Een kickstart, maar geen duurzaam verdienmodel

Persinnovatie.nl-verslaggevers Moniek Verstegen en Jolien Scholte zijn deze week op het International Journalism Festival in Perugia, Italië, waar de internationale journalistieke top zich verzamelt. Ze doen verslag van vernieuwende, spannende en innovatieve journalistiek.

De derde dag van het International Journalism Festival in Perugia, overigens voor het eerst gecrowdfund, en alweer het tweede optreden van Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent. Het eerste onder de noemer ‘succesverhaal’ en gisteren vertelden ze, samen met Worldcrunch’s Garrett Goodman, over hun ervaringen met crowdfunding. Gaat crowdfunding de journalistiek redden? "Nee." Maar: "Het is een geweldige manier om te beginnen."

Hoewel het rondgonst dat mensen niet meer bereid zijn te betalen voor journalistiek, haalden Worldcrunch, een digital-only platform met een selectie van vertaalde niet-Engelstalige artikelen, en De Correspondent een meer dan bevredigend startkapitaal op middels crowdfunding. Met een bedrag van 1,7 miljoen brak De Correspondent zelfs het record binnen de journalistiek. En dat met een niet-noemenswaardig marketingbudget en geen idee hoe het platform eruit zou komen te zien.

Verkoop een idee

Volgens Wijnberg is het om te beginnen van essentieel belang dat je benadrukt wat jij gaat doen voor de crowd, in zijn geval de lezers. "Het doel van crowdfunding is dat het iets mogelijk maakt wat zij willen." De belofte van De Correspondent was kortgezegd ‘de wereld van meer context voorzien’. Het werd gedetailleerd uitgestippeld in een manifesto en gesymboliseerd door journalisten als Femke Halsema en Jelle Brandt Corstius. Die belofte alleen bleek voor 20.000 mensen voldoende om met geld over de brug te komen. Goodman knikt instemmend: "Het is belangrijk een idee te verkopen en niet zozeer de features van een bepaald product."

Contact maken en onderhouden

Hoe bereik je vervolgens het publiek met jouw idee? Een belangrijk element van de campagne van De Correspondent was het bezoek van Wijnberg aan De Wereld Draait Door. "Binnen de eerste acht dagen had het beoogde aantal leden zich al bij ons aangesloten", vertelt Pfauth. Worldcrunch gebruikte internationale partners als Internazionale voor het bereiken van de crowd. Goodman: "Zij promootten Worldcrunch bij hun lezers. Dat was toch wel een uniek element van onze campagne."

De Facebookgroep van De Correspondent, met inmiddels 57.000 likes, speelde ook een belangrijke rol. Het gaf onder meer inzicht in de mening van (potentiële) leden. Wijnberg: "Bijvoorbeeld dat we te jong waren, of dat er te weinig vrouwen in de redactie zaten." Zaak is wel dat je vervolgens iets doet met die kritiek, meent hij. "Sociale media werken niet als je ze niet op een sociale manier gebruikt. Als je kritiek laat gaan wordt het onderdeel van je imago." Contact onderhouden met leden deed De Correspondent via email. Pfauth: "Dit creëert een groepsgevoel, omdat niet-leden er niet bij kunnen. Email was de lifeline met onze leden."

Niet zomaar een cadeautje

Goodman’s campagne voltrok zich op Kickstarter. "Toch ontdekte een overgrote meerderheid van onze funders ons project niet via dit platform." Pfauth en Wijnberg kozen expliciet voor een eigen platform. Pfauth: "Het is niet per se nodig, maar het heeft wel voordelen. Op Kickstarter draait het allemaal om de financiën. Wij wilden dat het zou draaien om het aantal leden." "Dat het meer om een beweging gaat", voegt Wijnberg daaraan toe. "Bovendien wilden we mensen al een look en feel geven van wat De Correspondent zou worden."

Heeft het zin om beloningen uit te delen? Zowel Worldcrunch als De Correspondent denken van wel. Een gift voor early birds is volgens Goodman zelfs heel belangrijk om momentum te creëren. "Niemand wil zomaar de eerste zijn." De giften hadden overigens wel een duidelijke functie. Goodman: "Beloningen werden ingezet om mensen het idee te geven dat het project deels hun eigendom was. Zo gaven we een gastredacteurschap weg." Bij De Correspondent vinden we dat ook terug: Een sneakpeek van de website bijvoorbeeld, of een diner inclusief presentatie van Wijnberg.

Kickstart

Crowdfunding is volgens Wijnberg de enige manier om met kleine investeerders te werken zonder dat je compromissen hoeft te sluiten. Maar het is wel een eenmalig trucje, meent Goodman: "Het werkt heel goed voor speciale projecten, maar ik denk niet dat het een duurzaam model is." Wijnberg is het daarmee eens: "Kickstarter is een prachtige naam, want dat is precies wat het doet. Crowdfunding zorgt ervoor dat je het marktmechanisme als het ware tijdelijk omdraait. Het is fijn om daar even los van te zijn. Maar daarna zit je op hetzelfde punt als iedereen en moet je je blijven bewijzen." Pfauth: "In september moeten de funders hun abonnement verlengen. Dat wordt een heel spannende periode voor ons."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*