‘De Verhalenmarkt wordt een massale virtuele redactievergadering’

De manier waarop freelancers verhalen aan nieuwe opdrachtgevers slijten frustreert beide partijen, merkten twee journalisten. Ze bedachten De Verhalenmarkt: een feed voor hyperkorte pitches die ideeën efficiënt naar de juiste redactie brengt. “We geloven hier heilig in.”

Mailen, bellen, de verkeerde persoon te pakken krijgen, opnieuw mailen, een week wachten en dan hópelijk iets schrijven. De gemiddelde freelance journalist zal dit stroeve proces herkennen. “Voor een idee dat éénmalig voor een bepaald medium interessant is, ben je een hele dag bezig met contact leggen en regelen”, vertelt Sander Heijne, zelf freelance journalist voor de Volkskrant en De Correspondent. “Dat vindt niemand leuk. En het slaat economisch nergens op.”

Om dit proces te versoepelen, bedacht Heijne samen met Jaïr Ferwerda (freelance documentairemaker en presentator) De Verhalenmarkt. Het platform wordt in 2016 ontwikkeld met 85.410 euro subsidie van het Stimuleringsfonds.

Het huidige probleem is tweeledig, legt Ferwerda uit. Enerzijds waaieren freelancers mondjesmaat uit naar losse opdrachtgevers. “De meesten blijven hangen bij een paar vaste opdrachtgevers. Terwijl er een enorm diverse markt voor ze is, vooral voor schrijvende journalisten.” En anderzijds worden redacties steeds kleiner. Ferwerda noemt het voorbeeld van Nieuwe Revu – ooit een vloer van tientallen, nu een tweemans rompredactie. “Op dergelijke krimpende redacties ontbreekt nu kennis, die wel bij de duizenden freelancers aanwezig is. Toch werken redacties nog vaak met een kleine, vaste poule freelancers.”

Succesvolle proef

De Verhalenmarkt moet de boel opengooien in de vorm van een feed waarin freelancers in ongeveer veertig woorden een onderwerp pitchen. Slimme algoritmes moeten deze ideeën op het pad van relevante redacties brengen. “Het is een infrastructuur voor de freelancemarkt”, zegt Heijne.

Dat zo’n infrastructuur kan werken, zagen Heijne en Ferwerda bevestigd in een proef met 27 freelancers en vijf tijdschriftredacties. Heijne: “We vroegen de freelancers om verhaalideeën te bedenken voor de vijf tijdschriften, die we overigens alleen omschreven. Er kwamen bijna zestig originele ideeën uit, wat vijftien keer een match opleverde. Het eerste verhaal is inmiddels gepubliceerd in de VARAgids.”

Het is een infrastructuur voor de freelancemarkt

Veel matches waren normaal niet ontstaan, omdat de freelancers en redacties niet in elkaars blikveld zaten. En dat is de crux, zegt Heijne. “Zelf weet ik bijvoorbeeld veel van de zorg. In december zijn mensen geïnteresseerd in zorgverzekeringen. Ik weet zeker dat er allerlei media zijn waarvoor ik hierover een eenmalig stuk kan schrijven. Maar het kost veel tijd om die te vinden en aan te schrijven. Tegelijkertijd komen zij ook niet zomaar bij mij terecht. Ons systeem moet de juiste connecties leggen.” Ferwerda: “Zie het als een massale virtuele redactievergadering.”

Of het probleem in de freelancemarkt niet vooral de slinkende budgetten zijn? Heijne schudt zijn hoofd. “Het is niet zo dat er geen geld voor journalistiek beschikbaar is. Maar er gaat nu heel veel tijd en energie verloren aan de overhead. Dat willen wij uit het systeem snijden.”

Heilig geloof

De Verhalenmarkt wordt laagdrempelig: freelancers moeten de deelnemingskosten er met één sale per jaar uit kunnen halen. Inhoudelijk is er wél selectie aan de poort. Ferwerda: “We willen de kwaliteit van de deelnemende journalisten waarborgen. Jonge talenten die een goede stage hebben gelopen zijn ook welkom. Maar je moet wel serieus met het vak bezig zijn. We vragen om ondertekening van een statuut, over plagiaat en dergelijke. Én je moet minimaal vijf goede artikelen uploaden.”

Ferwerda en Heijne gaan nu met het subsidiegeld programmeurs het systeem laten bouwen. Zelf gaan ze al hun tijd besteden aan het acquireren van deelnemers (freelancers én redacties) en hen vragen wat ze graag willen terugzien in het platform. Oud-hoogleraar journalistiek Jeroen Smit is als klank- en uithangbord aan De Verhalenmarkt verbonden. “Hij was vanaf het begin laaiend enthousiast en gelooft er volledig in.”

Aan geloof ontbreekt het de initiatiefnemers zelf evenmin. Ferwerda: “Als we hier niet heilig in zouden geloven, zouden er echt niet zoveel tijd in steken. We kunnen hier in potentie de hele markt mee bedienen. De droom is dat dit de site wordt waarop freelancers kansen benutten vanaf het moment dat ze ’s ochtends hun laptop openklappen.”

 

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*