken, in een overzichtelijk geheel.” Daarnaast kunnen de beelden bij ieder weer andere associaties oproepen, wat er volgens Hilhorst voor zorgt dat mensen zich er snel in herkennen. “Het is ook een traag medium, en biedt tegenwicht aan het snelle nieuws. Journalistieke strips zijn meer de periferie van het nieuws.”

Het is nadrukkelijk journalistiek, stelt Hilhorst, dus moeten de feiten kloppen, net als in nieuwsartikelen of reportages. “Het blijft natuurlijk wel de interpretatie van de striptekenaar, en zijn handschrift dat de uiteindelijke strip bepaalt. Maar dat neemt niet weg dat het feitelijk moet kloppen.” In principe kan elke vorm van nieuws verpakt worden in een strip, maar dat heeft volgens Hilhorst niet altijd nut. In een strip kun je goed sfeer beschrijven en context laten zien. Korte nieuwsberichtjes met enkel feiten en cijfers zijn daarom niet zo interessant als strip. Dat strips vooral licht en humoristisch moeten zijn is een vooroordeel, vindt de stripjournaliste. “Strips zijn ook geschikt voor zware onderwerpen, dat heeft de eerste strip over de Holocaust bijvoorbeeld wel bewezen. Al kun je natuurlijk wel gemakkelijk humor gebruiken, meestal in de vorm van overdrijving, om serieuze onderwerpen te verlichten.”

Charlie Hebdo: tekenaars worden serieus genomen

Daarbij wordt er dan natuurlijk al snel aan Charlie Hebdo gedacht. “De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo heeft een enorme impact gehad, ook op stripjournalisten”, stelt Hilhorst. Zelf zou ze naar eigen zeggen twijfelen of ze zulke tekeningen zou plaatsen op Drawing the Times. “Maar dat komt meer omdat ik geen satirische site wil maken, maar een nieuwssite.”

De ophef na de ramp heeft echter ook voor iets positiefs gezorgd, meent de stripjournaliste. “Nu wordt erkend dat tekenen een belangrijk medium is. Getekende beelden kunnen veel zeggen en overbrengen, dat is nu extra duidelijk geworden. Tekeningen kunnen echt een toegevoegde waarde hebben, ook in de journalistiek.”

Bemiddeling stripjournalisten en opdrachtgevers

Toch zijn er wereldwijd maar weinig stripjournalisten. Hilhorst schat het aantal op enkele honderden. Ze is druk bezig ze te benaderen en enthousiast te maken voor Drawing the Times. De stripjournalisten kunnen hun (Engelstalige) nieuwsstrip opsturen, waarna de redactie bepaalt of deze wordt geplaatst. Ook kunnen de tekenaars een profiel aanmaken. Door ook opdrachtgevers zoals kranten en online media naar het platform te trekken, wil Hilhorst haar geld gaan verdienen met de bemiddeling tussen stripjournalisten en opdrachtgevers. “Tekenaars en opdrachtgevers kunnen elkaar ontmoeten op het platform. Wanneer een opdrachtgever een strip afneemt of een opdracht geeft aan een tekenaar, ontvangt Drawing the Times daar een percentage van.”

Maar, zover is het nog niet. Hilhorst is deze maand begonnen met het project. “Maandag heb ik een afspraak met de vormgever van de site, om een beeldmerk of logo te ontwerpen. Daarmee kan ik dan al social media pagina’s en dergelijke gaan opzetten en een blog, om bekendheid aan Drawing the Times te geven.” Het moeilijkste wordt het goed bouwen van de site, denkt ze. “Ik heb daar zelf geen ervaring mee, en wil dat het heel duidelijk en helder wordt. Vooral omdat je natuurlijk verschillende tekenstijlen hebt die bij elkaar komen, dus het wordt denk ik al druk genoeg.” De planning is om dit najaar, september of oktober, live te gaan. In april worden er dan al tekenaars aan het werk gezet, zodat de site goed gevuld is als hij online gaat.

Hoger doel

Hilhorst wil het platform tot een succes maken, maar heeft nog een hoger doel voor ogen. “Om mensen en journalisten te overtuigen van het feit dat stripjournalistiek een serieus onderdeel is van de media, en niet slechts illustratief of licht. Dat het meerwaarde heeft doordat het nieuws op een andere manier weergegeven wordt, waardoor serieuze onderwerpen aantrekkelijker worden, en beter leesbaar voor een publiek van bijvoorbeeld jongeren en beelddenkers.”

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*