De hartslag van het nieuws om de pols?

Door: Guido van Nispen, Algemeen Directeur van het ANP en Novum Nieuws

De afgelopen maand heb ik de Apple Watch intensief gebruikt en ik gebruik deze ‘digitale compagnon’ nog steeds elk uur van de dag met veel plezier en interesse. Zonder twijfel gaat dit product en deze categorie van wearables een grote invloed op de nieuwsvoorziening hebben. Vandaar dat persbureaus zich daarin dienen te verdiepen, zodat wij onze media en zakelijke klanten kunnen bedienen met de juiste ‘hartslag’.

Apple Watch

Apple Watch

Foto: Guido van Nispen

Onze basis: de hartslag van het nieuws

Honderden items en nieuwsberichten per dag, aangevuld met foto’s, audiojournaals en video zorgen ervoor dat de Nederlandse mediapartners en zakelijke communicatieprofessionals de betrouwbare hartslag van het nieuws krijgen via het ANP en Novum Nieuws. Een hartslag van het nieuws over die zaken die de Nederlander aangaan en interesseren. Van economie, buitenland en politiek tot entertainment en sport.. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Als persbureaus werken we nagenoeg met alle mediapartners in Nederland. Niet alleen met traditionele, maar ook met de nieuwe toetreders. Het werken met al die mediapartijen en aan de andere kant zakelijke nieuws- en communicatieprofessionals biedt het ANP een goed inzicht in hun behoeftes en ontwikkelingen. Die worden meer en meer digitaal en mobiel en bewegen dus nu van het bureau en hand naar de pols met wearables als de Apple Watch. Wat houdt dat in voor die hartslag van het nieuws?

De Apple Watch en app’s: een introductie

Er is al heel veel geschreven over de Apple Watch en sinds kort is deze ook in Nederland verkrijgbaar, ik zal me derhalve hier niet laten verleiden om dat alles nog eens te herhalen. Voor diegenen die zich willen inlezen, staat hier een prima review.

Er zijn al verschillende app’s die met de Apple Watch samenwerken, zoals de ANP iOS app. Notificaties vanuit de ANP app verschijnen op de Apple Watch en zorgen daarmee dat mijn gebruik van de telefoon drastisch terugloopt. Immers als er iets belangrijks is, dan verschijnt dat met een piepje, of zoals ik prefereer, met een kleine trilling op de pols. (Je kunt in de ANP app zelf instellen welke notificaties je wilt ontvangen en of dat er veel of weinig zijn. Als journalist bij onze mediapartners of als communicatieprofessional in een zakelijke omgeving, weet je het dus meteen als er iets aan de hand is ? letterlijk in dit geval…)

Dergelijk gebruik zal een grote vlucht gaan nemen, immers in alle drukte wil je niet steeds hoeven te checken of er iets is, maar wil je op de voor jou belangrijke momenten worden geattendeerd. Dat wil je kunnen instellen op je desktop, tablet of smartphone en daar ga je ook naartoe als je meer wilt weten of actie wilt ondernemen.

Er wordt natuurlijk straks veel meer ontsloten met app’s op de Apple Watch. Ondanks het bescheiden scherm en relatief beperkte technologische kracht, is er veel mogelijk. Dat blijkt wel vanuit de app’s (die automatisch op de watch verschijnen) zoals nieuws app’s van NU.nl, De Telegraaf, NOS, BBC News, Huffington Post en WSJ. Maar er is veel meer aan app’s zoals Uber, Buienradar en Buienalarm en Maps. Bovendien kun je ook nog makkelijk de stand van de AEX aflezen, zien of je wel genoeg beweegt en het weer in je reisbestemming bekijken. En Apple moet het nog echt opengooien voor ontwikkelaars… dit is nog maar versie 1.0…

Kortom: de Apple Watch is een doorbraak in draagbare technologie en combineert op bekende Apple wijze kwaliteit, functionaliteit en charme. En daarmee zal de categorie van wearables een flinke impuls krijgen en sneller gaan innoveren. En daar moet je als persbureaus bij zijn, immers de nieuwshartslag zal ook op deze nieuwe grens, de pols, zijn plek vinden. En dan moeten wij voor onze klanten zorgen dat we ze daarbij helpen die grens succesvol te veroveren.

Reageer

Geef een reactie

*