Eerste handboek datajournalistiek verkrijgbaar

‘Het eerste Nederlandse boek over datajournalistiek’. Zo beschrijft auteur Henk van Ess zijn handboek dat vanaf vandaag verkrijgbaar is. Samen met Hille van der Kaa neemt Van Ess de lezer mee in de wereld van de datajournalistiek.

Aan het boek werkten zowel binnen- als buitenlandse experts en onderzoeksjournalisten mee. Zowel de Nederlandse datapionier Dick van Eijk en winnaars van de Pulitzer Prize Sarah Cohen en Andrew Lehren geven bruikbare tips voor het ontdekken van nieuws in ogenschijnlijk onschuldig ogende data.

‘Zonder data geen patronen’

Andrew Lehren, onderzoeksjournalist van The New York Times, ontdekte via data-analyse dat vele marathon-deelnemers in New York valsspeelden om sneller te finishen. Voor het boek stelde Lehren databases beschikbaar waarmee de lezer zelf aan de slag kan gaan en stap voor stap leert omgaan met het herkennen van patronen in bergen data.

"Wij journalisten zijn vóór alles verhalenvertellers," zegt Lehren tegen de auteurs. "Of het nu gaat om mooie anekdotes vinden of om het tonen van the bigger picture: als journalisten geen data gebruiken, kunnen ze geen patronen laten zien, geen overzicht tonen.” Ook onderzoeksjournaliste Sarah Cohen vertelt over de noodzaak van data-analyse voor journalisten. "Ik vind dit een gouden tijd voor journalisten. Er is nog nooit zoveel data op ons afgekomen. We moeten nieuwe technieken ontwikkelen om niet te verdrinken in deze zee van informatie. Gelukkig zijn die er volop," aldus Cohen.

Precisiejournalistiek

Het voorwoord is geschreven door onderzoeksjournalist Philip Meyer, die eind jaren zestig al een boek schreef over precisiejournalistiek, de voorloper van datajournalistiek. Zijn boek en toepassing van data-analyse door journalisten liep parallel met de opkomst van computers waarmee op een eenvoudige wijze statistische analyses konden worden losgelaten op data.

Zowel het Stimuleringsfonds voor de Pers en de Vereniging voor Onderzoeksjournalisten (VVOJ) droegen bij aan de financiering van het boek. Het boek is geschreven door Henk van Ess, onderzoeksjournalist, internetdocent aan Europese universiteiten en voorzitter van de VVOJ en Hille van der Kaa, docent Data Journalism bij de Universiteit van Tilburg en Fontys Hogeschool Journalistiek. Het boek wordt uitgegeven door Boom|Lemma en is aldaar te bestellen.

Reageer

Geef een reactie

*