Doel van de innovaties is het behoud van de band met onze lezers’

Sinds het aantreden van hoofdredacteur Hans Snijder in 2009, investeert de Leeuwarder Courant (LC) veel in digitale innovatie. Het ontwikkelen van applicaties voor iPad, iPhone en Android-toestellen gebeurt aan de lopende band. "We verdienen er nu nog geen bakken met geld mee en het kan mislukken, maar op de redactie ontstaat wel een sfeer van vernieuwing."

De iPad-applicatie is een van de paradepaardjes van de Leeuwarder Courant; Snijder is trots op het product dat zijn krant heeft ontwikkeld. "Het grote verschil met andere kranten is dat we voor de iPad een applicatie hebben gemaakt die dat doet wat je van een app verwacht. Tegelijk met het nieuws lezen, kun je radio luisteren met LC-nieuws en natuurlijk video’s bekijken, feedback geven en doorklikken naar de website."
Maar de app biedt meer. "Bij eigen artikelen worden zo mogelijk ongeveer vijf foto’s extra geplaatst en je wordt de hele dag door op de hoogte gehouden. Alles wat ’s avonds wordt klaargezet voor de krant, heb je ’s ochtends al op je iPad (de Leeuwarder Courant is een middagkrant, red.). Wij wilden geen papieren krant op een tablet namaken."
Er zijn overigens nog wel enkele technische beperkingen. Zo worden overlijdensberichten en bepaalde sportuitslagen nog niet weergegeven.

Persinnovatie

De subsidie die de Leeuwarder Courant ontvangt van het Stimuleringsfonds voor de Pers in het kader van de persinnovatieregeling, is bestemd voor het doorontwikkelen van de iPad-app. Daarnaast wordt gekeken hoe redacteuren het beste kunnen werken met nieuwe technische mogelijkheden. Het is de bedoeling dat de bevindingen met andere regionale en lokale media worden gedeeld.

Rond de zomer wordt de tweede versie van de iPad-app verwacht. De lay-out en indeling worden vernieuwd. Ook wil Snijder in de tweede versie van de applicatie de navigatie verbeteren. De huidige vorm van de app biedt nog te weinig mogelijkheden om het belangrijkste nieuws helder te presenteren, zoals dat wel in de papieren krant gebeurt. Het is de bedoeling dat deze nieuwe versie ook met een kleine aanpassing op Android-tablets kan draaien.
Daarnaast worden de momenten onderzocht waarop het apparaat het best bijgewerkt kan worden. Hierbij speelt ook de interactie met lezers een rol. "Als blijkt dat mensen vooral ’s ochtends, ’s avonds op de bank en in het weekend hun iPad lezen, zou je vooral in het weekend voor aanbod moet zorgen. Daar kun je de redactie op inrichten."

Vernieuwde werkwijze

Snijder is overtuigd van een nieuwe manier van werken die digital first wordt genoemd. Hij maakt daarbij onderscheid tussen snel en langzaam nieuws. Het snelle nieuws krijgt voorrang. Dat wordt gebracht via de digitale kanalen, de applicaties voor mobiele telefoons, social media, Twitter, de (mobiele) website en de iPad. Het ‘langzame’ en uitgebreidere nieuws komt in de krant.
"Ik geloof niet in een centrale tafel waar het nieuws binnenkomt en dan verspreid wordt. Als ergens een dijk doorbreekt, moet dat meteen online gemeld worden. Voor berichtgeving op internet is het centraal verdelen van nieuws te traag. Een redacteur die binnenkomt werkt daarom eerst de mobiele apps en iPad bij en kijkt daarna pas naar de krant", aldus Snijder. "Het is ook de functie van een dagblad om nadrukkelijker keuzes te maken en de journalist te laten nadenken over de toegevoegde waarde van het nieuws voor de krant."

De redactie van morgen

Een analyse zal met de nieuwe aanpak dus de krant halen, terwijl digitale kanalen het snelle nieuws permanent brengen. "We hoeven niet de deadline van de krant op te rekken voor het laatste nieuws, daar is de site voor. Ik heb liever dat een goede krant op tijd bezorgd wordt."

En dus twitteren freelancers en redacteuren de sportuitslagen van amateurwedstrijden in het weekend en zorgt de maandagkrant voor verslagen van de interessantste sportwedstrijden. "Dat is de charme van de nieuwsredactie van morgen: in de chaos van het nieuws richting geven op de manier waar het medium om vraagt."

Een voorbeeld geeft Snijder aan de hand van het proces van Sietske H. uit het Friese Nij Beets. De rechtszaak tegen de vrouw die vier baby’s vlak na hun geboorte zou hebben gedood, is belangrijk voor de Leeuwarder Courant. In de nieuwe werkwijze is het volgens Snijder de bedoeling dat een dergelijke zaak door twee redacteuren wordt gevolgd. "Eén van hen zal dan verantwoordelijk zijn voor het snelle nieuws op de website en iPad en berichten via Twitter verzenden. De andere zit in de zaal om met meer afstand een artikel voor de krant te schrijven."
Snijder gelooft niet dat de snelheid waar de nieuwe media om vragen ten koste gaat van de kwaliteit van het nieuws. "Lezers straffen redacteuren gelijk af als er fouten in een bericht staan."

Betalen voor nieuws

Met het geld van het Stimuleringsfonds wordt ook gekeken naar de beste manier om geld te verdienen. De applicaties voor smartphones zijn gratis, maar de iPad-app is alleen te downloaden in de vorm van een abonnement. Dat kost € 11,99 per maand. "Nieuws is niet gratis. Daar moet je voor betalen, maar dat betekent ook dat je als iPad-lezer vanzelfsprekend dezelfde artikelen kunt lezen als die in de krant staan."

"Het huidige verdienmodel met alleen een papieren uitgave is zoek", vindt Snijder. Hij is zich er dan ook van bewust dat de iPad-applicatie nog in de kinderschoenen staat en momenteel meer heeft gekost dan eraan verdiend wordt. De zevenhonderd mensen die een maandabonnement hebben op de iPad of website zorgen dan ook voor een geringe vorm van inkomsten. De applicaties voor iPhone en Android-telefoons zijn vaker gedownload, respectievelijk 18.000 keer sinds februari 2010 en 5.700 keer sinds november 2011.

Adverteerders verleiden

Wat geldt voor de Leeuwarder Courant, geldt ook voor de rest van de dagbladwereld. "We zijn in een overgangsfase. Feit is dat de oplages van kranten dalen. Wij moeten ervoor zorgen dat er op de andere podia een stijgende lijn ontstaat. In kranten wordt bijvoorbeeld minder geadverteerd, maar de bereidheid van adverteerders is er nog steeds. Wij moeten daarom ook kijken hoe we bedrijven kunnen verleiden."
Door de combinatie van krant, radio en applicaties denkt Snijder de adverteerder aan te spreken. Dat alle initiatieven niet meteen geld opleveren, vindt hij geen probleem.
"Volgens mij moet je met dit soort ontwikkelingen niet direct tonnen willen verdienen. Wat het aantrekkelijk maakt voor deze tijd is dat je aan het pionieren bent, dat je kijkt waar de mogelijkheden liggen, ook wat betreft de grenzen van de redactie, en dat je zowel de lezer als de adverteerder daarin meeneemt."

Band met lezers

"Als nieuwe producten eenmaal geïntroduceerd zijn, moet je blijven kijken hoe je het kunt verbeteren", zegt Snijder enthousiast. "Je moet heel specifiek voor je eigen lezers iets maken dat ze met andere lezers kunnen delen. Want dat is het doel van deze innovaties: ervoor zorgen dat de lezer een band met de krant krijgt en behoudt."

De nieuwste ontwikkeling van de krant, de LC Review App, is hier een voorbeeld van. Deze applicatie maakt het mogelijk dat lezers van de Leeuwarder Courant elkaar kunnen informeren over film-, theater- en muziekfestivals. Achter deze applicatie zit een bredere crossmediale denkwijze. Recensies van lezers kunnen weer nieuwe inhoud opleveren voor de krant en tablets. "Zo zijn er tal van toepassingen waarbij we onze lezers kunnen betrekken met de keuzes die wij als redactie maken."

Met een kleine aanpassing is dezelfde app gepersonaliseerd voor de andere krant van uitgever NDC mediagroep, het Dagblad van het Noorden. Half januari was de app voor het eerst te gebruiken tijdens het Groningse muziekfestival Eurosonic/Noorderslag. Het is de bedoeling dat deze applicatie doorontwikkeld wordt, zodat tijdens het Oerolfestival op Terschelling in juni de bezoekers voor elkaar voorstellingen kunnen recenseren.

Als regionaal dagblad heeft de Leeuwarder Courant traditioneel al een nauwe band met de abonnees. Via Twitter, Facebook en Flickr worden de lezers meer dan ooit actief bij de krant betrokken.

Waardering

Hans Snijder vindt zijn ideeën wat betreft applicaties, social media en vernieuwde werkwijze niet echt vernieuwend: "Het is helemaal niet zo revolutionair. Maar we proberen wel op consistente wijze de mogelijkheden van de diverse podia te benutten en vooral aan elkaar te koppelen."
Dat het af een toe niet helemaal niet lukt, is niet erg. "Je verdient er misschien nu nog geen bakken met geld mee en iets kan mislukken, maar op de redactie ontstaat een sfeer van vernieuwing en lezers kunnen het wel waarderen dat we behalve met de krant ook met andere dingen bezig zijn."

Reageer

Geef een reactie

*