‘Did you have your lightbulb moment yet?’

20313600600.jpg

David Mattin van Trendwatching.com opende het Mediapark Jaarcongres vorige week met een inspirerende keynote. Hij deed vijf trends op het gebied van technologische, sociale en culturele verandering uit de doeken, waar de media hun voordeel mee kunnen doen.

Door: Jolien Scholte

David Mattin is hoofd Trends en Insights bij trendwatching.com, en inspireert de bezoekers tijdens het Mediapark Jaarcongres, blijkend uit de vele positieve reacties en tweets. De vijf trends die hij beschrijft zijn algemeen, maar hij moedigt het publiek aan erover na te denken hoe dit in hun eigen mediaorganisatie toegepast kan worden. Na elke trend vraagt hij: ‘Did you have your lightbulb-moment yet’?

Trend 1: Benificial Intelligence

Daarmee bedoelt Mattin simpel gezegd: technologie die het leven gemakkelijker maakt. Bijvoorbeeld de app die NS samen met Schiphol ontwikkelde, en waarin je treinreizen zijn aangepast op je vlucht. Of de laser egg die luchtkwaliteit meet, en de gebruiker adviseert over waar de lucht het schoonst is. Handig in China.

Trend 2: Peer armies

Het internet biedt de mogelijkheden om ons veel meer te verbinden, en zo ontstaan netwerken van peers, oftewel peer armies in Mattins woorden. “Peer-to-peer is het toverwoord. En bedrijven zien steeds meer in dat ze echt waarde kunnen creëren met peers.” Een goed voorbeeld is Airbnb. “Maar bijvoorbeeld ook HP, die hun netwerk van mensen met een HP-printer inzette, en iedereen vroeg een poster te printen en op te hangen van twee vermiste personen.”

Trend 3: Crowd shaping

Daarmee doelt Mattin op het gebruiken van data van consumenten, om de dienstverlening aan te passen en bij te schaven. Als voorbeeld noemt hij Prizm: een box die alle playlists verzamelt van smartphones die er in de buurt komen en daarvan een shuffle maakt. Als iemand de kamer verlaat, verdwijnt zijn playlist. “Het gaat niet eens om moeilijk te analyseren ‘big data’, de waarde zit in data van mensen die allemaal hetzelfde doen op hetzelfde moment.” Dat geldt in ieder geval voor bijvoorbeeld Waze, vertelt Mattin: zij meten data via de smartphones van mensen in hun auto, en kunnen zo berekenen waar files staan. IBM gebruikt dezelfde techniek, maar gebruikt het zelfs als lead om wegen te optimaliseren.

Trend 4: Rampant real-time

Real-time is een relatief nieuwe ervaring voor mensen, maar de opties zijn enorm. Mensen verwachten daarom ook steeds meer, stelt Mattin. Periscope biedt bijvoorbeeld real-time streaming. Maar er zijn ook andere toepassingen. Bijvoorbeeld de drone die je met je telefoon kunt synchen, zodat je kunt zien wat hij filmt. Of de campagne van Topshop: zij spotten modetrends op twitter en plaatsten dat real-time door op billboards.

Trend 5: Heritage heresy

Consumenten gedragen zich niet meer ‘zoals ze zouden moeten’, vertelt Mattin. “Muziek heeft bijvoorbeeld tijdenlang aangegeven van welke generatie iemand was. Nu is er een grote overlap in wat jonge mensen luisteren en wat 60-plussers luisteren.” Ook Netflix liet volgens Mattin laatst weten dat demografie voor hen vrij waardeloos is, bij het voorspellen wat iemand gaat kijken. “Het demografie-model, waarop we tijdenlang konden bouwen, brokkelt af. Op basis van leeftijd, geslacht enzovoorts, kun je nog maar weinig gedrag voorspellen.” Dat houdt volgens Mattin in dat je goed moet bedenken wie je publiek is. “Dat is waarschijnlijk anders dan een aantal jaar geleden.” En dat betekent dat je ook best eens iets heel anders kunt doen. Zoals Harley Davidson. “Een rebels merk bij uitstek, maar laatst deden ze een campagne waarin ze duizenden nieuwe bomen plantten.”

Inspelen op trends met Consumer Trend Canvas

Mattin roept de toehoorders op de trends niet alleen te spotten, maar er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Wat daarbij kan helpen is ‘The consumer trend canvas’ van Trendwatching.com. Met dit model is een trend te vertalen naar concrete actie(s) binnen een organisatie.

Consumer Trend canvas

Consumer Trend canvas

Screenshot: www.trendwatching.com/trends/consumertrendcanvas/

Deel dit artikel:

Reageer