De wereld ligt open voor lokale journalisten

Op Vlaardingen24.nl staan zowel vermiste katten als hard politiek nieuws. Dankzij een origineel verdienmodel is de site ruimschoots rendabel. Het 24-concept breidt dan ook uit naar steden door heel Nederland.

Door: Menno van den Bos

Papieren huis-aan-huisbladen sneuvelen door het hele land, ook in Vlaardingen. “In 2011 ging De Maaspost ter ziele, waar ik werkte. De overgebleven lokale kranten zijn afgeslankt. Maar de behoefte aan lokaal nieuws is hier onverminderd groot”, zegt Erik Meijer vanuit de Zuid-Hollandse ‘haringstad’ Vlaardingen (ongeveer 70 duizend inwoners).

Meijer richtte daarom Vlaardingen24 op en runt de website samen met een andere journalist. De filosofie doet denken aan die van De Westkrant (die we vorige week spraken): veel netwerken en constant op pad zijn. “Elke opening, elk evenement: wij zijn erbij. Hoe lullig het ook lijkt.” Ook de (commissie)vergaderingen van de gemeenteraad worden vrijwel nooit overgeslagen.

Vlaardingen24 is daardoor geen verzamelbak van persberichten. “Waar het kan, brengen we uniek nieuws. Vaak is dat politiek of cultuur, omdat we dat belangrijk vinden.” Maar er is ook genoeg laagdrempelig nieuws. “Dat wordt veel gelezen, en dat is weer goed voor de inkomsten. Bovendien willen we gewoon over alles berichten wat Vlaardingers bezighoudt. Als vermiste katten daarbij horen: prima.”

Gouden Gids

Vlaardingen24 heeft een opvallende inkomstenbron. In de site zit een populaire zoekmachine genaamd ‘Onze bedrijven’: een soort lokale Gouden Gids. Net als in de gids betalen bedrijven om prominenter gebracht te worden. Meijer: “De zoekmachine vormt samen met de advertenties een doortimmerd verdienmodel. Met alleen een paar banners red je het als lokale nieuwssite niet.”

Meijer en zijn compagnon doen zelf de sales voor Vlaardingen24. “Dat was eerst onwennig, maar we groeiden er snel in. Het belangrijkste is dat je een goed, aantrekkelijk verhaal aan bedrijven vertelt. En dat zouden journalisten moeten kunnen.”

Afnemers van advertentieruimte zijn uiteenlopend: van een osteopaat tot de lokale PvdA. “We plaatsen ook advertorials, met één restrictie: het moet per se over iets in Vlaardingen gaan. We willen inhoudelijk relevant blijven.”

Sociaal en mobiel

Vlaardingen24 heeft een dikke zesduizend likes op Facebook. De volgers zijn vaak opvallend jong. “Jongeren gaan niet naar onze website, maar lezen ons wel via Facebook. Op ‘like’ klikken is laagdrempelig.”

Daarnaast is mobiele verkeer erg belangrijk voor Vlaardingen24. Dat loopt vaak op tot wel 75 procent van het totaal (75 duizend unieke bezoekers per maand, goed voor 386 duizend pageviews). “We hebben een responsive site die er overal strak uitziet. Dat is pure noodzaak. Sommige lokale sites missen veel bezoek omdat ze op mobiele apparaten niet goed werken.”

‘De wereld ligt open om iets nieuws te doen’

Met dit verdienmodel als basis breidt het platform uit naar andere plaatsen. Sinds een tijdje zijn in de buurtgemeenten van Vlaardingen de sites Schiedam24 en Maassluis24 in de lucht. “Op 1 september komen Enschede24 en Schagen24 erbij. Verder voeren we gesprekken in allerlei andere plaatsen, van Breda tot Zaanstad.”

Niet toevallig zijn dit allemaal kleine tot middelgrote steden. Volgens Meijer ligt de markt daar het meest open. “Daar vallen de papieren kranten weg en zitten lokale journalisten zonder werk. Voor hen ligt de wereld open om op internet iets nieuws te beginnen.” Zij die een ’24’ willen beginnen krijgen van Meijer op het hart gedrukt dat lokale journalistiek hard werken is. “Je passie moet groot zijn.”

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*