Discussie over internetheffing laait op

In 2009 opperde de Commissie-Brinkman een internetheffing om de innovatie in de journalistiek te stimuleren. Het Britse dagblad The Guardian blaast dit idee nieuw leven in.

David Leigh van The Guardian stelt voor om via ISP’s enkele euro’s per maand te heffen om daarmee de journalistiek te financieren, omdat consumenten niet bereid zouden zijn te betalen voor online nieuws. De opbrengsten van de heffing zouden verdeeld moeten worden op basis van de online bezoekcijfers van nieuwsorganisaties.

Slecht idee

Een slecht idee, vindt Mathew Ingram van blogsite GigaOm. Een groot deel van de opbrengsten van de heffing zou daardoor bij krantenuitgevers terecht komen en dat komt volgens hem neer op het ondersteunen van een failliet business model. Bovendien: who’s next? De muziekindustrie? De boekenuitgevers?

Ook in Nederland werd het idee van de internetheffing in 2009 slecht ontvangen. Minister Plasterk, die destijds voor media verantwoordelijk was en die de Commissie-Brinkman had ingesteld, nam dit advies dan ook niet over.

Persinnovatie

Wel deed hij iets anders. De minister kon en kan jaarlijks 4% van de reclame-inkomsten van de publieke omroep ten goed laten komen aan de journalistiek via het Stimuleringsfonds voor de Pers. Dat gebeurt vrijwel nooit. Behalve in 2010. Toen koos Plasterk ervoor eenmalig 8 miljoen euro via het Stimuleringsfonds beschikbaar te stellen om innovatie in de pers te stimuleren. De resultaten van de projecten die met dat geld zijn gefinancierd, zijn hier te vinden.

Een deel van het geld is bij de krantenuitgevers terecht gekomen; maar een deel ook niet. Newsgames, spotify-achtige platforms, geanimeerde cartoons, datajournalistieke inititatieven, ook dit soort projecten heeft geprofiteerd van de persinnovatiegelden. Dat geld is nu op. Tijd voor een nieuwe injectie?

Reageer

Geef een reactie

*