De rol van beeld wordt alleen maar groter

Mediaorganisaties en individuele journalisten experimenteren veel met multimedia, maar in Nederland is kennis van deze zaken maar mondjesmaat aanwezig. Althans, dat menen de organisatoren van de conferentie PhotoStories. Daarom organiseerden zij met steun van het Stimuleringsfonds een serie presentaties, debatten en workshops. Een verslag van de eerste avond in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Door: Sean van der Steen

William Uricchio, professor aan MIT en de Universiteit Utrecht, leidt de avond in met een observatie: de hedendaagse fotografie-wereld lijkt enorm chaotisch en vluchtig, maar dat geldt eigenlijk voor de complete geschiedenis van fotografie. We denken graag dat de fotografiewereld stabiel is nu met de digitale vorm, maar dat is slechts schijn. Heeft fotografie per se een lens nodig? Heeft het per se licht nodig? Ontwikkelingen als 3D laser scanning hebben de betekenis van fotografie op zijn kop gezet, meent Uricchio.

YouTube alleen al uploadt 400 uur aan werk per minuut, en dat is nog maar één medium, vervolgt Uricchio. "De hoeveelheid werk op het internet bouwt op en het is een kwestie van tijd tot daar creatieve dingen uit gaan komen." Als voorbeeld noemt Uricchio Microsoft Photosynth: een algoritme dat foto’s die door individuen op één bepaalde plek zijn genomen aan elkaar hecht. Ook nieuwsorganisaties hebben met Photosynth geëxperimenteerd. Zo heeft CNN de de inauguratie van Obama met behulp van Photosynth vastgelegd.

Perfect storm

Dergelijke algoritmes zijn de toekomst, denkt Uricchio. "Vorig jaar werden 1 miljard berichten geschreven door algoritmes. Dit kan ook gebeuren met fotografie, we zien alleen nog niet precies hoe." Uricchio concludeert ietwat dramatisch: "There is a perfect storm coming."

In de toekomst van Uricchio blijft wel degelijk een rol bestaan voor foto- en videojournalisten, al was het maar als curatoren. Het helpt wel als je kennis hebt van nieuwe technologie: "Net zoals fotografen vroeger kennis hadden van bepaalde chemische reacties voor het ontwikkelen van film." Nog een laatste tip van Uricchio: kijk goed naar best practices. MIT heeft bijvoorbeeld een gecureerde database met succesvolle digitale documentaire-projecten.

Meer smartphones dan PC’s

Waar Uricchio zijn blik richtte op de toekomst, verhaalt onderzoeker en auteur David Campbell over het huidige medialandschap. Campbell schetst een wereld waarin ‘online’ meer van onze tijd in beslag neemt dan tv, waar er meer smartphones zijn dan pc’s en waar we die smartphones niet alleen onderweg gebruiken, maar vooral ook thuis. Feit is, zegt Campbell, dat je publiek zich bevindt op een touchscreen-apparaat met internetverbinding. "Dat moet je in gedachten houden bij het maken van content."

Die laatste opmerking brengt de zaal in beroering: moet je als maker bezig zijn met het produceren van content of het verspreiden ervan? Volgens Campbell hoeft dit geen keuze te zijn, zolang je in gedachten houdt waar je publiek zich bevindt. Volgens Campbell hoeven de makers zich geen zorgen te maken over de hoeveelheid content die ze produceren. "De interesse in nieuws is vrij groot, ook voor langere artikelen of langere video’s. Slechts een kwart van de mensen voelt zich overweldigd door de hoeveelheid nieuws."

Een laatste tip van Campbell: staar je niet dood op online video. Uit onderzoek blijkt dat online video lang niet zo belangrijk is voor nieuwsorganisaties als (goede) tekst en fotografie.

Interactieve producties scoren goed

Die laatste opmerking maakte geen merkbare indruk op de aanwezigen. Ook niet op de 3 uitgevers die het podium overnemen van Campbell: Geert-Jan Bogaerts, Laurens Verhagen en Wieland van Dijk, de hoofden digitaal van respectievelijk VPRO, de Volkskrant en NRC. Verhagen toont enkele ‘specials‘ die de Volkskrant recentelijk heeft uitgegeven, waaronder Refugee Republic, een digitale wandeling door vluchtelingenkamp Domiz in Irak. Volgens Verhagen staat het bezoekersaantal op om en nabij de 100.000. Gemiddeld blijven kijkers 20 minuten hangen, aldus Verhagen.

Ook de VPRO is bezig met innovatieve projecten. Eén ervan is een productie over de val van Srebrenica. Het project is volgens Bogaerts ook bedoeld om te onderzoeken wat een goede verhouding is tussen tekst, foto en video. Volgens Bogaerts valt nog een slag te winnen in interactiviteit: "Deze producties zijn niet zo interactief als we willen dat ze zijn."

Rol van beeld blijft groeien

Wieland van Dijk bespreekt de rol van beeld op de huidige website van NRC, die overigens momenteel wordt vernieuwd. "Met elke redesign zie je dat beeld een prominentere rol krijgt." Goed nieuws voor fotografen dus. Ook de statistieken schetsen volgens Van Dijk een gunstig beeld: tweets die suggereren dat er iets te zien valt bij een link, scoren aanzienlijk beter.

Alle drie de heren staan open voor pitches van freelancers, blijkt uit een korte rondvraag. Maar: een goed uitgewerkt idee is een vereiste. Alleen zeggen dat je een goede fotograaf bent, is niet genoeg.

Praktijkvoorbeeld: Hungry Horse

De avond sluit af met een korte presentatie van fotograaf en filmmaker Pieter ten Hoopen over zijn meest recente werk: een portret van het dorpje Hungry Horse in de Amerikaanse staat Montana. Ten Hoopen wilde dat zijn project compleet was; goede foto’s, tekst en video. Daarvoor reisde hij in 12 jaar tijd zo’n 17 keer af naar het dorpje Hungry Horse in de Amerikaanse staat Montana. Het resultaat is kortgeleden gepubliceerd in samenwerking met de uitgever MediaStorm.

Reageer

Geef een reactie

*