Drie innovatieve Amerikaanse tools

Persinnovatie-verslaggever Hans Klis schrijft vanuit New York een drieluik over interessante Amerikaanse start-ups die het medialandschap veranderen. En waar Nederlandse journalisten en ondernemers wat van kunnen leren. In deze aflevering: innovatieve tools.

Door: Hans Klis

Portfolio-tool wil hoogwaardige journalistiek stimuleren

“Contently gaat de journalistiek niet redden”, zegt Contently oprichter Shane Snow. Maar de start-up uit New York kan wel bijdragen aan de kwaliteit ervan. De gebruiker moet echter geen problemen hebben met branded journalism: journalistieke producten maken voor commerciële bedrijven als Coca Cola of Walmart.

In de eerste plaats is Contently een handige tool om snel en gemakkelijk een online portfolio te bouwen. Gebruikers melden zich aan, uploaden een foto en schrijven een profiel. Daarna moeten links naar bijvoorbeeld artikelen of foto’s op de pagina worden toegevoegd. Contently speurt vervolgens voor commerciële klanten de portfolio’s af. Zoekt Coca Cola een schrijver of fotograaf die ervaring heeft met ‘katten’, ‘auto’s’ en het ‘Midden-Oosten’, dan wordt er in de profielen van gebruikers gezocht naar deze trefwoorden. Het kan een leuke commerciële klus opleveren. Volgens Snow hebben van de veertigduizend gebruikers meer dan vijfduizend op regelmatige basis werk via Contently. Het is wel aan te raden profielen in het Engels te schrijven en Engelstalige producties in je portfolio te zetten.

Waarom denkt Snow dat hij met Contently de kwaliteit van de journalistiek kan waarborgen? Omdat de site schrijvers, fotografen en designers kan voorzien van een aardige aanvulling op hun salaris. De financiële ruimte die dat biedt kan gebruikt worden om hoogwaardige en vooral dure journalistieke producties te financieren, stelt hij. Snow is zelf freelance journalist en schreef onder andere voor Wired, The New Yorker en The Washington Post. Zijn start-up draait dan ook niet om kille commercie, maar om de freelancer en zijn vak. Met de opbrengsten van Contently, dat dit jaar nog naar Europa uitbreidt, financiert Snow diepgravende onderzoeksjournalistiek.

In een handomdraai video’s van Ferguson

Journalistieke video’s maken is een vak apart, maar handige apps als Videolicious maken het een stuk makkelijker. De in Newark gestationeerde start-up kreeg vorig jaar 2,3 miljoen dollar van investeerders als Amazon, The Washington Post en de prestigieuze Knight Foundation om de app verder te ontwikkelen.

Het gebruik van de app is kinderlijk eenvoudig, als gebruiker hoef je alleen video’s te verzamelen en wat in te spreken. In de gratis versie van Videolicious kunnen gebruikers video’s maken van maximaal een minuut, met een limiet van twintig verschillende shots en heeft de app plek voor twintig verschillende projecten. Tegen betaling kunnen langere video’s gemaakt worden en krijgt de gebruiker toegang tot een uitgebreid muziekarchief.

Hoe makkelijk Videolicious werkt laat bovenstaande video zien. Een item is al in elkaar te draaien met een paar vingerbewegingen, vooral bij nieuws dat snel online moet een pré. Zo gebruiken zowel The Washington Post als de St. Louis Dispatch Videolicious om de demonstraties en onrust na de dood van Michael Brown in Ferguson in beeld te brengen.

Volgens Jonathan Forsythe, de adjunct-chef van de videoredactie van The Washington Post, is het voordeel van Videolicious boven alles de snelheid waarmee journalisten video’s kunnen maken en versturen. “Dit maakt de app een krachtige tool”, aldus Forsythe. Hij ziet Videolicious als een handige toevoeging aan de gereedschapskist van de journalist, maar het kan volgens hem nog niet het “echte camerawerk” vervangen.

The Creatavist

Ook zo gecharmeerd van multimediale longform-producties als Snowfall en Firestorm? Met The Creatavist kunnen gebruikers zelf longform-productie maken (of deepform want het gaat immers niet om de lengte maar om de diepte van het verhaal).

Deze WordPress-achtige applicatie is een van de meest winstgevende producten van The Atavist, een van de grote koplopers in de comeback van longform-journalistiek. Volgens chef redactie Charles Homans is The Creatavist “het kussentje” voor de redactionele werkzaamheden van The Atavist. En niet onverdienstelijk, zo kocht Uitgeverij Fosfor vorig jaar een licentie om gebruik te maken van het platform.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*