Digitale avondeditie De Standaard een succes

In april 2013 introduceerde de Belgische krant De Standaard een digitale avondeditie. De krant-in-app-vorm werd dS Avond gedoopt en wordt gemaakt door een speciaal geformeerde redactie. dS Avond bevat uitsluitend originele content: er verschijnen geen artikelen in de app die ook in de krant staan. Bijna een jaar later is de avondeditie een succes gebleken.

“Toen we de avondeditie ontwikkelden hadden we de tablet in gedachten als ideale drager voor wat we ons lezerspubliek wilden brengen,” zegt Johan Mortelmans, digital manager bij de Vlaamse krant. “De ongeveer tienkoppige redactie die verantwoordelijk is voor het maken van dS Avond bestaat niet alleen uit schrijvende journalisten: er is ook een vaste infographicmaker aan het team toegevoegd, die interactieve afbeeldingen en grafieken maakt. Dat soort content leek ons bij uitstek geschikt voor publicatie op de iPad en andere tablets.”

Unieke avondkrant

Vlaanderen kent, anders dan Nederland, geen avondkrant. dS Avond verschijnt iedere werkdag om 17.00 uur en kan dus het ‘nieuws van de dag’ brengen zonder dat het hoeft te wachten tot de volgende ochtend. De app biedt unieke content, die niet in de krant staat en is wat dat betreft dus niet te vergelijken met NRC Reader of Volkskrant Select, waarbij een verzameling van de beste artikelen wordt aangeboden.

Dat dS Avond voor De Standaard een extra publicatie is naast de gewone krant blijkt uit de manier waarop de digitale editie gemaakt wordt. De redactie van dS Avond staat los van de redactie van de krant, hoewel de redactieleden bijna allemaal wel op een deelredactie van de krant hebben gewerkt. Daardoor is er een gevarieerd team van redacteuren ontstaan, die allemaal een binding hebben met de krant, maar hun specialisaties inzetten voor de digitale editie.

Jonger publiek bereiken

Uit lezersonderzoek bleek volgens Mortelmans duidelijk dat de Avondeditie weliswaar goed gelezen wordt – volgens cijfers van De Standaard zelf wordt de app door ongeveer 12.000 mensen per dag gebruikt – maar met name door veertigers en vijftigers, terwijl de content van de app zich nadrukkelijk richt op een wat jonger publiek. “We brengen het nieuws in een licht verteerbare stijl, met veel beeldmateriaal en een eigen invalshoek: dat leek ons bij uitstek geschikt voor een wat jonger publiek,” zegt Mortelmans.

“Toen zijn we na gaan denken: ‘Hoe bereiken we die jongere doelgroep óók?’ We ontdekten dat twintigers en dertigers meer en meer tijd doorbrengen op hun smartphone. Toen zijn we gaan kijken of we het concept van dS Avond konden vertalen naar een smartphone-app. We wilden ons bereik vergroten, natuurlijk. Maar we willen ook dat mensen die iets wíllen lezen, het kúnnen lezen. Ongeacht welke drager ze daarvoor gebruiken.” De smartphone versie van de app is onlangs verschenen, de toekomst zal moeten uitwijzen of hiermee ook daadwerkelijk een jonger publiek bereikt kan worden.

Content differentiatie voor smartphone

Dat is volgens Mortelmans aanzienlijk makkelijker gebleken dan gedacht. “De tablet is een goede drager gebleken voor wat we willen brengen, maar niet de enige. Smartphones krijgen steeds grotere schermen, dat werkt in ons voordeel. Interactieve grafieken kon je een jaar geleden misschien nog niet zo goed op een telefoon bekijken, ondertussen gaat dat prima.”

In sommige gevallen is content differentiatie nodig om een goede smartphone-app te maken naast een tablet-app. “Maar,” schat Mortelmans, “niet vaker dan één keer per editie moet de infographicus twee verschillende dingen maken voor beide apps.”

Kwaliteit heeft een prijskaartje

Mortelmans benadrukt dat de avondeditie niet gratis is: “Het is iets extra’s voor onze lezers, dat wel. Al onze bestaande lezers hebben toegang, of ze nou een papieren abonnement hebben of de krant digitaal lezen. Maar dS Avond wordt echt aangeboden als onderdeel van het abonnement dat mensen nemen. Gratis content zal volgens ons steeds oppervlakkiger worden en uiteindelijk naar de achtergrond verdwijnen. Daar willen we niet in mee gaan: wij gaan voor kwaliteit en dat heeft nu eenmaal een prijskaartje.” Een weekabonnement via de iTunes-store kost 4,49 euro.

Abonnees van de speciale dS Avond-nieuwsbrief krijgen iedere dag om stipt vijf uur in de middag een e-mail met daarin de headlines van de avondeditie. Volgens Mortelmans is zo’n nieuwsbrief nog steeds een bijzonder effectieve manier om lezers te bereiken. “Zie het enerzijds als een reminder en anderzijds als een teaser. Dus je zegt als het ware: ‘denkt u er aan dat u ook vandaag weer onze artikelen kunt lezen?’ Hun e-mail lezen mensen sowieso, dat moet je niet vergeten. Met een nieuwsbrief kun je ze vanuit hun mailbox naar de dS Avond-app trekken.”

Constante ontwikkeling

Volgens de digital manager is de digitale avondeditie niet in een keer af en blijft het constant in ontwikkeling, zoals te zien was aan de komst van de smartphone app. “Je kunt niet vanaf dag één het wiel uitgevonden hebben, zoiets als dit moet langzaam groeien. Maar ik denk dat we op de goede weg zitten. De reacties die we krijgen van lezers zijn zeer positief.”

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*