Crowdfundplatform Kickstarter opent deuren in Nederland

Vandaag wordt de Nederlandse variant van crowdfundingplatform Kickstarter gelanceerd. Nederlanders konden hun projecten al met een omweg op Kickstarter zetten en bijdrages in dollars ontvangen, maar vanaf nu gaat dat veel makkelijker en gewoon in euro’s. Maar waar moet je op letten bij het starten van een (journalistieke) crowdfundcampagne?

Door: Pieter Rebel

Wees duidelijk

Heel belangrijk: zorg dat duidelijk is wat je wilt met je project. Als het voor de bezoekers van je Kickstarterpagina niet in één oogopslag duidelijk is welk product je gaat maken of wat het doel van het project is, is de kans heel klein dat er geld gegeven wordt. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden; maak daarom een prototype en maak er mooi beeld van. Ook voor journalistieke projecten is dat vaak mogelijk. Er zijn genoeg tools waarmee levensechte screenshots van nog te bouwen apps of sites te maken zijn.

Ook een video waarin uitleg wordt gegeven over het project werkt goed. Het publiek wordt zo niet alleen geïnformeerd over de plannen, ze krijgen ook te zien met wie ze te maken hebben. Crowdfunding is voor een groot deel afhankelijk van de gunfactor van het publiek, een sympathieke video waarin de bedenkers duidelijk maken waarom hun product er echt moet komen, doet al een heleboel.

Wat vraag je en wat geef je ervoor terug

Denk goed na over het bedrag dat je voor je project wilt binnenhalen. Bedragen tussen de 1.000 en 10.000 euro werken het beste. Backers, de mensen die geld geven om een project te steunen, kunnen zelf aangeven hoeveel geld ze willen geven. Deze donatie, de pledge, kan de backers recht geven op een reward. Maak je een documentaire, dan kan je in ruil voor een pledge de namen van de backers op de aftiteling zetten. In ruil voor hogere bedragen kan zelfs een kaartje voor de première gegeven worden. De Correspondent, ook tot stand gekomen door middel van crowdfunding, gaf backers voor zestig euro direct een jaarabonnement op het nog op te zetten medium.

Het geven van een reward is een van de manieren om van de backers een community te maken. Het is belangrijk om met de backers in contact te blijven, ook nadat ze geld hebben gegeven. Houd ze bijvoorbeeld met een blog of via social media op de hoogte van het project. Vooral bij journalistieke projecten kan vaak nog voordat het eindproduct er is, in de vorm van een column of reportage een voorproefje gegeven worden op het eindproduct. Zo worden de backers beloond en blijven ze betrokken.

Kosten Kickstarter en belastingen

Bij het bepalen van een bedrag voor een project is het goed te bedenken dat Kickstarter (en andere crowdfundplatformen) een percentage van vijf procent van de opbrengst houdt. Voor creditcardbetalingen wordt doorgaans ook nog tussen de 3 en 5 procent ingehouden. Bij het bepalen van het totaal op te halen bedrag moet dus altijd zo’n 10 procent opgeteld worden, dan kom je achteraf niet voor verassingen te staan.

Houd het momentum vast

Crowdfunding is net als basketballen, vertelt Pim Betist, de oprichter van het eerste crowdfundplatform van Nederland, aan Fast Moving Targets. Een basketbal die moet blijven stuiteren moet je op de juiste momenten klappen geven en zo is het volgens hem ook bij crowdfunding. "Op het moment dat je het eerste momentum hebt gekregen van de mensen die in jou geïnvesteerd hebben, bedank ze, zorg ervoor dat ze weten hoe blij je met ze bent. Maar zorg er ook voor dat de mensen daarbuiten doorhebben dat je een goede eerste start gemaakt hebt zodat er weer nieuwe mensen binnenkomen. Dat is die klap die je geeft en dan komen er weer nieuwe mensen binnen en dan moet je weer met iets nieuws komen en elke keer weer dat momentum blijven vasthouden."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*