De nieuwsgame als forum voor journalisten en lezers

Een enorme explosie in Parijs. Een flatgebouw aan gruzelementen geslagen door vermoedelijk een gaslek. Duizenden lezers zien dit nieuws als eerste op Facebook in een game, waarna ze advies en artikelideeën voorstellen aan een nieuwsredactie. "Speelt dit probleem vaker in arme wijken? Ik ken misschien nog wel een vriend die…" Eind dit jaar kan zo’n scenario werkelijkheid worden.

Thomas Loudon van VJ Movement legde tijdens het Persinnovatiecongres LEF 2012 uit hoe zijn project Newsgames werkt. Met hem waren Ludo Hekman van een eerdere nieuwsgame On The Ground Reporter (recensie op De Nieuwe Reporter hier ) en Matthijs Dierckx van gamevakblad Control uitgenodigd om deze ontwikkeling te bespreken.

Publiek betrekken

VJ Movement wil dit jaar zijn wereldwijde netwerk van zo’n tweehonderd videojournalisten en cartoonisten in een nieuwsgame bundelen. Het netwerk pitcht verhalen – achtergrondverhalen, maar ook invalshoeken voor breaking news – en Facebook-gebruikers kunnen stemmen en discussiëren over de voorstellen. De gamers spelen de rol van een verslaggever, dus hun keuzes worden ook in de spelomgeving verwerkt.

Een redactie pikt vervolgens de beste ideeën uit de discussies en geeft hulpvaardige spelers een beloning: vooruitgang in het spel en een bericht op Facebook waarin staat dat jij hebt meegeholpen aan een verhaal.

Volgens Loudon is zijn project Newsgame (door het Stimuleringsfonds voor de Pers gesubsidieerd met ?285.000,-) niet alleen een manier voor redacties om het publiek in te schakelen als de creatieve bron even is opgedroogd. “Je kunt lezers ook op een andere manier bij het nieuws betrekken. Naast dat mensen meer met de inhoud van het nieuws bezig zijn, kan het ook een nieuwszender zijn. Als er nu iets in Afghanistan gebeurt, kunnen we dat direct in de game bekend maken en spelers inschakelen om mee te denken.”

Thomas Loudon

Thomas Loudon

Foto: Elisabeth Egon Viebre

Immersie

Loudon benadrukt dat de nieuwsgame vooral leuk moet zijn. “De meeste zogeheten serious games doe je niet voor je lol. Dan heb je een leraar die over je schouders meekijkt en je kunt een onvoldoende krijgen.” De doelgroep van jongeren tussen de 15 en 23 jaar is dan ook niet in eerste instantie bezig met nieuws. “Waarom zou je dit spel spelen terwijl er nog beter vermaak binnen handbereik ligt?”

Immersie is belangrijk om spelers geboeid te houden, legt Dierckx uit. “Het is de combinatie van de graphics en de spelregels. Je wilt keuzes inzichtelijk maken. Hoe dieper je iemand in zo’n situatie trekt, hoe beter je de consequenties van die keuzes begrijpt.”

Samenwerking

De nieuwsgame van Loudon is sinds anderhalf jaar in ontwikkeling. In die tijd is samenwerking gezocht met nieuwsorganisaties die willen meewerken aan dit project. De New York Times heeft bijvoorbeeld al belangstelling getoond.

“Maar we hebben eigenlijk interesse van nieuwsorganisaties op alle continenten”, zegt Loudon. “Ook in Nederland is voorzichtige interesse getoond. NRC wil bijvoorbeeld weten hoe het ervoor staat. Net als dagblad De Pers, toen het nog een dagblad was.”

De journalistieke zuiverheid van de informatie in de game is volgens Loudon niet in het geding. Het netwerk van correspondenten en gamers levert informatie en corrigeert elkaar. “Ze gaan elkaar telkens aanvullen. Daarom is dat netwerk zo belangrijk.” En de rol van de journalist? “Die kijkt welke interactie tussen gamers is.”

Of zoals Hekman tijdens de discussie opmerkte: “Er is meer dan één waarheid. Dat maakt de rol van de journalist belangrijker. Die moet verhalen en feiten boven tafel krijgen. Eigenlijk de ouderwetse rol van de journalistiek: keuzes maken.”

Financieel

De aanloop van dit project wordt door subsidie gefinancieerd, maar het moet uiteindelijk op eigen benen kunnen staan. De game-experts trekken de vergelijking met zogeheten Free to Play-games. Deze zijn de laatste jaren redelijk succesvol, voornamelijk op Facebook.

Dierckx legt uit hoe Free to Play werkt. “Maak een spel dat af is en geef dat gratis weg. Je kunt vervolgens met echt geld spelgeld kopen.” Voor bijvoorbeeld 50 eurocent kun je een paar uur speeltijd overslaan of extra voorwerpen kopen.

“Dat gaat ook bij ons erin zitten. Je kunt als speler betalen om een verhaal sneller op de virtuele redactie te krijgen. En dan gaat het om kleine bedragen.” Ook voor kranten is het aantrekkelijk om zo’n game op de eigen website te plaatsen, aldus Loudon. “Een pagina met zulke content is vier keer duurder voor een adverteerder.”

De nieuwsgame moet eind dit jaar speelbaar zijn op Facebook, tablets en mobiele telefoons. Loudon heeft er het volste vertrouwen in, ook al lijkt het een ingewikkeld project. “Maar ik sterf liever tienduizend keer als de man die heeft geprobeerd dan als iemand die een keer niet durft.”

Reageer

Geef een reactie

*