Een inkijkje in interaction design

Na weken bezig te zijn geweest met businessmodellen, doelgroepen, pitches en partners mogen de deelnemers van The Challenge deze week heel concreet aan de slag met het ontwerp van hun website of app. Luc Moers, senior interaction designer bij Drecomm, over de ins & outs van interaction design.

Door: Casper Wolfert

Interaction design is het bedenken en ontwerpen van de gebruikerservaring van een interactief product,” zo legt Moers uit. Alles wat te maken heeft met interactie tussen mens en machine valt onder interaction design. Dat ‘ontwerpen van de gebruikerservaring’ is een iteratief proces van een paar verschillende stappen, vertelt Moers. Je start met het maken van een plan met daarin wat je doelstellingen zijn en voor wie je je ontwerp gaat maken. Daarna ga je onderzoeken waar je gebruikers je site of app voor gebruiken. De conclusies van dat onderzoek gebruik je voor een eerste ontwerp. “Dat begint meestal met wat schetsen. Ik raad je aan gewoon een kladblok te pakken en wireframes te gaan schetsen.” Wireframes zijn schematische tekeningen van een pagina uit je app of website die de lay-out en navigatie duidelijk maken.

Prototype

Wanneer je tevreden bent over je schetsen, kan je een programma gebruiken om een prototype te ontwerpen. Moers legt de deelnemers van The Challenge de basics uit van het programma Axure, waarmee je in een paar stappen al klikbare pagina’s, uitklappende menu’s en inlogschermen kan maken. De volgende stap is het presenteren van je ontwerp, bijvoorbeeld aan je investeerder of aan gebruikers. Met vijf mensen kan je al een testpanel vormen dat de belangrijkste fouten uit je ontwerp haalt.

Om je prototype te testen geef je je testers verschillende opdrachten. Vraag je tester bijvoorbeeld een artikel te downloaden van je site of zich te abonneren op de nieuwsbrief. Bekijk vervolgens welke stappen de tester doorloopt, op welke knoppen hij klikt en tegen welke obstakels hij oploopt. “Ga bij het testen niet je site uitleggen of verdedigen dat ‘het nog niet af is’. Ga gewoon kijken wat je testers doen en houd je mond. Je moet vooral niet ingrijpen.” Met screencapture-software kan je de acties van je testers opnemen. Je kan ze ook vragen om hardop na te denken, zodat je meer meekrijgt van hun gedachtegang.

De feedback van de tests vormt het begin van een nieuw proces van plannen, onderzoeken, ontwerpen, presenteren en feedback. Moers: “Daarmee ga je door tot je eindproduct voldoende is. Maar ook dan kan je verder met dit iteratieve proces en je ontwerp steeds blijven verbeteren.”

Stoomcursus subsidieaanvragen

De deelnemers kregen ook een korte stoomcursus in het schrijven van subsidieaanvragen. Rick van Dijk, operationeel directeur van het Stimuleringsfonds, raadt de deelnemers aan geen ellenlange verhalen te schrijven in hun plan: “Er mag wel passie uit de aanvraag spreken, maar maak er geen wollig verhaal van. Volg je hart maar wees concreet.” Daarnaast hamert hij erop dat het helpt om je concept zoveel mogelijk te testen, zoals al veel sprekers tijdens de masterclasses benadrukt hebben. “Maar vergis je niet in het enthousiasme van anderen. Probeer uit te vinden of mensen echt behoefte hebben aan je product,” waarschuwt van Dijk.

Naar de finale

Het team van de (V)oorsprong is deze week de afvaller. Rick van Dijk vertelde dat het concept de afgelopen weken te weinig ontwikkeling vertoonde en het nog steeds niet duidelijk genoeg is. De acht overgebleven teams krijgen nog twee masterclasses en mogen dan op 5 maart in de finale van The Challenge hun concept presenteren aan het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Lees meer:

– Maak je eigen prototype met de trail-versie van Axure
– Ben je minder technisch? Met POP kan je eenvoudig met papieren schetsen een prototype maken
– Lees de blogs van de vorige masterclasses

Reageer

Geef een reactie

*