Een dure studio is niet noodzakelijk’

Online video hoeft niet duur en ingewikkeld te zijn: de tijd dat je een team van vijf man nodig had om iemand te interviewen, is voorbij. Toch is Nederland geen early adopter op dit gebied en wordt er veel beeld van ANP en YouTube gebruikt. In gesprek met De Telegraaf, een actieve speler op dit gebied, en videoleverancier ANP.

Door: Sean van der Steen

Terugblik: hoe gaat het in Zweden?

Vorig jaar schreven we al over Aftonbladet, een Zweedse krant die vol inzet op online video en web-televisie. Aftonbladet TV is ‘still going strong’, vertelt Jessica Linnman: "We doen het beter dan een jaar geleden. We mikken op steeds meer hits en onze inkomsten stijgen. We onderzoeken nu of we onze video’s aan andere partijen kunnen verkopen, voornamelijk online. TV is nu een van de kernactiviteiten van Aftonbladet". Maar wat doen de Nederlandse kranten, hoe actief zijn die op het gebied van online video en web-televisie?

Telegraaf TV: ‘We zijn aan het uitbreiden’

Een speler die naar eigen zeggen vol inzet op video, is De Telegraaf. "Online video is zeker iets waarin wij investeren", vertelt Bouke van der Veer, chef beeld bij De Telegraaf. "We zijn aan het uitbreiden: we werken nu met een team van 25 man. Sinds vorig jaar zomer hebben we een studio waar we snel en efficiënt mee kunnen produceren." Telegraaf TV doet dat volgens Van der Veer niet alleen met presentatoren in de studio: "We hebben veel journalisten en verslaggevers rondlopen die ook voor de camera duiding kunnen geven."

Veel YouTube en ANP

Het lijkt erop dat Telegraaf TV een uitzondering is in Nederland. De video’s die op andere krantenwebsites verschijnen, zijn veelal afkomstig van YouTube of de videodienst van ANP. Wel heeft de Persgroep een deal gesloten met RTL; video’s van RTL, waaronder clips uit de nieuwsuitzendingen, worden getoond op enkele websites van de Persgroep-kranten. De NPO probeerde kranten eerder te verleiden met een – fel bekritiseerd – nieuwsfragmentenkanaal, maar dat is in januari 2014 stopgezet bij gebrek aan belangstelling.

‘Het getuigt van durf om te investeren in video’

"Het getuigt van durf om te investeren in online video", zegt Frans Wiersma, coördinator van ANP Video. "Video is heel arbeidsintensief en er zijn veel kosten aan verbonden: apparatuur, studio, software en hosten." Wiersma kan het weten, hij coördineert bij ANP de productie van enkele tientallen nieuwsvideo’s per dag. Het ruwe videomateriaal is afkomstig van camjo’s, freelance correspondenten, nieuwsuitzendingen, een aantal regionale omroepen en andere persbureaus. Wiersma: "Onze klanten willen de video’s compleet met tekst aangeleverd krijgen: kop, lead, steekwoorden en de video zelf."

Over het algemeen heeft video snel te lijden onder bezuinigingen, vervolgt Wiersma, ook bij ANP video. "Als een mediabedrijf moet bezuinigen, ga je dan op eigen personeel bezuinigen of op een toeleverancier zoals ANP? Dat laatste is niet vreemd, maar wie weet zet je een dalende trend in. Daarom denken we mee met onze klanten, zoveel mogelijk."

Verdienmodel Telegraaf TV

Hoe zit het dan met het kostenplaatje van Telegraaf TV? Van der Veer vertelt dat het verdienmodel drieledig is: advertenties, sponsoren en digitale abonnees. Dat laatste element staat nog in de kinderschoenen, vertelt Van der Veer: "Denk aan een exclusief interview met een politicus, waarbij we een paar quotes vrijgeven voor het nieuws, maar wil je het volledige interview bekijken, dan moet je inloggen en betalen." Online TV maken is een dure hobby, aldus Van der Veer. "Het is helaas niet zo dat als er 100.000 mensen kijken naar een online video, dat evenveel opbrengt als 100.000 mensen die naar een reguliere tv-uitzending kijken."

Dat andere Nederlandse kranten weinig doen met online video en web-tv, vindt Van der Veer vreemd. "Kranten onderscheiden zich van elkaar door hun keuze in onderwerpen en hun manier van nieuws brengen, zowel in de papieren krant als online. Als het om online video gaat, doen de meeste kranten dat opeens niet – bijna alles komt van ANP. Wij doen dat bewust niet. Ook bij video moeten we onze identiteit laten zien, zo onderscheiden we ons."

‘Nederland loopt achter’

Van der Veer roemt de inspanningen van kranten als Bild, The Wall Street Journal en Aftonbladet op het gebied van online video. "Hoewel Nederland over het algemeen een early adopter is, is dat niet het geval bij online video. Ergens zou het goed zijn om concurrentie te hebben, dat stuwt partijen op. Aan de andere kant is het ook fijn dat wij zo’n grote positie hebben kunnen verwerven. Bij Telegraaf TV beschouwen we andere kranten niet als onze concurrenten, maar eerder de websites van RTL en de NOS."

Hoe de Nederlandse kranten meer kunnen doen met video? Een studio met presentatoren is een mooie stap, maar volgens Wiersma is een dure studio niet noodzakelijk. "Korte fragmentjes kunnen ook online, daar hoef je geen studio voor te hebben. Zolang de video maar iets toevoegt aan het nieuws." Laatste tip van Wiersma: "Maak meer gebruik van je verslaggevers. Je kunt ook je fotografen laten filmen. Er moet dan wel genoeg tijd zijn; tijdens het filmen kun je geen foto’s maken en vice versa."

Reageer

Geef een reactie

*