Crowdfunding: geen liefdadigheid maar betalend publiek

Vandaag gaat Crowdpress online: een platform voor crowdfunding, speciaal voor journalistieke projecten. Projectcoördinator Geesje van Haren biedt actieve begeleiding, gerichte benadering van het publiek en de mogelijkheid tot een plan B wanneer er geen 100% financiering is.

Door: Jolien Scholte

Te vaak strandt een goed journalistiek idee omdat de financiering niet rond te krijgen is, vindt Van Haren, eigenaar van VersPers.nl, waaronder Crowdpress gaat draaien. "Het leuke aan crowdfunding is dat het meteen een toets is of er geïnteresseerden zijn in het onderwerp. Je ziet meteen of er een doelgroep is." Eerst bedacht Van Haren Crowdpress vooral als stimulans voor jonge journalisten, in lijn met VersPers, maar nu lanceert ze de site voor iedere geïnteresseerde journalist. Crowdfunding is echt iets van nu, stelt Van Haren. "Met VersPers hebben we altijd gezegd dat we voorop willen meegaan in ontwikkelingen. Dit past daar heel goed bij."

Actief contact met makers

Van Haren heeft veel contact met Cinecrowd, de crowdfundingsite voor films, en volgt grotendeels hun lijn. "Dat betekent dat ik actief contact houdt met de makers. Crowdpress denkt mee en biedt begeleiding, bijvoorbeeld voor jonge journalisten als dat nodig is." Journalisten die een project op de site zetten betalen voor die begeleiding een instapbedrag van 50 euro. Als hun beoogde bedrag eenmaal binnen is gaat daarvan 10 procent naar Crowdpress, voor de hosting en ontwikkeling van de site. "Het plan redigeren en de marketing een boost geven doen we sowieso voor ieder project", zegt Van Haren. "Maar we kunnen met alles helpen."

Crowdpress is voor elk journalistiek medium. "Het eerste project, waar we vandaag live mee gaan, is ‘Geen glad gesprek’", vertelt Van Haren. "Het worden vier radio-uitzendingen, waarbij de makers een gesprek van een uur in een kroeg opnemen, en vervolgens monteren tot een radio-uitzending. Ze willen Sylvia Witteman, Maarten van Rossem, Bob Fosko en Sonja Barend interviewen."

Van Haren wil ongeveer één project per week op de site zetten. Naast ‘Geen glad gesprek’ staan er nog drie andere projecten klaar: ‘Tough’, over een vrouwelijke Oegandese bokser die vecht tegen taboes. Een reportage van oud-militairen die in de Ardennen hun posttraumatische stresssyndroom gaan verwerken en een trailerfilm van ‘Kijk mijn geluk’, over geluk in Amsterdam.

Plan B

Hoe interessant een project ook is, al het beoogde geld bij elkaar krijgen lukt lang niet altijd. Daarom heeft Van Haren iets nieuws bedacht: de mogelijkheid tot een plan B. "Stel dat die radiomakers maar de helft van hun budget binnenhalen. Dan kunnen ze alsnog twee uitzendingen maken in plaats van vier. Anders is het meteen een no-go." Het is aan de inzenders zelf om te bepalen of ze de binnengehaalde hoeveelheid geld kunnen ombuigen naar een werkbare situatie. Dat plan B wordt dan aan de donateurs voorgelegd, die binnen drie dagen kunnen aangeven of ze het er mee eens zijn. "Je kunt een journalistiek product met veel geld maken, maar vaak kan het ook met minder geld. Dan gaat er bijvoorbeeld één persoon minder naar Oeganda om die bokser te filmen." Van Haren hoopt dat alle plannen de volledige financiering halen. "Maar mocht dat niet gebeuren dan vind ik een plan B zowel voor de makers als voor het publiek eerlijker."

Publiek betrekken

Crowdfunding in de journalistiek is geen liefdadigheid of sponsoring, benadrukt Van Haren. "Het is gewoon een publiek dat voor een journalistiek product betaalt. Hetzelfde principe als een krantenabonnement, maar dan betaal je vooraf. Dat besef moet in de journalistiek nog een beetje komen."
Daar maakt Crowdpress volgens Van Haren ook het verschil met de site Nieuwspost, ook een crowdfundplatform voor journalistieke verhalen:
"zij benaderen het nog meer als sponsoring, terwijl wij bewust het publiek erbij betrekken."

Maar is journalistiek wel tastbaar genoeg voor mensen om in te investeren? "Wat ik van Cinecrowd heb geleerd is dat het niet gaat om het belang of het product, maar om hoeveel de maker teweeg kan brengen bij de doelgroep." Grote fans van Maarten van Rossem zouden dan bijvoorbeeld graag een interview van een uur met hem bijwonen. Het gaat erom hoe je je publiek aanspreekt, stelt Van Haren. "Kijk, je moet het niet gaan hebben over maatschappelijke relevantie en dat soort dingen, maar specifiek je doelgroepen aanspreken en netwerken opbouwen. In het geval van de Oegandese bokser bijvoorbeeld de boksbond of feministische groepen."

Journalistiek serieus genomen

In het eerste jaar van Crowdpress wil Van Haren ongeveer 40 projecten online zetten. "Het liefst zie ik dat elk project zijn doel bereikt. Het grote doel, waar we met Crowdpress ook een steentje aan willen bijdragen, is dat journalistiek werk serieus genomen wordt. Freelancers moeten ook hun broek ophouden, en hopelijk is dit een nieuw middel om hun bestaan iets zekerder te maken."

Lees meer

  • Meer informatie over Crowdpress
  • Yournalism, winnaar van The Challenge en de Tegel Toekomst Prijs gaat ook een journalistiek crowdfundplatform opzetten

Reageer

Geef een reactie

*