Duitse verkoopcijfers stabiel na jaren van daling

De inkomsten van Duitse nieuwsbladen is in 2014 voor het eerst sinds jaren gestabiliseerd. Inkomsten uit de verkoop van online content compenseren de dalende advertentie-inkomsten.

In 2013 daalde de inkomsten voor de dagbladuitgevers nog met 4.4 procent, vorig jaar bleef dat beperkt tot 0.6 procent. Ook voor dit jaar worden stabiele cijfers verwacht door BDZV, de Duitse federatie voor krantenuitgevers.

Deze cijfers laten volgens BDZV zien dat de sector in Duitsland herstelt na de crisis die begon in de late jaren negentig, toen consumenten massaal online gingen. Hierdoor werd gratis nieuws eenvoudig toegankelijk en werden er minder kranten verkocht.

Het traditionele verdienmodel van kranten was grotendeels gebaseerd op advertentieverkoop, goed voor zo’n 80 procent van de inkomsten. Daar is nu nog maar de helft van over.

Kwaliteitsjournalistiek op internet heeft een prijs

Een derde van de ruim 300 dagelijkse titels in Duitsland heeft betalende lezers voor online nieuws. Het aantal e-papers steeg het eerste kwartaal van dit jaar in Duitsland met 30% naar 733.00. De nog steeds stijgende populariteit van smartphone en tablet apps speelt daar volgens BDZV een belangrijke rol in. "Mensen begrijpen dat kwaliteitsjournalistiek ook op internet een prijs heeft, aldus BDZV-bestuurslid Hans-Joachim Fuhrmann.

Reageer

Geef een reactie

*