Een succesvol eerste jaar

Het is misschien een vreemd moment voor een eindinterview, aangezien LocalFocus 2.0 nog volop in ontwikkeling is. Maar LocalFocus 1.0 is officieel afgerond en met succes: tien betalende klanten maken inmiddels gebruik van het platform en er staat alweer een nieuwe pilot op de planning. Hoe hebben drie jonge starters dit klaargespeeld? Een eindinterview.

Zo’n anderhalf jaar na de officiële lancering van LocalFocus is er een gevarieert klantenbestand: van lokale media zoals Dichtbij.nl en RTV Oost tot landelijke als Nu.nl en NRC Q. Ze gebruiken LocalFocus als bron van cijfers voor nieuwe verhalen en maken visualisaties voor eigen publicatie. Daarnaast is ongeveer 20 procent van de omzet van de start-up afkomstig van onderzoeksbureaus buiten de journalistiek. "Aan hen verkopen we het platform als een centraal punt waar zij hun data kunnen verzamelen, bewerken en delen", aldus Jelle Kamsma, een van de initiatiefnemers.

In den beginne

Het idee voor LocalFocus kreeg voor het eerst vorm tijdens The Challenge begin 2013, de wedstrijd voor jonge journalisten van het Stimuleringsfonds. LocalFocus was een van de drie winnaars en Kamsma en collega Yordi Dam ontvingen 20.000 euro om hun project verder te professionaliseren. Met veel toewijding en de steun van het Fonds ontwikkelde LocalFocus zich tot een steeds concreter wordende onderneming. Het nam haar intrek in het Nieuwsatelier in Amsterdam, naast andere start-ups als Follow the Money en TPO Magazine, bouwde een eerste bètaversie en startte een pilot met potentiële klanten.

Tips

Vraag Kamsma naar tips en hij noemt steevast de aanstelling van een in-house developer: Halverwege 2013 voegde Erik Willems zich bij het team. Kamsma: "Als wij ideeën hebben of merken dat iets niet werkt kunnen we dat meteen doorgeven." En dat kan niet als je met een freelancer of extern bureau werkt? "Nee", stelt hij resoluut, "Erik zit letterlijk tegenover ons aan tafel. Zo ontstaat er bij iedereen bewustzijn over wat belangrijk is en welke problemen er leven. Als je maar één of twee keer in de week contact hebt dan is dat veel minder."

Een andere belangrijke tip vindt hij het aanbieden van een gratis trial versie, een playground in zijn geval. Omdat potentiële klanten hier precies zien wat ze kunnen verwachten maakt het de drempel om een eventuele samenwerking aan te gaan lager, denkt Kamsma. Bovendien geeft het hem inzicht in zijn doelgroep, want iedere gebruiker van de gratis playground moet een account aanmaken.

Vanuit de gebruiker

Wat verder opvalt aan de werkwijze van LocalFocus is het nauwe contact met redacties en het afstemmen van de functionaliteiten van het platform op hun wensen. De bètaversie werd getest door beoogde gebruikers, en verder geeft Kamsma te kennen dat de feedback van de klanten leidend is als het gaat om onderwerpkeuze, het verbeteren van de interface en het uitbreiden van de functionaliteiten van het platform. Bovendien leveren ze maatwerk op individueel niveau, zoals deze installatie voor Intermediair.

Ook schrijft Kamsma nog altijd zelf nieuwe potentiële klanten aan. Vrijblijvend komt hij vertellen wat het platform te bieden heeft en wanneer de reacties positief zijn biedt hij een gratis workshop aan op de redactie. "We merken dat het heel belangrijk is dat er draagvlak ontstaat op de redactie zelf", vertelt hij.

Vervolg

In december 2013 ontving LocalFocus nog eens 50.000 euro aan subsidie voor een vervolg van het project. Kamsma liet eerder al weten dat het geld voornamelijk wordt besteed aan de bouw van scrapers die het ophalen van data vergemakkelijken door het te automatiseren. "We zijn al een heel eind met het CBS." Ook is er met het geld inmiddels een Wob-expert ingehuurd, om unieke data te verkrijgen.

Naast het verbeteren van wat ze al doen, is het drietal alweer een nieuwe weg ingeslagen. Begin 2015 start LocalFocus met een pilot bij uitgeverij Reed Business. Er zal gekeken worden of en hoe de visualisaties van het platform ook voor print gebruikt kunnen worden. "We merken dat daar nogal wat vraag naar is. Terwijl we ons tot nu toe erg op online hebben gericht." Tot slot noemt Kamsma nog een laatste ontwikkeling/voornemen. "Meer borrels op de redactie! Want behalve vooruit kijken, mogen we best wat vaker onze successen vieren en trotser zijn."

Lees meer

The Challenge

Doe net als LocalFocus mee aan The Challenge en vernieuw de journalistiek met jouw idee. Dien hier je idee in.

Reageer

Geef een reactie

*