Datajournalistiek overleeft bezuinigingen

"Datajournalistiek is een bron van nieuwe mogelijkheden." Met die overtuiging startte de redactie van de Twentsche Courant Tubantia in februari 2013 het project Datajournalistiek in de Regio. Met behulp van zo’n 70.000 euro aan subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers nam een data-team acht maanden lang de proef op de som. En met succes, zo lijkt, want ondanks bezuinigingen zet de krant dit nieuwe onderdeel van de redactie op eigen houtje voort.

"Dit kun je niet zomaar weggooien", meende projectleider Saskia Minkman afgelopen september. Haar experiment was destijds nog niet voltooid, maar zijzelf en de hoofdredactie bejubelden toen al de resultaten. Het antwoord op de vraag of datajournalistiek ook na de subsidieverstrekking onderdeel van de redactie zou blijven moest ze desondanks schuldig blijven. Er stonden flinke bezuinigingen op stapel bij uitgever Wegener, en redacties moesten naar verwachting snijden in de loonkosten. De Twentsche Courant Tubantia ontsprong die dans niet en moest uiteindelijk zeven redactieleden laten gaan.

Data-team op de redactie

Nu, bijna vijf maanden later, lijkt datajournalistiek de reorganisatie te hebben overleefd. Want ondanks de ontslagen, heeft de krant een aparte redactie datajournalistiek, vertelt Minkman. In totaal gaat het om 2.6 fte. Zelf fungeert ze als projectleider en stuurt ze data-analist/visual designer Martijn Bekhuis en fulltime datajournalist Jasper Bunskoek aan.

Zowel de hoofdredactie als het bestuur zagen de meerwaarde van datajournalistiek voor de krant in, meent Minkman. "Ook in tijden van bezuinigingen moet je innoveren. En ze hebben gezien dat een krant zich met datajournalistiek van de rest kan onderscheiden." De resultaten waren boven verwachting, meent ze. Bij aanvang van het project werd gerekend op maximaal zes producties. Minkman: "Dat zijn er twaalf of dertien geworden. Daarbij zijn er onverwacht veel kleine nieuwsberichtjes uit voortgevloeid." Hier zijn alle datajournalistieke producties van de krant te vinden.

Nieuwe weg ingeslagen

Het data-team timmert sinds de afronding van het project hard aan de weg. Ondanks het vertrek van Havinga worden er nog altijd databestanden geanalyseerd en visualisaties ontworpen. Zo ontwikkelde Bekhuis bijvoorbeeld een interactief kaartje waarop je kunt zien waar je buurman vandaan komt. En deze zoekmachine, waarmee je kunt zien hoeveel mensen in de regio een bepaalde auto rijden.

Daarnaast is er een nieuwe weg ingeslagen: die van zelf data verzamelen. Zo werd op 14 januari Meldpunt A35 geopend. De krant riep weggebruikers op hun ervaringen met de snelweg online te delen. Minkman: "Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de A35. Politie en Rijkswaterstaat registreren alleen dodelijke ongelukken waardoor de cijfers niet volledig zijn. Met deze actie willen we achterhalen waar en wanneer nou precies de meeste ongevallen plaatsvinden."

Sinds de lancering hebben ruim 500 weggebruikers een reactie achtergelaten. Het data-team heeft de reacties geanalyseerd. Minkman is enthousiast: "De conclusies bereikten minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen." Zij heeft aangegeven de bevindingen van het meldpunt te gaan vergelijken met eigen cijfers.

Toegespitst op eigen regio

Afgelopen zaterdag werd het jongste paradepaardje van de de redactie gelanceerd. Een kieswijzer voor alle vijftien gemeentes binnen het verspreidingsgebied van de krant. Minkman: "Anders dan bij de huidige kieswijzers zijn de stellingen in de wijzer opgesteld door onze eigen raadsverslaggevers. Ze weten heel goed wat er speelt waardoor de kieswijzer relevanter wordt voor de gebruiker."

Analist en designer Bekhuis combineert zijn werkzaamheden voor het team momenteel met zijn functie als digitaal ondersteuner van de redactie. Was het misschien een idee geweest om het analyseren en visualiseren van data uit te besteden aan bijvoorbeeld datajournalistiek persbureau LocalFocus? Minkman zou niet weten waarom. Ze is van mening dat haar eigen data-team hetzelfde doet als LocalFocus en beter toegespitst op haar regio: "Onze idee├źn ontstaan in samenspraak met eigen journalisten. Wij leveren niet alleen data op maat, zoals LocalFocus doet, maar zoeken ook cijfers en experimenteren met een meldpunt of een kieswijzer." Wegener heeft opnieuw een bezuinigingsronde aangekondigd. Het is afwachten wat er dan gebeurt, maar tot het zover is lijkt het erop alsof datajournalistiek een plekje op de redactie heeft weten veilig te stellen.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*