De wereld leek aan onze voeten te liggen’

"Journee!!" schalde door de zaal. Journee, het antwoord op de vraag wie de winnaar van The Challenge 2015 was. Halfdronken van verbazing en de zenuwen van de avond liepen we naar voren. Het duurde even voordat we beseften dat het echt zo was. De wedstrijd die we met een ander idee begonnen. Waar we tien weken lang met vallen en opstaan aan ons idee schaafden. Pas in de laatste weken beseften we dat ons idee het wel eens tot de laatste drie zou kunnen schoppen. Nu dit tijdens deze spannende avond ook werkelijkheid werd, leek de wereld aan onze voeten te liggen.

‘Die kans moet je met beide handen aangrijpen’

Drie weken later ligt die wereld er nog steeds. Toch duurde het euforische moment niet langer dan de luttele uren die we na de uitreiking in VondelCS naborrelden. Een dag later kwam het besef dat naast (en met) het geldbedrag, ook een hele grote kans aan ons werd gegeven. En dat bij die kans ook de verantwoordelijkheid hoort om ‘m met beide handen aan te grijpen. Alle overbodige afspraken worden uit de agenda geschrapt (‘Sorry pap, kunnen we Pasen niet een maandje verschuiven?’) en de taken worden verdeeld. Want de sneltrein van The Challenge wordt nog een versnelling hoger gezet met de Tegelnominatie op zak.

Gelukkig krijgen we steun bij alle te zetten stappen van de media- en businesscoach. Zij geven niet alleen inhoudelijke tips, ook helpen ze ons kennis te maken met de wereld waarin we terechtkomen. Zo bleek het ‘Cross Media Café’, waar we een pitch hielden, al snel na aankomst niet het café te zijn dat we verwacht hadden. In plaats van houten krukken en Hazes-muziek zagen we een serieuze conferentiezaal met 200 keurige witte stoelen. Stonden we dan in onze informele kroeg-outfit. Oeps.

‘Vol enthousiasme stappen we in de wereld van het ondernemen’

Zo zijn er nog tientallen andere leermomenten. Netwerkborrels met vragen als "Hoeveel kaartjes heb jij gescoord?", business-meetings waarin meer Engelse dan Nederlandse woorden worden gebruikt… De stap van een goed idee tot het oprichten van een onderneming is er een van vele lessen. Toch is het opvallend hoe snel we er zelf middenin zitten. Ineens hebben we het aan de telefoon over ‘15k’ of vragen we elkaar om een update van de ‘cashflow’. We laten kaartjes drukken, meten onszelf een pak aan en stappen vol enthousiasme in de wereld van het ondernemen. Maar vooralsnog nemen we ons voor Engelse woorden te vermijden en nooit de kaartjes te tellen na een netwerkevenement. Kijken of we daar over een half jaar nog zo over denken.

Journee zou Journee niet zijn als we niet meer willen laten zien dan dat er aan het journalistieke oppervlak zichtbaar is. Hoewel we jullie zo snel mogelijk de Journee’s van journalisten willen laten meemaken, is ook onze reis er een om te vertellen. De komende maanden willen we naast ons werk om Journee op de kaart te zetten, dan ook iedereen op de hoogte houden van de vorderingen die we maken. Wat zijn de allerleukste of juist allerergste ervaringen, wanneer stonden we op het punt om elkaar de hersens in te slaan? En hoe kwam het dan (hopelijk) toch allemaal weer goed? We willen deze reis graag met jullie delen.

Lees meer over de winnaars van The Challenge 2015

Reageer

Geef een reactie

*