‘Digitaal opvoeden van je publiek’

Nieuws brengen uit de haarvaten van de samenleving. Dat was de doelstelling van de initiatiefnemers van deBuzz begin 2011. Een rondrijdende redactie en sociale media moesten het contact tussen journalist en burger herstellen. Twee jaar lang bezocht de geleasde camper dorpen en steden in Gelderland en werd er online ‘gebuzzed’ via Facebook, Twitter en een website.

Het contact werd naar eigen zeggen opnieuw gelegd, maar deBuzz staat alweer bijna een jaar geparkeerd. Heeft het project structurele veranderingen teweeggebracht?

DeBuzz was een gezamenlijke exercitie van De Gelderlander en Omroep Gelderland. Het Stimuleringsfonds voor de Pers subsidieerde het project met €476.500,00 euro.

“Fysiek ziet de redactie er nog hetzelfde uit”, begint Michiel Willems lachend. Hij is chef redactie bij De Gelderlander en had destijds projectleider van deBuzz Frank Bolder onder zijn hoede. De werkwijze van de verschillende deelredacties is volgens hem zeer zeker veranderd. “We hebben geleerd hoe we sociale media in kunnen zetten om beter contact te maken met onze lezers en de samenleving.” Iets waar volgens hem behoefte aan was, omdat de redactie wegens bezuinigingen steeds minder aanwezig was.

Rol sociale media onverwacht

Dat sociale media een grote rol zouden gaan spelen kwam enigszins als een verrassing. Tijdens een ontmoeting met social media-expert Dean Wright in 2011, volhardde Bolder nog in het idee dat de inzet van Facebook en Twitter geen onmisbaar onderdeel van het project was. “Als iemand nieuws heeft wordt deBuzz daarover gebeld of gemaild.” Maar als deBuzz gaat rijden blijkt dat slechts weinigen zich spontaan melden.

Halverwege wordt er daarom besloten harder in te zetten op het gebruik van sociale media. “En toen ging het ineens veel beter”, vertelt Willems. “Mensen bleken eerder geneigd zaken te delen via sociale media, dan live bij de bus. We hebben op deze manier talloze onderwerpen kunnen brengen. Over hangjongeren bijvoorbeeld. Of over eenzaamheid. We hebben de oude journalistiek gerijmd met de nieuwe journalistiek.”

Online ondersteuning voor verslaggevers

Het Buzz-team ontwikkelde op basis van zijn bevindingen de Buzz-methode (zie beeld), een werkwijze om meer uit sociale media te halen. Willems vertelt dat die methode bij de verschillende deelredacties is gepresenteerd. Daarnaast heeft De Gelderlander onlangs een digidesk opgericht. Hier houden tien leden structureel de sociale media in de gaten. Willems: “Zo willen we voorkomen dat contacten versoberen en zijn we permanent bezig er nog meer uit te halen.”

Maar is het onderhouden van relaties via sociale media niet allang onderdeel van het takenpakket van een moderne journalist? Willems is het daar helemaal mee eens. “Maar”, zo zegt hij, “een groot deel van onze journalisten is ouder dan vijftig. Een aantal van hen heeft affiniteit met sociale media, maar een aantal heeft dat veel minder. Bovendien is de werkdruk wegens bezuinigingen enorm toegenomen. Sociale media zijn weliswaar een goed hulpmiddel, maar het onderhouden ervan vergt ook tijd.”

Fysieke aanwezigheid ‘niet overbodig’

De bus werd met de toename in het gebruik van sociale media overigens niet overbodig, meent Willems. “Als je eenmaal alle partijen hebt gevonden moet je ze nog steeds ter plekke ontmoeten.” Aan de andere kant erkent hij dat je daar niet per se een rijdende redactie voor nodig hebt. “Je kunt ook in een dorpshuis gaan zitten en dat doen we nog steeds. Sterker nog: we huren soms tijdelijk een huis om een redactie ter plekke te hebben.”

De fysieke aanwezigheid van de bus had ook nog een andere functie. Want hoewel het gebruik van Facebook en Twitter in menig leven niet meer weg te denken is, valt dat in de agrarische dorpen van Gelderland nog te bezien. Willems: “Daar gebruiken ze geen sociale media. Daar weten ze vaak niet eens dat ze de krant ook digitaal kunnen lezen. In de bus was er de tijd en ruimte om uit te leggen wat je digitaal allemaal kunt.”

Digitaal opvoeden

“Digitaal opvoeden van je publiek” noemt Willems het. En als het aan hem lag zou hij daar nog een hele tijd mee door zijn gegaan. “Als je als krant wil transformeren naar online dan is het heel waardevol dat je je lezers op deze manier online krijgt. Maar ja, daar is geen tijd en geen geld voor. Maar ik zou ieder dagblad adviseren dat op deze manier met een bus te doen.”

Enthousiast is de chef redactie ten slotte ook over de samenwerking met Omroep Gelderland. Al kan het volgens hem frustrerend gaan werken dat de krant commercieel is en de omroep niet. “We werken nog steeds samen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en in het project Market Garden.” Op den duur hopen ze samen een mediahuis te beginnen. Willems: “Het wachten is op de politiek. Wij zijn er klaar voor.”

Reageer

Geef een reactie

*