De krant moet een verbindende factor zijn’

DG Club is een club waar je niet lid van kunt worden, maar die alleen toegankelijk is voor abonnees van De Gelderlander. De krant bedacht DG Club om de bestaande lezers te behouden. De ‘club’ biedt een steeds veranderend aanbod van activiteiten, evenementen en kortingen. Iedere abonnee kan er gebruik van maken.

Door: Dorien Vrieling

Rondvaarten op de pannenkoekenboot

Een jaar geleden ontstond bij De Gelderlander het idee om rondvaarten door Nijmegen te organiseren. Een van de stadsredacteuren wist met zijn jarenlange ervaring alles over de stad: het zou toch leuk zijn als hij er, al varend over de Waal, de lezers over kon vertellen. De Nijmeegse pannenkoekenboot werd gehuurd, lezers werden uitgenodigd en vlak voor vertrek stonden er vierhonderd mensen op de kade, waarvan de helft op de boot paste. Sindsdien organiseerde De Gelderlander tientallen boottochten.

Het succes van de rondvaarten was een voorbode van wat de krant nu met DG Club doet: lezers bij de krant betrekken door ze iets extra’s te bieden. Ad van Heiningen, hoofdredacteur van De Gelderlander: "In de eerste plaats moeten we natuurlijk online en op papier een goede krant maken. Maar dat is niet genoeg. Ik vind dat de krant een verbindende factor in de samenleving moet zijn. We moeten uit de ivoren toren."

Uit lezersonderzoeken wist Van Heiningen waar de lezer in geïnteresseerd is. "Natuur en historie bijvoorbeeld – logisch, Gelderland is prachtig en er ligt hier veel geschiedenis, van Middeleeuwen tot Tweede Wereldoorlog. Verder zaken als gezondheid en lekker eten." Bij de thema’s werden bedrijven en organisaties gezocht waarmee activiteiten bedacht werden. Van Heiningen: "Voordat ik hoofdredacteur werd was ik waarnemend hoofdredacteur en eerder jarenlang adjunct. In al die jaren zijn er zoveel partijen geweest die iets met de krant wilden organiseren dat ik wist dat er van alles mogelijk was."

Geen dvd-series of goedkope fietsen

Behoud van de lezers is prioriteit. Het houdt alle kranten bezig, weet Van Heiningen. De Volkskrant en NRC Handelsblad bieden dvd-series als eerste exclusief aan, verkopen goedkope fietsen, komen met speciale wijnaanbiedingen. "Dat paste niet bij ons. Ik dacht: wat maakt de Gelderlander anders? Onze binding met de regio. Daar moeten wij het van hebben, daar haal ik mijn inspiratie uit."

De redactie werd intensief betrokken bij DG Club. Niet alleen de stadsredacteur vertelt tijdens rondvaarten, ook een medewerker die over natuur schrijft doet rondvaarten, waarbij hij vertelt over flora en fauna in de stad. Een redacteur die in een vorig leven dirigent bleek te zijn geweest –Van Heiningen: "Ik ken hem al jaren, maar ik had geen idee"- bedacht het Gelderlander Meezingkoor. "Iedereen bij de krant wordt aangemoedigd mee te denken en te doen wat hij leuk vindt en goed kan."

Vooral leuk voor vijftigplussers

De activiteiten spreken vooral mensen van middelbare leeftijd en ouder aan. "Maar ja, onze lezers zíjn ook vijftigplussers," zegt Van Heiningen. En DG Club is in de eerste plaats nu eenmaal gericht op het behoud van lezers. "Natuurlijk hebben we nieuwe lezers nodig, dat realiseer ik me ook wel. Maar we willen in elk geval ons best doen voor de mensen die we al aan ons hebben weten te binden. Jonge mensen zijn veel vluchtiger, die hoppen van abonnementje naar abonnementje."

Dat neemt niet weg dat Van Heiningen ook jongeren bij zijn krant wil betrekken. Samen met andere Gelderse, Brabantse en Limburgse media werd het project Weg naar de Bevrijding opgezet, waarin jongeren leren over de laatste periode van de Tweede Wereldoorlog. Jongeren komen in de bedrijfskantine van De Gelderlander luisteren naar het verhaal, uitkijkend op de brug De Oversteek, die herinnert aan de Waaloversteek tijdens de beroemde Operatie Market Garden. "Dat bedoel ik met: je maatschappelijke rol pakken," zegt Van Heiningen. "En ja, natuurlijk hoop je dat jongeren dan nieuwsgierig worden naar de krant en de app downloaden."

DG Club bestaat nog maar kort, het aanbod van activiteiten en evenementen is nog in ontwikkeling. "Het is allemaal een kwestie van uitproberen," zegt Van Heiningen. De reacties van lezers zijn tot nu toe in elk geval positief. Wat de toekomst nog brengt is onduidelijk, DG Club is geen tovermiddel, maar de hoofdredacteur heeft er vertrouwen in. "Ik heb het gevoel dat we iets te pakken hebben wat kan werken."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*