Eén regionaal platform met nieuws over bouwen

MediaINC is een regionaal platform voor de provincie Noord-Holland waarop markt- media-, overheidspartijen en burgers gaan samenwerken voor betere nieuwsvoorziening over ruimtelijke en economische ontwikkelingen in de regio.

Uit de samenwerking tussen de verschillende partijen moeten nieuwsproducties voortvloeien. De AVRO, RTV Noord-Holland, Het Parool en AT5 zullen documentaires, reportages, debatten en artikelen publiceren op de site.

Het Stimuleringsfonds stelt een subsidie van maximaal € 18.724,50 beschikbaar voor de uitvoering van het project dat is gestart op 10 december 2012 en drieënhalve maand duurt. Susanne Heering, projectleider en programmamaker bij AT5, legt uit wat het platform inhoudt.

Wat is MediaINC?

"Het plan is een haalbaarheidsonderzoek naar het oprichten van een regionaal mediaplatform voor ruimtelijke en economische ontwikkelingen in Noord-Holland. Een soort website portal waarin marktpartijen, burgers, overheid en media over deze onderwerpen kunnen praten. Boven dat platform hangt een stuurgroep met vertegenwoordigers uit die sectoren."

Wat is het belang voor de media in deze provincie?

"Door het groeiend aantal partijen en belangen rond ruimtelijke en economische ontwikkelingen is het voor de media lastig door de bomen het bos te zien. Vanuit mijn ervaring als programmamaker van Aanbouw, een programma over ruimtelijke ordening op AT5, weet ik hoezeer de kijkers het waarderen om te weten wat er speelt in je straat, je stad en de regio op het gebied van ruimtelijke plannen en ontwikkelingen. Als je als journalist gaat onderzoeken wat wel en niet mag en welke normen er zijn voor bijvoorbeeld overlast verzand je vaak in allerlei websites. Nu kunnen we alles bij elkaar brengen. Hierdoor wordt er draagvlak gecreëerd, maar belangrijker, krijgen de burgers eens vooraf in plaats van achteraf de kans om er iets van te vinden."

Hoe waak je voor commercialiteit als je ook marktpartijen laat meepraten?

"Dat is erg spannend, al zijn media meer gewend aan commerciële partijen dan veel mensen denken. Samen met Het Parool, de woningcorporaties, Bouwend Nederland en het Ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Amsterdam maken we nu al zes jaar artikelen en reportages over de beste nieuwbouw van de stad. En Aanbouw wordt al zestien jaar financieel mogelijk gemaakt door de federatie van woningcorporaties en de gemeente Amsterdam. Maar er moet zeker een raamwerk verzonnen worden waardoor mediapartijen zich veilig voelen. Dit zijn nieuwe tijden voor media waarin breder gedacht moet worden."

Maar hoe zit het bij ‘berichten over’? Kan er nog wel onafhankelijke journalistiek bedreven worden over de markt als deze zelf meedoet?

"In de stuurgroep zitten geen mannetjes die reclame willen maken voor hun eigen bedrijf, maar bijvoorbeeld een hoogleraar stedenbouw of iemand uit de VROM raad. Het zijn mensen die iets meer doen dan zorgen dat bouwvakkers aan het werk komen. Als maker voor Aanbouw merkte ik dat als je dichter bij het vuur zit, je ook toegang hebt tot de beste mensen voor de camera om het uit te leggen. Mensen die ver boven de materie staan."

Waren dat soort mensen voorheen lastig te bereiken?

"Die kun je inderdaad niet zomaar bellen en je moet weten wie je moet hebben. Dus bij een bundeling van kracht op zo’n platform heb je gelijk alle goede mensen bij elkaar. Daarbij is het belangrijk dat je op gelijkwaardig niveau kunt debatteren en daarvoor moet de juist vorm gevonden worden. Burgers hebben daar profijt van. Die snappen ook niet altijd waarom daar weer gebouwd wordt of wat er wel en niet kan op dat gebied. Je kijkt bijvoorbeeld uit het raam en ziet dat er achter je huis gebouwd wordt. Dat houdt mensen bezig en alleen als het mis gaat komt het op het nieuws. Iedereen wil weten wat er in zijn omgeving gebeurd op ruimtelijk gebied, van een hoogleraar uit Zuid tot een marktkoopman op de Albert Cuyp, blijkt uit kijkcijfers en een kijkonderzoek voor het programma Aanbouw. Het wordt tijd dat we dat breder gaan maken."

Update 19-11-2013

Het onderzoek is afgerond en de subsidie is vastgesteld op 17.692 euro.
Lees het eindverslag en -interview.

Reageer

Geef een reactie

*